Siirry suoraan sisältöön

Johdatus tekstiilikonservointiin (5 op)

Toteutuksen tunnus: KI00FT17-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023

Ajoitus

04.06.2024 - 12.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 10

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Häkäri

Vastuuopettaja

Anna Häkäri

Ryhmät

  • AVOINAMK_K24_KXA
    AVOINAMK_K24_KXA_Konservointi

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu tekstiilikonservaattorin ammattiin; työtehtäviin sekä työskentely- ja toimintaympäristöihin.

Sisältö

- Konservaattorin tehtävänkuva ja rooli kulttuuriperinnön säilyttämisessä
- Opiskelija tutustuu tekstiilikonservoinnissa yleisesti käytettyihin työvälineisiin, materiaaleihin ja niiden ominaisuuksiin
- Perinteiset, entisajan sisustustekstiilit
- Tutustuminen tekstiilikonservaattorin ammattiin pienimuotoisten käytännön töiden kautta
- Opiskelija valmistaa pehmustetun vaatepuun ja näyttelyalustan tekstiilille
- Tekstiilien säilytys
- Tekstiilien vaurioituminen -vaurioiden aiheuttajat ja ennaltaehkäisy
- Opiskelija tutustuu ryijyn ja muiden tekstiilien konservointiin teorialuentojen avulla
- Opiskelija on mahdollisuus pestä jokin oma, ennalta sovittu tekstiili opetusjakson aikana

Aika ja paikka

Opetus järjestetään Arabian kampuksella 4.6.-12.6. välisenä aikana klo 10-16.

Oppimateriaalit

Kurssilla käytetyistä materiaaleista veloitetaan materiaalimaksu.
Kirjallisuusluettelo annetaan ennen opintojakson alkua ja opintojen aikana.
Omat kirjallisuushaut
Kurssimateriaali

Opetusmenetelmät

Lähiopetus

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla käytetyistä materiaaleista veloitetaan materiaalimaksu.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luennoille ja opetukseen osallistuminen, annettujen käytännön harjoitustöiden tekeminen ja siihen kuuluvan kirjallisen osuuden palauttaminen arvioitavaksi. Itsearviointi. Arviointi asteikolla: tyydyttävä (1-2), hyvä (3-4), kiitettävä (5).

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.