Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen ja opiskelun valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FP45-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 60

Koulutus

  • Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Elina Tirkkonen
  • Julia Dolk
  • Heli Thomander

Vastuuopettaja

Julia Dolk

Ryhmät

  • SXM24S1
    Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia digitaalisissa oppimisympäristöissä ja käyttää yleisimpiä tietoteknisiä ohjelmia ja välineitä.
Opiskelija osaa toimia tietosuojan ja -turvan periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa soveltaa tieteellisen kirjoittamisen ja ammatillisen esiintymistaidon perusteita oppimistehtävissä.
Opiskelija osaa hankkia tietoa omassa oppimisympäristössään.
Opiskelija osaa suunnitella omaa opiskeluaan, ajanhallintaa ja urapolkuaan.
Opiskelija osaa tunnistaa omaan opiskeluhyvinvointiin vaikuttavat tekijät ja tietää, miten voi hyödyntää Metropolian opiskelijahyvinvointipalveluja.
Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen osana sosiaali- ja terveysalaa.

Sisältö

- Metropolian digitaaliset oppimisympäristöt, pilvipalveluiden käyttäminen, Metropolian mallipohjat ja perusohjelmien käyttö
- Tietosuoja ja tietoturva
- Tieteellisen kirjoittamisen ja ammatillisen esiintymistaidon perusteet
- Opiskelutaidot ja tiedonhaun perusteet
- Opiskelun eettiset ohjeet ja säädökset
- Omaan alaan tutustuminen
- Opintojen ja urapolun suunnittelu ja tukitoimet
- Kestävän kehityksen perusteet sosiaali- ja terveysalalla

Aika ja paikka

1. periodi, Syksy 2024
Opetus sisältää sekä lähi- että etäopetusta.
Opintojaksolla tehdään kirjallinen projektityö. Ohjauksiin ja seminaariin osallistuminen on pakollista.
Tarkempi aikataulu lukujärjestyksestä.

Oppimateriaalit

Moodle materiaalit
Muu materiaali erillisen ohjeistuksen mukaan

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Luento-opetus
Ryhmäohjaus
Ryhmätyö
Seminaari

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tutustuminen omaan ammattialaan

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävä
Loppuseminaari 08.10.2024 klo: 12.45 - 16.00 (Pakollinen läsnäolo)

Kansainvälisyys

Kansainvälisten asioiden yleinen info

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi suorittaa valinnaisella tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä
5 OP = 135 h

Opintojakso jaetaan seuraaviin osiin:

2 op Tutkinnon osuus
1,5 op Viestintä
1,5 op Tietotekniikka

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää ryhmätyöskentelyä, jossa vaaditaan aktiivista osallistumista. Opintojakson aikana toteutetaan rymätyönä seminaarityö, joka esitetään eri tutkintojen yhteisessä seminaarissa.
os opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen (suunnittelu, toteutus, arviointi), ryhmätyö on hylätty. Jos ryhmätyö on hylätty, ei opintojaksoa arvioida. Tällöin opiskelijan on ilmoittauduttava seuraavan lukukauden toteutukseen.

Opintojakson orientaatiossa käydään läpi koko opintojakson sisältö ja oppimistehtävät.

Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle osallistumalla orientaatiotapaamiseen tai ilmoittamalla poissaolostaan etukäteen opintojaksosta vastaavalle opettajalle.

Poissaolotapauksissa opiskelijan tulee selvittää itse opintojakson sisältö, aikataulu ja oppimistehtävät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan


AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen tapaamisiin, oppimistehtävän hyväksytysti suorittaminen ja esittäminen.

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.