Siirry suoraan sisältöön

Työelämän ruotsi ja asiakaslähtöisyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FP47-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 08.12.2024

Ajoitus

08.01.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 40

Koulutus

  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma

Ryhmät

  • SXP24S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Työelämän ruotsi 3 op
Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelija osaa palvella, ohjata ja neuvoa asiakkaita ja asiakasryhmiä ruotsin (suomen) kielellä suullisesti ja kirjallisesti omalla ammattialallaan.
Opiskelija osaa käyttää oman ammattialansa suullisissa ja kirjallisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa tarvittavaa keskeistä ruotsin (suomen) kielen sanastoa ja fraseologiaa.
Opiskelija osaa hankkia oman alan tietoa eri ruotsinkielisistä (suomenkielisistä) lähteistä ja soveltaa sitä työelämän vuorovaikutustilanteissa.


Asiakaslähtöisyys 2 op

Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet.
Opiskelija tunnistaa asiakkaan ja potilaan oikeudelliset, osallisuuteen ja valinnanvapauteen liittyvät eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat.
Opiskelija ymmärtää moniammatillisen ja monialaisesti toteutuvan yhteistyön merkityksen asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä ja omaa valmiudet yhteistyöhön.
Opiskelija ymmärtää tavoitteellisen, dialogisen, asiakkaan ja potilaan osallisuutta ja voimavaroja vahvistavan yhteistyösuhteen merkityksen asiakkaan ja potilaan hoidossa.

Sisältö

Työelämän ruotsi 3 op
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työelämän vuorovaikutustilanteet ruotsiksi (suomeksi)
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset työtehtävät Suomessa ja Pohjoismaissa
- Ammattialan keskeinen sanasto ja fraseologia ruotsiksi (suomeksi)
- Oman alan ruotsinkielisten (suomenkielisten) lähteiden käyttö suullisesti ja kirjallisesti
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja tavoitteellinen kehittäminen
- Osaamisen suullinen ja kirjallinen näyttö


Asiakaslähtöisyys 2 op

- Asiakaslähtöisyys käsitteenä ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet
- Asiakkaan ja potilaan asemaa ja oikeuksia säätelevä lainsäädäntö ja eettinen arvoperusta
- Moniammatillinen ja monialainen yhteistyö ja verkostot asiakkaan ja potilaan hoidossa
- Dialogisen vuorovaikutussuhteen edellytykset

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai muu kieli kuin suomi tai ruotsi, hän suorittaa suomi toisena kotimaisena kielenä tai suomi toisena kielenä vastaavat opinnot. Tarkemmat lisätiedot ovat Metropolian kielten ja viestinnän ohjeissa.