Siirry suoraan sisältöön

Affärssvenska (5 op)

Toteutuksen tunnus: LD00EJ05-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 11.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 13.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tiina Saraheimo
Vastuuopettaja
Anne Perkiö
Ryhmät
LXD23S2
Liiketalouden tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
LD00EJ05

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 48 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ke 28.08.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
MMB244 Oppimistila
Ke 04.09.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
MMC308 Oppimistila
Ke 11.09.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
Online
Ke 18.09.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
Online
Ke 25.09.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
MMC308 Oppimistila
Ke 02.10.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
MMC308 Oppimistila
Ke 09.10.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
MMC308 Oppimistila
Ke 23.10.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
MMC308 Oppimistila
Ke 30.10.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
Online
Ke 06.11.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013

Ke 20.11.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
Online
Ke 27.11.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
MMC308 Oppimistila
Ke 04.12.2024 klo 17:00 - 20:45
(3 t 45 min)
Affärssvenska LD00EJ05-3013
MMC308 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.

Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.

Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.

Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä.

Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia.

- Liiketalouden alan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Liiketalouden alan keskeiset käsitteet ja termit
- Liiketalouden alan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

- Opiskelija harjaantuu käyttämään suuntautumisvaihtoehtonsa mukaista sanastoa suullisesti ja kirjallisesti.

Oppimateriaalit

Sari Hanska, Marit Keränen, Kirsi Lehtoviita, Mia Pirttilä: Gå med vinst! - Äffärssvenska för högskolor e-kirjana tai kirjana (vuoden 2022 painos)

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset

Lähi- ja etäopetusta vuoroviikoin. Ensimmäinen kerta lähiopetusta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullinen koe 27.11.2024 (pienryhmissä koululla)
Kirjallinen koe 4.12.2024 (paperisena kokeena koululla)

HUOM! Tenttiä ei voi korvata esimerkiksi esseellä tai kotitentillä.

Uusintatentit
1. uusintatentti 6.2.2025 klo 9.00–11.00 koululla
2. uusintatentti 20.3.2025 klo 13.00–15.00 koululla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tällä kurssilla ei ole valinnaista suoritustapaa. Virkamiesruotsin kurssia ei voi suorittaa pelkillä tehtävillä tai vain tenttimällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä x 27 tuntia = 135 tuntia työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintoon kuuluvien kieliopintojen tavoitteena on oppia viestimään tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti OMAN AMMATTIALAN VIESTINTÄ- JA VUOROVAIKUTUSTILANTEISSA. Opiskelija saavuttaa tämän tavoitteen parhaiten, kun hänellä on RIITTÄVÄ LÄHTÖTAITOTASO.

Tasot ovat:
perustason kielenkäyttäjä (A1 ja A2)
itsenäinen kielenkäyttäjä (B1 ja B2)
taitava kielenkäyttäjä (C1 ja C2).

Metropolian suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa ruotsin kielen ammatillisten viestintätaitojen omaksuminen edellyttää seuraavaa lähtötasoa:

toinen kotimainen kieli (ruotsi) B1


Kielitaitoa voi kohentaa monin tavoin itsenäisesti tai lähiopetuksessa:

Metropolia Ammattikorkeakoulun järjestämillä preppauskursseilla. Katso tarjonta OMAsta.

Pääkaupunkiseudun työväen- ja kansalaisopistot tarjoavat myös runsaasti eritasoisia kursseja, joiden kustannuksista opiskelija vastaa itse.

Campus Online on Suomen ammattikorkeakoulujen yhteinen digitaalinen opintotarjontaportaali, joka kokoaa yhteen verkko-opintojaksotarjontaa kaikista Suomen 24 ammattikorkeakoulusta.

Ruotsin kielen itseopiskelun mahdollistaa Alfasoft Oy:n laatima ja ylläpitämä Opinaika: Ruotsin kielen kieliopin säännöt, esimerkit ja harjoitukset -verkkomateriaali. Se on selkeä kokonaisuus sekä sanaston, kieliopin ja ääntämisen harjoitteluun (tasot A1–A2) että tekstien, sanaston ja luetun- ja kuullunymmärtämisen harjoitteluun (tasot A1–B1). Metropolialaiset kirjautuvat Opinaika-palveluun omilla Metropolian tunnuksillaan ja palvelu on käytössä toistaiseksi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä
ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä
tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän
osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten
vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti
ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa
kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä
työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän
tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.
Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä
epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää
ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja
vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja
vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa
monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suulliset oppimistehtävät 10 % ja suullinen koe 40 %
Kirjallinen koe 50 %

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.

Lisätiedot

Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkintosuunnitelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin. Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Siirry alkuun