Anatomia ja fysiologia 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FP73-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 15.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.10.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 40
- Koulutus
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jouni Arffman
- Eva-Kristina Nyström
- Vastuuopettaja
- Jouni Arffman
- Ryhmät
-
SXD24S2Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00FP73
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 25.10.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
ETÄ: Anatomia / Anatomia ja fysiologia 2 SX00FP73-3001 |
|
To 07.11.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
ETÄ: Fysiologia / Anatomia ja fysiologia 2 SX00FP73-3001 |
|
Pe 08.11.2024 klo 13:30 - 16:00 (2 t 30 min) |
ETÄ: Anatomia / Anatomia ja fysiologia 2 SX00FP73-3001 |
|
Ke 13.11.2024 klo 12:00 - 15:15 (3 t 15 min) |
ETÄ: Anatomia / Anatomia ja fysiologia 2 SX00FP73-3001 |
|
To 14.11.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
ETÄ: Fysiologia / Anatomia ja fysiologia 2 SX00FP73-3001 |
|
Pe 15.11.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
ETÄ: Anatomia / Anatomia ja fysiologia 2 SX00FP73-3001 |
|
Pe 22.11.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
ETÄ: Fysiologia / Anatomia ja fysiologia 2 SX00FP73-3001 |
|
Ke 04.12.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
ETÄ: Fysiologia / Anatomia ja fysiologia 2 SX00FP73-3001 |
Tavoitteet
Opiskelija kuvaa hermosolun rakenteen, hermoimpulssin muodostumisen ja johtumisen sekä impulssin välittymisen seuraavaan soluun. Hän selittää hermoston kehityksen pääpiirteet, hermoston perusrakenteen ja hermoston osien tärkeimmät tehtävät. Opiskelija kuvaa erityisesti alaraajojen keskeisimpien hermojen kulun ja kertoo niiden hermottamat lihasryhmät ja ihoalueet. Opiskelija kuvaa veren koostumuksen ja fysiologisen merkityksen. Hän selittää verenkiertoelimistön, lymfaattisen järjestelmän ja hengityselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteet.
Sisältö
- Hermoston kehityksen pääpiirteet
- Keskushermoston rakenteen ja toiminnan peruspiirteet: sensoriset, motoriset ja autonomiset toiminnot
- Ääreishermoston rakenteen ja toiminnan peruspiirteet
- Alaraajan ääreishermojen muodostuminen, kulku ja hermotuskohteet
- Veri ja verenkierto
- Lymfaattinen järjestelmä
- Hengityselimistö
Oppimateriaalit
Anatomia:
Ross, L.M. & Lamperti, E.D. (toim.) THIEME Atlas of anatomy. General anatomy and musculoskeletal system. Latin nomenclature. Thieme. Suositellaan hankkimaan omaksi.
Sekä opettajan jakama materiaali.
Fysiologia:
Sand, O. ym.: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro.
Sekä opettajan jakama materiaali.
Opetusmenetelmät
Anatomia:
Aktivoivat luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäinen työskentely.
Fysiologia:
Aktivoivat luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäinen työskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Anatomia
Koe: EXAM-koe
1. uusinta: Helmikuu 2025, viikolla 6
2. uusinta: Maaliskuu 2025, viikolla 10
Vain yllä mainituissa uusinnoissa voi suorittaa hylätyt/puuttuvat kokeet. Puuttuvaa koetta saa yrittää uusia kaksi kertaa. Jos yllä mainituissa uusinnoissa ei saa suoritustaan valmiiksi, opiskelija siirtyy suorittamaan puuttuvat osat seuraavan ryhmän opintojaksototeutuksessa.
Jos haluaa korottaa arvosanaa, kaikki jakson anatomian osakokeet on suoritettava samassa uusinnassa kerralla. Korotusta saa yrittää tutkintosäännön mukaan vain kerran.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op
1 op = 27 h opiskelijan työtä = 10 h kontaktiopetusta, 17 h itsenäistä työtä.
Sisällön jaksotus
Anatomia:
1. Keskushermoston rakenteen ja toiminnan peruspiirteet: sensoriset, motoriset ja autonomiset toiminnot
2. Ääreishermoston rakenteen ja toiminnan peruspiirteet
3. Alaraajan ääreishermojen muodostuminen, kulku ja hermotuskohteet
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä tai MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin OMISSA opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua AINOASTAAN opettajan henkilökohtaisella luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa
- kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
- kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmä ja kehittämistyöhön osallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomy: numerically graded exams on a 0 to 5 scale
Satisfactory (1-2)
Mastery of the foreign terminology is at least 50 % of what is inquired.
Students use foreign professional concepts systematically.
Students identify anatomical structures and repeat their meaning.
Good (3-4)
Mastery of the foreign terminology is at least 70 % of what is inquired.
Students use foreign professional concepts expertly.
Students identify and describe anatomical structures and discover connections between structure and function.
Excellent (5)
Mastery of the foreign terminology is at least 90 % of what is inquired.
Students use foreign professional concepts widely and expertly for example when answering essay questions.
Students identify anatomical structures and explain their function by analyzing connections between structure and function.