Siirry suoraan sisältöön

Anatomia ja fysiologia 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FP73-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 40

Koulutus

  • Jalkaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jouni Arffman

Ryhmät

  • SXD24S2
    Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija kuvaa hermosolun rakenteen, hermoimpulssin muodostumisen ja johtumisen sekä impulssin välittymisen seuraavaan soluun. Hän selittää hermoston kehityksen pääpiirteet, hermoston perusrakenteen ja hermoston osien tärkeimmät tehtävät. Opiskelija kuvaa erityisesti alaraajojen keskeisimpien hermojen kulun ja kertoo niiden hermottamat lihasryhmät ja ihoalueet. Opiskelija kuvaa veren koostumuksen ja fysiologisen merkityksen. Hän selittää verenkiertoelimistön, lymfaattisen järjestelmän ja hengityselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteet.

Sisältö

- Hermoston kehityksen pääpiirteet
- Keskushermoston rakenteen ja toiminnan peruspiirteet: sensoriset, motoriset ja autonomiset toiminnot
- Ääreishermoston rakenteen ja toiminnan peruspiirteet
- Alaraajan ääreishermojen muodostuminen, kulku ja hermotuskohteet
- Veri ja verenkierto
- Lymfaattinen järjestelmä
- Hengityselimistö

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa
- kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
- kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmä ja kehittämistyöhön osallistumiseen