Olio-ohjelmointi (C++) (3 op)
Toteutuksen tunnus: TT00VI01-3053
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.08.2024 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
05.08.2024 - 31.12.2026
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- ICT ja tuotantotalous
- Toimipiste
- Karaportti 2
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 500
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Virve Prami
- Vastuuopettaja
- Janne Salonen
- Ryhmät
-
CAMPUSONLINE_TIVI_NONSTOPCampusOnline toteutukset (TiVi NonStop)
- Opintojakso
- TT00VI01
Tavoitteet
Opiskelija tuntee C++-kielen ja sen erityispiirteet olio-ohjelmoinnissa. Opiskelija osaa määritellä luokan, luoda olion ja kirjoittaa koodia, jossa oliota käytetään. Opiskelija osaa olioiden välisen yhteistyön, periytymismekanismin ja pystyy hyödyntämään dynaamista sidontaa. Opiskelija osaa käyttää operaattorifunktioita.
Sisältö
- olion automaattinen ja dynaaminen luonti
- konstruktorit ja destruktorit
- periytyminen, assosiaatiot, koostuminen
- virtuaalifunktiot ja myöhäinen sidonta
- erilaiset parametrityypit
- kopiointikonstruktori
- operaattorifunktiot
- geneeriset funktiot
Aika ja paikka
Koska kyseessä on 100% itsenäisesti suoritettava kurssi, riippuu opiskelupaikka ja -aika opiskelijasta itsestään.
Oppimateriaalit
Löytyy kurssin oppimisympäristöstä.
Opetusmenetelmät
100% netin kautta itsenäisesti suoritettava kurssi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
N/A
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Löytyy kurssin oppimisympäristöstä.
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
N/A
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Riippuu opiskelijasta itsestään.
Sisällön jaksotus
Riippuu opiskelijasta itsestään.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ymmärtää luokan ja olion eron
- Opiskelija ymmärtää, miksi luokkia yleensä tarvitaan ja käytetään. Opiskelija osaa itse laatia yksinkertaisia luokkia ja käyttää niitä.
- Opiskelija ymmärtää mitä merkitsevät koostuminen, periytyminen
- Opiskelijalla on käsitys siitä, että luokan suunnittelussa pyritään luokan yleiskäyttöisyyteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija ymmärtää dynaamisen muistinkäytön edut ja haitat olioiden käytössä ja suunnittelussa.
- Opiskelija ymmärtää ja osaa ottaa huomioon luokan suunnittelussa dynaamisten datajäsenten aiheuttamat haasteet (destruktorin tarve, kopiokonstruktorin tarve, sijoitusoperaattorin tarve jne).
- Opiskelija osaa valita tilanteeseen sopivan luokkasuhteen (periytyminen, assosiaatio, koostuminen) hyödyntäessään uuden luokan toteutuksessa olemassa olevaa luokkaa.
- Opiskelija osaa myös toteuttaa uuden luokan yllämainituilla luokkasuhteilla.
- Opiskelija osaa käyttää virtuaalisia funktioita ja abstrakteja luokkia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa ottaa sovellusten ja luokkien suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon mahdolliset muistivuodot ja osaa estää niiden syntymisen kaikissa tilanteissa (myös poikkeustilanteissa).
- Osoittimien käyttö on sujuvaa
- Opiskelija osaa käytännössä valita ratkaisuja, jotka edistävät uudelleenkäytettävyyttä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty kun olet tehnyt vähintään 80% tehtävistä.
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet
Osallistujilta edellytetään perustiedot yksinkertaisten www-sovellusten ohjelmoinnista.
Lisätiedot
1. Olioparadigmojen toteutustavat eri ohjelmointikielissä
2. Suunnitteluaineiston hyödyntäminen
3. Käyttöliittymän ja sovelluslogiikan eristäminen (MVC)