Siirry suoraan sisältöön

Organisaation kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LY00FG22-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 11.08.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Opettaja

  • Jukka Mattila

Vastuuopettaja

Kaija Haapasalo

Ryhmät

  • L1123S6
    Master's Degree Programme in Procurement, ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää hallitun ja tietoisen kehitystyön merkityksen
organisaation toiminnalle. Hän tunnistaa eri kehityslähestymistapojen taustaoletuksia
ja mahdollisia käyttökohteita.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehitystoimenpiteitä organisaatiossa sekä arvioida eri kehitystoimenpiteiden vaikuttavuutta muutosprosesseissa.
Opiskelija osaa soveltaa opintojakson ydinsisältöjä omassa kehityshankkeessaan.

Sisältö

* Organisaation kehittäminen (OD) -lähestymistapa
* Organisaation muutos ja uudistaminen
* Sisäiset ja ulkoiset muutostekijät
* Ryhmien ja tiimien kehittäminen
* Muutoksen esteet

Aika ja paikka

Myyrmäen kampus

Opetusmenetelmät

Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät verkossa (Moodle)
Case-harjoitukset
portfolio-työskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli et pääse osallistumaan lähiopetukseen ja ryhmätöihin, sovi ohjaavan opettajan kanssa vaihtoehtoisesta suoritustavasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 25h
Ohjattu verkkotyöskentely 25h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt 85h

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteet, sisältö, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia organisaatioiden sisäisiä ja ulkoisia prosesseja asiakaslähtöisesti.. Opiskelija osaa arvioida ja hyödyntää keskeisiä organisaation kehittämismenetelmiä. Hän osaa mitata prosessien kehityksen vaikutuksia organisaation menestymiselle ja tehdä tästä johtopäätöksiä tulevaisuuden kehittämistä varten.

Sisältö: Prosessien suunnittelu, analysointi, kehittäminen ja hallinta; Prosessien mittaaminen ja seuranta; Organisaation kehittämismenetelmät (esim. Lean, ketterän kehityksen menetelmät, projektien johtaminen)
Englanniksi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointiperusteet käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla. Allaolevaan saattaa tulla muutoksia.

1. Jatkuva osaamisen näyttö 20 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana. Arviointi on jatkuvaa ja integroitua. Jatkuva tarkoittaa sitä, että arviointi tapahtuu koko kurssin ajan. Integroitu tähän tarkoittaa sitä, että jokainen arviointi vaikuttaa kokonaisarvosanaan ja mikä tahansa arvioitu osa voi kattaa useita kurssin oppimistavoitteita.

2. Case-harjoitukset (2 kpl) ryhmätyönä. Maksimissaan 50 pistettä.

3. Oppimisportfolio, johon opiskelija kokoaa omaan työhönsä sopivia kehitysmalleja ja -viitekehyksiä. Maksimissaan 30 pistettä.

Arviointiasteikko:
1 = 50-59 pistettä
2 = 60-69 pistettä
3 = 70-79 pistettä
4 = 80-89 pistettä
5= 90 -100 pistettä
alle 50 pistettä on hylätty

Tekoälyn käyttö kurssitekhtvien tekemiseen ei ole sallittua ja niistä saa arvosanan hylätty.

Esitietovaatimukset

Suoritettu korkeakoulututkinto