Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan mallinnus ja kilpailuympäristö digitaalisena aikana (5 op)

Toteutuksen tunnus: LY00EC62-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 11.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.08.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala)
Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettajat
Antti Hovi
Daryl Chapman
Jimmy Ruokolainen
Vastuuopettaja
Zinaida Grabovskaia
Ryhmät
T1324S6_2
Master's Degree Programme in Business Informatics, ylempi tekniikka
L0424S6_2
Master's Degree Programme in Business Informatics ylempi, liiketalous
Opintojakso
LY00EC62

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 13.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Business Modelling and Competitive Environment in the Digital Era LY00EC62-3008
Online
Pe 27.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Business Modelling and Competitive Environment in the Digital Era LY00EC62-3008
Online
Pe 11.10.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Business Modelling and Competitive Environment in the Digital Era LY00EC62-3008
Online
Pe 15.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Business Modelling and Competitive Environment in the Digital Era LY00EC62-3008
Online
Pe 29.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Business Modelling and Competitive Environment in the Digital Era LY00EC62-3008
Online
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Kurssilla opiskelija tutustuu liiketoimintamallinnuksen perusmenetelmiin ja -työkaluihin sekä erilaisten liiketoimintaympäristöjen tunnistamiseen ja analysointiin käyttämällä kriittisen ajattelun lähestymistapoja.

Opiskelija ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet muutoksen ajurina ja uutena toimintamallina sekä oppii tuottamaan liiketoimintamalleja käyttäen omaa organisaatiotaan analyysin kohteena. Opiskelija oppii kilpailuympäristön ja toimialan analyysin perusteet ja soveltamaan niitä käytännössä. Hän osaa tunnistaa kilpailuympäristöön vaikuttavat tekijät, erityisesti digitaalisen liiketoimintaympäristön vaikutukset, ja analysoida tärkeimpien muutostekijöiden vaikutuksia omaan toimialaansa.

Kurssi tukee ‘Liiketoiminnan Analytiikka Strategisen Näkemyksen Luomiseksi’ -kurssin keskeisiä sisältöjä.

Sisältö

- Toimiala-analyysi ja kilpailuympäristöön vaikuttavat tekijät
- Liiketoimintamallit ja niiden muodostaminen
- Liiketoimintaympäristön analyysi ja siinä käytettävät työkalut ja menetelmät
- Digitalisaation merkitys liiketoimintaympäristön muutosten ajurina

Tehtäväkuvaus: Opiskelijat suorittavat kurssilla sekä yksilö- että ryhmätehtäviä joissa tuotetaan kirjallisesti sekä suullisesti opiskelijan oman ja/tai valitun organisaation liiketoimintaympäristön analyysi, liiketoiminnan mallinnus sekä toimenpide-ehdotukset.

Aika ja paikka

30.8.2024 - 30.11.2024, ONLINE

Oppimateriaalit

Read and absorb these “must-read” books and articles for your course in autumn 2024.

BOOK 1: Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010, or any later editions). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Wiley.
See also https://www.strategyzer.com/books & videos by Osterwalder in YouTube.

Osterwalder together with Yves Pigneur & Tim Clark created the concept of the Business Model Canvas (BMC), which has taken the world of strategic management and business modelling by the storm during the last ten years. (Borrow from a library or buy own copy). This book will be your textbook for the course. You also will find the BMG useful in your other courses. The book will be available as a book and e-book from Metropolia library, once you enroll and get your access to Metropolia’s learning platform OMA. (Note, you will be able to activate your personal student account since mid August via either your Finnish banking codes, or by obtaining a password from Metropolia´s Admissions office).

ARTICLE 1: Blank, S. & Euchner, J. (2018). The Genesis and Future of Lean Startup: An Interview with Steve Blank. Research Technology Management, Vol. 61, Iss.5, pp.15-21. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08956308.2018.1495963 (This is a 6-page long article on applying ‘The Lean Startup’ Method across the corporate contexts).

ARTICLE 2: Iansiti, M. & Lakhani, K.R. (2020). Competing in the Age of AI: How machine intelligence changes the rules of business. Harvard Business Review, Jan-Feb 2020. Available from: https://hbr.org/2020/01/competing-in-the-age-of-ai (This is an article and and audio record (25 mins) discussing how AI will impact the business competitive environment and organisations´ competitiveness).

ARTICLE 3 (in Metropolia online library): Porter, M. (2008). Five Competitive Forces That Shape the Strategy. Harvard Business Review. 2008, Vol.86 (1), p.78-137. Available from: https://metropolia.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_openaire_primary_pmid_943972d09a79a7628a508e1a2c665372?sid=4362525414 (This is a 17-page article on applying Porter’s five forces model across industries).

ARTICLE 4 (in Metropolia online library): Baloutsos, S.; Karagiannaki, A., & Mourtos, I. Business Model Generation for Industry 4.0: A “Lean Startup” Approach. The International Technology Management Review 2020, Vol.9 (1), p.34-4. Available from: https://metropolia.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_springer_journals_10_2991_itmr_k_200630_001?sid=4361259414 (This is an 11-page article on applying Business Model Canvas & Lean Startup Methods for Industry 4.0).

ADDITIONAL READINGS:

BOOK 2: (in Metropolia paper-book library): Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York, Crown, cop. See info here: https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.77632?sid=4381814352

BOOK 3 (in Metropolia paper-book library): Porter, M. (2008). On Completion. Harvard Business School Publishing. See info here: https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.240365?sid=3087289923

AUDIO BOOK 4 (in Metropolia online library): Iansiti, M. & Lakhani, K.R. (2020). Competing in the Age of AI. Available from: https://learning.oreilly.com/videos/competing-in-the/9781469076287/ (Length 9.5 hours)

--------------------------------------
TIPS for extensive reading: How to read fast
Klein, P. (2010). How to Read an Academic Article: Blog.

Opetusmenetelmät

The course familiarizes the students with the basic methods and tools for business modeling and identifying different scenarios derived from them, using critical thinking.

The student understands the impacts of digitization as a driver of change and a paradigm shift, and learns to produce business models using own organization as an example. The student understands the basics of competitive environment and industry analysis. The student can analyze factors affecting the competitive environment, especially in the digital business environment, and analyze the impact of most important change factors in his own industry.

This course supports the content of the 'Business Analytics for Strategic Insights' course.

Sisällön jaksotus

- Toimialan kilpailuympäristö & kilpailuun vaikuttavat tekijät
- Liiketoiminnan mallinnus
- Liiketoimintaympäristön analyysin työkalut ja menetelmät
- Tekoälyn vaikutus liiketoimintamalleihin ja mallinnukseen

Kurssitehtävät: Kurssin suorittamiseksi vaaditaan kaksi tehtävää:
1. Opiskelijan oman toimialan kilpailuympäristön analyysi - Kirjallinen tehtävä
2. Opiskelijan oman organisaation liiketoiminnan mallinnus - Ryhmäprojekti

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on englanninkielinen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Assessment criteria, Excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä

Assessment criteria, Approved/Failed
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Esitietovaatimukset

Suoritettu korkeakoulututkinto

Lisätiedot

Kurssi on englanninkielinen.

Siirry alkuun