Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunta ja ikääntyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP96-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Miia Pulkkinen
Ryhmät
SXC24S2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EP96

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ti 12.11.2024 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
ETÄ Yhteiskunta ja ikääntyminen SX00EP96-3009
To 12.12.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Yhteiskunta ja ikääntyminen SX00EP96-3009
MPA6010 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- kuvailee väestön ikääntymisen vaikutuksia yhteiskunnallisena ilmiönä
- tunnistaa valtakunnallisen ja kansainvälisen ikääntymispolitiikan tavoitteiden merkityksen palvelujen kehittämiselle ja suunnittelulle
- osaa hankkia olennaista tietoa kunnan sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä
- tunnistaa ikääntyneiden mahdollisuuksia osallisuuteen yhteiskunnan jäseninä
- osaa kuvailla digitalisaation vaikutuksia ikääntyneiden palveluihin
- tunnistaa yhteiskunnan ikäkäsitykseen vaikuttavia tekijöitä

Sisältö

- tarkoitettu tutkinto-opiskelijoille
- hyvinvointiyhteiskunnan nykytila
- väestön ikääntymisen yhteiskunnalliset vaikutukset
- kansallisen ja kansainvälisen ikäpolitiikan tavoitteet ja keinot
- palvelurakenne ja palvelutuottajavastuu sekä julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat vanhuspalveluiden tuottajina
- vanhuspalvelut ja digitalisaatio
- muistiystävällisyys

Aika ja paikka

Luennot:
- 12.11. koko päivä
- 12.12. aamupäivä

Opintojakso sisältää itsenäisesti suoritettavan verkkokurssin (2op), joka mahdollista suorittaa omien aikataulujen puitteissa 8.12. asti.

Loput 3 op toteutuu opetuksen ja esseetehtävän kautta.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Essee

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy: Opiskelijan opas - Ohjeet ja säännöt - Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille (pdf file). Tai suora linkki: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9890974

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.

Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä

Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Tyydyttävä (1-2)
- tunnistaa väestön ikääntymisen vaikutuksia yhteiskunnallisena ilmiönä
- tunnistaa valtakunnallisen ja kansainvälisen ikääntymispolitiikan tavoitteiden merkityksen palvelujen kehittämiselle ja suunnittelulle
- osaa hankkia olennaista tietoa kunnan sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä
- tunnistaa ikääntyneiden mahdollisuuksia osallisuuteen yhteiskunnan jäseninä
- osaa määritellä digitalisaation käsitteen
- tunnistaa yhteiskunnan ikäkäsitykseen vaikuttavia tekijöitä

Hyvä (3-4)
- osaa kuvailla väestön ikääntymisen vaikutuksia yhteiskunnallisena ilmiönä
- osaa selittää valtakunnallisen ja kansainvälisen ikääntymispolitiikan tavoitteiden merkityksen palvelujen kehittämiselle ja suunnittelulle
- osaa soveltaa olennaista tietoa kunnan sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä
- osaa kuvailla ikääntyneiden mahdollisuuksia osallisuuteen yhteiskunnan jäseninä
- tunnistaa digitalisaation vaikutuksia ikääntyneiden palveluihin
- osaa selittää yhteiskunnan ikäkäsitykseen vaikuttavia tekijöitä

Kiitettävä (5)
- osaa analysoida väestön ikääntymisen vaikutuksia yhteiskunnallisena ilmiönä
- osaa arvioida valtakunnallisen ja kansainvälisen ikääntymispolitiikan tavoitteiden merkitystä palvelujen kehittämiselle ja suunnittelulle
- osaa soveltaa olennaista tietoa kunnan sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä
- osaa arvioida ikääntyneiden mahdollisuuksia osallisuuteen yhteiskunnan jäseninä
- osaa kuvailla digitalisaation vaikutuksia ikääntyneiden palveluihin
- osaa arvioida yhteiskunnan ikäkäsitykseen vaikuttavia tekijöitä

Siirry alkuun