Siirry suoraan sisältöön

Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EN95-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.10.2024 - 02.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kaija Kekäläinen
Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
SXI24S2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EN95

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 22.10.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 SX00EN95-3007
MPC3001 Oppimistila
Ti 05.11.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 SX00EN95-3007
MPA4009 Oppimistila
Ke 20.11.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
LÄHI Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 SX00EN95-3007
MPC5012 Oppimistila
Ma 02.12.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 SX00EN95-3007
MPA2030 Luovan ilmaisun oppimistila
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu ympäristökäsitteeseen toimintaterapian näkökulmasta. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian teoreettiset mallit tarkastelevat toimintaympäristöä. Opiskelija ymmärtää sosiaalisen-, fyysisen-, kulttuurisen, digitaalisen-, ja institutionaalisen ympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida erilaisia arjen ympäristöjä saavutettavuuden näkökulmasta. Opiskelija on tietoinen asiakkaan toimintaan vaikuttavasta asenneympäristöstä. Opiskelija tulee tietoiseksi omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista, tavoista ja tottumuksista.

Sisältö

Ympäristö toimintaterapian teoreettisissa malleissa
Ympäristö ICF-luokituksessa
Ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
Arjen toimintaympäristöjen analysointi ja kotiympäristön arviointi
Arjen toimintaympäristöjen saavutettavuus
Ympäristön esteet ja mahdollisuudet erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Arvot, asenteet ja uskomukset toimintaan vaikuttavina tekijöinä

Aika ja paikka

Opetus sisältää lähiopetusta, merkiinnät lukujärjestyksessä ja ajoituksessa
itsenäistä työskentelyä

Oppimateriaalit

Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. s. 207-216.


Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä


Materiaalit ja tehtävät OMAssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.

kaksi oppimistehtävää
tehtävä 1 moodlessa dl 1.12.24
tehtävä2 dl 1.12.24

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloista oppimista mahdollistava vaihtoehtoinen tehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu lähiopetuksen väliin jääviin viikkoihin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla työskennellään ja peredytään asioihin osaksi itsenäisesti.
Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on merkitystä omaan oppimiseen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu kahdesta palautettavasta tehtävästä (tehtävä1 50% ja tehtävä 2 50%)

Lisätiedot

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.

Siirry alkuun