Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EN95-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
22.10.2024 - 02.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 55
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kaija Kekäläinen
- Akvaliina Lacho
- Vastuuopettaja
- Akvaliina Lacho
- Ryhmät
-
SXI24S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EN95
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 22.10.2024 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 SX00EN95-3007 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ti 05.11.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 SX00EN95-3007 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ke 20.11.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
LÄHI Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 SX00EN95-3007 |
MPC5012
Oppimistila
|
Ma 02.12.2024 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 SX00EN95-3007 |
MPA2030
Luovan ilmaisun oppimistila
MPA2029 Vuorovaikutusluokka |
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu ympäristökäsitteeseen toimintaterapian näkökulmasta. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian teoreettiset mallit tarkastelevat toimintaympäristöä. Opiskelija ymmärtää sosiaalisen-, fyysisen-, kulttuurisen, digitaalisen-, ja institutionaalisen ympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan. Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida erilaisia arjen ympäristöjä saavutettavuuden näkökulmasta. Opiskelija on tietoinen asiakkaan toimintaan vaikuttavasta asenneympäristöstä. Opiskelija tulee tietoiseksi omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista, tavoista ja tottumuksista.
Sisältö
Ympäristö toimintaterapian teoreettisissa malleissa
Ympäristö ICF-luokituksessa
Ympäristön vaikutus ihmisen toimintaan
Arjen toimintaympäristöjen analysointi ja kotiympäristön arviointi
Arjen toimintaympäristöjen saavutettavuus
Ympäristön esteet ja mahdollisuudet erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Arvot, asenteet ja uskomukset toimintaan vaikuttavina tekijöinä
Aika ja paikka
Opetus sisältää lähiopetusta, merkiinnät lukujärjestyksessä ja ajoituksessa
itsenäistä työskentelyä
Oppimateriaalit
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. s. 207-216.
Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen tehtävä
Materiaalit ja tehtävät OMAssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.
kaksi oppimistehtävää
tehtävä 1 moodlessa dl 1.12.24
tehtävä2 dl 1.12.24
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloista oppimista mahdollistava vaihtoehtoinen tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu lähiopetuksen väliin jääviin viikkoihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ja peredytään asioihin osaksi itsenäisesti.
Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on merkitystä omaan oppimiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu kahdesta palautettavasta tehtävästä (tehtävä1 50% ja tehtävä 2 50%)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.