Siirry suoraan sisältöön

Tiedolla johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF67-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

09.10.2024 - 02.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)

Opettaja

  • Emilia Vesanto
  • Salla Kivelä

Vastuuopettaja

Salla Kivelä

Ryhmät

  • L1324S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S2924S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S3124S6
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan kehittyvien toimintaympäristöjen tietoon perustuvassa johtamisessa. Tarkoituksena on syventää tiedonhaun, hyödyntämisen ja levittämisen taitoja näyttöön perustuvassa terveydenhuollossa.

Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan kehittyvät toimintaympäristöt ja syventää osaamistaan palvelujärjestelmiin liittyen. Opiskelija sisäistää tiedolla johtamisen merkityksen ja mahdollisuudet eri tarpeissa ja tilanteissa. Opiskelija omaksuu näyttöön perustuvan toiminnan toimintansa lähtökohdaksi ja ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan yhteyden TKI-toimintaan. Opiskelija osaa arvioida nykyisiä käytäntöjä, niiden näyttöön perustuvaa kehittämistä, kehittämiskohteita ja aiheeseen liittyviä henkilöstön osaamistarpeita.

Opiskelija osaa systemaattisesti hakea, hyödyntää sekä arvioida tiivistettyä tutkimustietoa ja kriittisesti pohtia sen merkitystä yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja päätöksenteossa.

Sisältö

- Tiedolla johtaminen kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Tulevaisuuden sote ja toimintaympäristön muutokset
- Näyttöön perustuva terveydenhuolto, toiminnan käsitteet ja prosessit osana tiedolla johtamisen kokonaisuutta
- Systemaattisen tiedonhaun toteuttaminen, laadunarviointi ja tiedon tiivistäminen
- Tiedon levittäminen ja jalkauttaminen

Aika ja paikka

9.10.2024 klo 9.00-12.00
4.11.2024 klo 13.00-16.00
7.11.2024 klo 13.00-16.00
2.12.2024 klo 9.00-12.00

Oppimateriaalit

Opintojakson yhteydessä
Löytyy Moodlessa

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Työpajatyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op kontaktiopetusta
4 op tehtävä ja itsenäinen opiskelu

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmä / yksilötehtävä

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen (esimerkiksi työskentely kliinisten hoitosuositusten laatimistyöryhmässä).