Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen (15 op)
Toteutuksen tunnus: KX00ED88-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2024 - 31.07.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.08.2024 - 19.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 12 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 22
- Koulutus
- Digitaalisten mediapalveluiden tutkinto-ohjelma YAMK
- Vastuuopettaja
- Liisa Seppänen
- Ryhmät
-
K1124S6Digitaalisten mediapalvelujen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- KX00ED88
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 41 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 20.08.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
AR304
Oppimistila Venue
|
To 22.08.2024 klo 17:00 - 19:00 (2 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
|
Ti 27.08.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
|
Ti 03.09.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 10.09.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
|
Ti 17.09.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
|
Ti 24.09.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 01.10.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
|
Ti 08.10.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
|
Ti 22.10.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 29.10.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
|
Ti 05.11.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
|
Ti 12.11.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
|
Ti 19.11.2024 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Digitaalisten mediapalveluiden suunnittelu ja kehittäminen KX00ED88-3005 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa konseptoida digitaalisen mediatuotteen tai -palvelun. Opiskelija tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä ja osaa valita kehitysprojektiin tarkoituksenmukaiset menetelmät. Opiskelija osaa arvioida käyttöliittymien käytettävyyttä. Opiskelija osaa analysoida mediapalveluiden ominaisuuksia suunnitellun käyttötarkoituksen näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan mediatuotteiden ja -palveluiden suunnittelu- ja kehitystyössä. Opiskelija tuntee digitaalisen mediajulkaisemisen teknologiaympäristöä ja osaa ottaa suunnittelutyössä huomioon teknologian rajoituksia ja mahdollisuuksia. Opiskelija osaa tarkastella media-alan tilaa ja tulevaisuutta analyyttisesti.
Sisältö
- luova suunnitteluprosessi
- digitaalisten mediapalveluiden suunnitteluprosessi
- käyttäjäkeskeinen suunnittelu
- käytettävyys ja käyttöliittymät
- media-alan tila ja kehitystrendit, esim. medialiiketoiminnan kenttä, teknologiaympäristö, arvoketjut ja ansaintalogiikat
Aika ja paikka
Ryhmätapaamiset tiistaisin, näistä 5 lähitapaamista, 7 etätapaamista
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson aikana
Opetusmenetelmät
Contact and distance learning
Oppimistehtävät yksilötyönä ja ryhmässä
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ryhmä- ja yksilöohjaus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähi- ja etäopetukseen osallistuminen n. 55 t
Itsenäinen opiskelu ja yksilötehtävät n. 180 t
Ryhmässä työskentely ja ryhmätehtävät n. 170 t
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä ja pystyvänsä käyttämään niitä omassa suunnittelutyössään. Opiskelija tunnistaa digitaalisten palveluiden käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa etsiä asiantuntijatietoa opintojakson sisältöalueisiin liittyvistä aiheista ja esitellä oppimaansa suullisesti ja kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä monipuolisesti ja osaavansa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisella tavalla omassa suunnittelutyössään. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida digitaalisen palvelun käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta ja hyödyntää näitä taitoja omassa suunnittelutyössään. Opiskelija osaa etsiä asiantuntijatietoa opintojakson sisältöalueisiin liittyvistä aiheista ja esitellä, reflektoida ja soveltaa oppimaansa suullisesti ja kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä syvällisesti monipuolisesti ja osaavansa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisella ja innovatiivisella tavalla omassa suunnittelutyössään. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida digitaalisen palvelun käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta ja hyödyntää näitä taitoja luovasti omassa suunnittelutyössään. Opiskelija osaa etsiä asiantuntijatietoa opintojakson sisältöalueisiin liittyvistä aiheista ja esitellä, reflektoida ja soveltaa oppimaansa suullisesti ja kirjallisesti uutta tietoa tuottaen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osoittaa tuntevansa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä ja pystyvänsä käyttämään niitä omassa suunnittelutyössään. Opiskelija tunnistaa digitaalisten palveluiden käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa etsiä asiantuntijatietoa opintojakson sisältöalueisiin liittyvistä aiheista ja esitellä oppimaansa suullisesti ja kirjallisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät yksilötyönä
Oppimistehtävät ryhmätyönä
Jatkuva arviointi