Osallistavat menetelmät yhteisötyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FM88-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 15.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- LeighAnne Rauhala
- Jouni Piekkari
Ryhmät
-
SXG21S1Degree Programme in Social Services päivä
-
SXH21S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH22K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
• Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa yhteisötyön keskeisiä suuntauksia ja muotoja sosiaalipedagogisessa toiminnassa.
• Opiskelija ymmärtää paikallisyhteisön (mikrotaso) ja laajemman yhteiskunnan (makrotaso) välisiä suhteita.
• Opiskelija ymmärtää emansipatorisen ja osallistavan työskentelyn luonteen.
• Opiskelija oppii käyttämään aktivoivia menetelmiä yhteisöverkostojen luomisessa.
• Opiskelija harjoittelee aktiivisen kansalaisuuden edistämistä kaupunkien lähiöissä ja yhteisöissä.
Sisältö
1. Teoriat, käsitteet ja menetelmät:
• Sosiopedagoginen yhteisötyön teoria ja suuntaukset
Yhteisö- ja aluetyön käsitteet ja suuntaukset. Yhteisön ja alakulttuurien sisäiset ja kulttuuriset rakenteet, kerrokset ja historialliset vaiheet. Todellisuuden tutkiminen ja yhteiskunnallisten muutosten käynnistäminen osallistavien lähestymistapojen sekä osallistavan toimintatutkimuksen menetelmien avulla. Lähityö, verkostojen rakentaminen ja yhteisötyö.
• Osallistavan toimintatutkimuksen menetelmät yhteisötyössä
Opiskelijat kokeilevat erilaisia osallistavia menetelmiä tarkastellakseen alakulttuureja, yhteisörakenteita, maantieteellisiä/historiallisia ja virtuaalisia yhteisöjä. He myös tutkivat hiljaisen tiedon ja paikallistiedon roolia ja paikan ja tilan merkitystä ja kuinka ne saadaan näkyväksi ja integroitua kaupunkisuunnitteluun ja yhteisötyöhön.
Tarkastelemme tapoja, joilla yhteisöjen hyvinvointia voidaan edistää yhteistyöllä julkisen sektorin, paikallisten järjestöjen, koulujen ja itsenäisten kulttuuriryhmien kanssa. Mikä on sosiaalipedagogisen fasilitaattorin rooli tällaisessa prosessissa?
• Tämä opintojakso keskittyy paikallisen yhteisön tunnistamaan tiettyyn ajankohtaiseen kiinnostavaan ilmiöön.
Oppimateriaalit
Olo
Arviointiasteikko
0-5