Ruotsin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: VV00CB69-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.05.2024 - 06.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2024 - 04.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 21.10.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Ruotsin perusteet VV00CB69-3023 |
MMA111b
Oppimistila
|
Ma 28.10.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Ruotsin perusteet VV00CB69-3023 |
MMA111b
Oppimistila
|
Ma 04.11.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Ruotsin perusteet VV00CB69-3023 |
MMA111b
Oppimistila
|
Ma 11.11.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Ruotsin perusteet VV00CB69-3023 |
MMA111b
Oppimistila
|
Ma 18.11.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Ruotsin perusteet VV00CB69-3023 |
MMA111b
Oppimistila
|
Ma 25.11.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Ruotsin perusteet VV00CB69-3023 |
MMA111b
Oppimistila
|
Ma 02.12.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Ruotsin perusteet VV00CB69-3023 |
MMA111b
Oppimistila
|
Ma 09.12.2024 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Ruotsin perusteet VV00CB69-3023 |
MMA111b
Oppimistila
|
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitotason A2, saa valmiuksia ja motivoituu osallistumaan ammattikorkeakoulun toisen kotimaisen kielen opintoihin, jotka vastaavat ammattikorkeakouluasetuksen 1129/2014 7§ mukaisia opintoja.
Opiskelija ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja opiskelua koskeva tieto. Opiskelija pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä asioista, ja hän pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.
Sisältö
Kurssilla käydään läpi ruotsin kielen perussanastoa, arkipäivän kielenkäyttötilanteita ja fraaseja. Myös ruotsin kielen kieliopin perusteet tulevat opiskelijalle tutuksi.
- perussanasto
- arkipäivän kielenkäyttötilanteet ja fraasit
- kieliopin perusteet
Työmuodot
Osallistuminen opetukseen, pari- ja ryhmätyöt, itsenäinen työskentely. Poissaoloja saa olla enintään kaksi. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa
Aika ja paikka
Opetus Myllypuron kampuksella alkaen 4.9.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssimateriaali ilmoitetaan kurssin alussa.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Kontaktiopetus Myyrmäen kampuksella
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tenttiajankohta ilmoitetaan kurssin alussa.
Hylätyn suorituksen voi uusia kahdesti ja hyväksyttyä suoritusta voi korottaa kerran. Mahdollinen uusintatentti on suoritettava seuraavan lukukauden aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = n. 135 h opiskelijan työtä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi, ja hän pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa sekä ilmaisemaan muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Opiskelija selviää rutiininomaisissa ja yksinkertaisissa keskusteluissa välttävästi. Opiskelija ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi ja hallitsee hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden suppeita, mutta hän osoittaa motivaatiota ja halua kehittää omaa kielitaitoaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, ja hän pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta. Hän osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin. Opiskelija pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Opiskelija osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita sekä ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurintuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi, ja hän selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa. Opiskelija osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Opiskelija pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. Hän tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat täysin opintojakson sisältöä vastaavalla tasolla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän viestintätilanteissa.
Opintojakson arvosanaan vaikuttaa kirjallisen tentin lisäksi osallistuminen opetukseen sekä kotitehtävien palauttaminen ajallaan. Jos opiskelija ei pysty palauttamaan tehtäviä ennen toteutuksen päättymistä, hänen tulee ilmoittautua opintojakson uudelle toteutukselle.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi, ja hän pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa sekä ilmaisemaan muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Opiskelija selviää rutiininomaisissa ja yksinkertaisissa keskusteluissa välttävästi. Opiskelija ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi ja hallitsee hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden suppeita, mutta hän osoittaa motivaatiota ja halua kehittää omaa kielitaitoaan.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, ja hän pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta. Hän osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin. Opiskelija pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Opiskelija osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita sekä ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurintuntemus ovat opintojakson koko sisältöön nähden hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi, ja hän selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa. Opiskelija osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Opiskelija pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. Hän tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Opiskelijan taito viestiä kohdekielellä ja kielialueen kulttuurin tuntemus ovat täysin opintojakson sisältöä vastaavalla tasolla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija ymmärtää vain vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Opiskelija osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Hän osaa selvittää opintojakson tason mukaisia tekstejä apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, netti) käyttäen ja pystyy reagoimaan kielellisissä kommunikaatiotilanteissa arvaamalla tai päättelemällä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella.