Siirry suoraan sisältöön

Tutkimukselliset opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: KQ00BO88-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.10.2024 - 14.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettajat
Merja Kosonen
Mika Säteri
Vastuuopettaja
Merja Kosonen
Ryhmät
KXE21S1TS
Tekstiilisuunnittelu
KXE21S1TM
Teollinen muotoilu
KXE21S1SA
Sisustusarkkitehtuuri
Opintojakso
KQ00BO88

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 69 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 21.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Tutkimukselliset opinnot KQ00BO88-3019
AR128a Tapahtumasali 1
Ma 28.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Tutkimukselliset opinnot KQ00BO88-3019
AR128a Tapahtumasali 1
Ma 04.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Tutkimukselliset opinnot KQ00BO88-3019
AR128a Tapahtumasali 1
Ma 11.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Tutkimukselliset opinnot KQ00BO88-3019
AR128a Tapahtumasali 1
Ma 18.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Tutkimukselliset opinnot KQ00BO88-3019
AR342 Oppimistila Konsepti
Ma 25.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Tutkimukselliset opinnot KQ00BO88-3019
AR128a Tapahtumasali 1
To 16.01.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Tutkimukselliset opinnot KQ00BO88-3019
AR128a Tapahtumasali 1
To 23.01.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Tutkimukselliset opinnot KQ00BO88-3019
AR128a Tapahtumasali 1
To 30.01.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Tutkimukselliset opinnot KQ00BO88-3019
AR342 Oppimistila Konsepti
To 06.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Tutkimukselliset opinnot KQ00BO88-3019
AR128a Tapahtumasali 1
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee opinnäytetyöprosessin metodologiset ja viestinnälliset vaatimukset, myös kansainvälisessä asiayhteydessä.
Opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman, viitata käytettyihin lähteisiin, tuntee kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan ja hallitsee opinnäytetyön raportoinnin. Hän tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset ja laadullisen tutkimusprosessin. Opiskelija osaa valita oikeat tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Hän osaa laatia englanninkielisen abstraktin.

Sisältö

Opinnäytetyön metodologian ja raportoinnin sekä suullisen esittämisen perusteet:
- opinnäytetyötekstin laatiminen
- englanninkielisen abstraktin laatiminen
- lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat
- tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot
- argumentointi ja perustelu
- tieteellisen työskentelyn ja kirjoittamisen pääperiaatteet
- laadullisen tutkimuksen prosessi alusta loppuun·

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit drivessa ja Moodle
Kirjallisuus:
Hakala, J.T. 2024. Laadullisen tutkimuksen ABC — Menetelmäopas opinnäytteen
tekijälle. Gaudeamus.
Kananen, J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä.
Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Keuruu: Otava.
Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Keuruu: Otava.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Ryhmissä tehtävät harjoitustehtävät tuntien aikana ja yksin tehtävät harjoitustehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korvaavat tehtävät sovittava opettajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 60 tuntia
Ryhmätehtävät 20 tuntia
Harjoitustehtävät 20 tuntia

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee opinnäytetyöprosessin metodologiset ja viestinnälliset vaatimukset, myös kansainvälisessä asiayhteydessä. Opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman, viitata käytettyihin lähteisiin ja tuntee kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan ja hallitsee opinnäytetyön raportoinnin. Hän tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset ja laadullisen tutkimusprosessin. Opiskelija osaa valita oikeat tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Hän osaa laatia englanninkielisen abstraktin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opinnäytetyöprosessin metodologiset ja viestinnälliset vaatimukset, myös kansainvälisessä asiayhteydessä. Opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman, viitata käytettyihin lähteisiin, tuntee kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan hyvin ja hallitsee opinnäytetyön raportoinnin. Hän hallitsee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset ja laadullisen tutkimusprosessin. Opiskelija osaa valita ja soveltaa oikeat tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Hän osaa laatia englanninkielisen abstraktin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee laajasti opinnäytetyöprosessin metodologiset ja viestinnälliset vaatimukset, myös kansainvälisessä asiayhteydessä. Opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman, viitata käytettyihin lähteisiin, tuntee kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan laajasti ja hallitsee opinnäytetyön raportoinnin. Hän hallitsee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset ja laadullisen tutkimusprosessin. Opiskelija osaa valita ja soveltaa oikeat tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Hän osaa laatia englanninkielisen abstraktin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee opinnäytetyöprosessin metodologiset ja viestinnälliset vaatimukset, myös kansainvälisessä asiayhteydessä. Opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman, viitata käytettyihin lähteisiin ja tuntee kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan ja hallitsee opinnäytetyön raportoinnin. Hän tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset ja laadullisen tutkimusprosessin. Opiskelija osaa valita oikeat tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Hän osaa laatia englanninkielisen abstraktin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi

Opiskelija tuntee opinnäytetyöprosessin metodologiset ja viestinnälliset vaatimukset, myös kansainvälisessä asiayhteydessä. Opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman, viitata käytettyihin lähteisiin ja tuntee kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan ja hallitsee opinnäytetyön raportoinnin. Hän tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset ja laadullisen tutkimusprosessin. Opiskelija osaa valita oikeat tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Hän osaa laatia englanninkielisen abstraktin.

Opintojaksopalaute täytetään viimeisellä luentokerralla

Siirry alkuun