Innovaatioprojekti (10 op)
Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3519
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Nokipii
- Mira Järvinen
- Saija Flinkkilä
- Kajsa Sten
Vastuuopettaja
Kajsa Sten
Ryhmät
-
SXE22K1Optometrian tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.
Aika ja paikka
Opintojakso ajoittuu koko lukukaudelle ja alkaa heti tiistaina 9.1.2024 KyläOPTIKKO perehdytyksellä
Oppimateriaalit
Luentojen materiaalit
Opintojen aikana osoitetut lähteet
Itsenäiset tiedonhaut
Oppimistehtäviin tarvittavat lähteet (osoiteut ja itsenäinen haku)
Opetusmenetelmät
Projektimainen oppiminen
Aktivoivat verkko- tai kontaktiluennot
Oppimistehtävät
Työpajat
Itsenäiset tehtävät
Pari - tai pienryhmätehtävät
Osaamispassi
Käytännönjakso KyläOPTIKKO-liikkeessä (HyMy-kylä)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käytännön harjoitukset KyläOPTIKOSSA
Monialaisuus HyMy-kylässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
selviää myöhemmin
Kansainvälisyys
ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op. vastaa n. 270 h opiskeljan työtä, työ ajottuu koko lukukaudelle
Sisällön jaksotus
Lukujärjestyksen mukaan sekä opiskelijakohtaiset harjoitteluvuorot KyläOPTIKKO-liikeessä. KyläOPTIKKO-vuorot ovat Ma-to klo: 9.30 - 17.15 ja pe 9.30-16.15. Opiskelijakohtaiset harjoitteluvuorot julkaistaan ennen perehdytystä.
Lisätietoja opiskelijoille
Perehdytys 9.1.2024
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että seuraavat opintojaksot ovat suoritettuina hyväsytysti:
- Kaikki näöntutkimukseen ja piilolasisovitukseen liittyvät opinnot:
Näöntutkimuksen perusteet,
Silmän taittovirheen määrittäminen,
Silmien yhteisnäkö,
Ortoptiikka ja työelämäharjoittelu sekä
Piilolasien sovittaminen ja työelämäharjoittelu
- Patologia ja farmakologia (Silmälääketieteen ja kattavan näöntutkimuksen tekemisen tukevat opinnot)
Mikäli näiden edeltävien opintojen osalta on puutteita, olethan yhteydessä tutoropettajaasi.
Innovaatioprojektin substanssisisältö: asiakasosaaminen ja Suomen neljä suurinta silmäsairautta: Glaukooma, Kaihi, Diabeettinen retinopatia, Makulan ikärappeuma > asiakasymmärrys ja sairauden vaikutus asiakkaan toimintkykyyn
Terveyden edistäminen
o Terveyden edistämisen lajit (paikalliset vs. kansalliset)?
o Standardoidut seulontaprotokollat taudin toteamiseksi (sis anamneesin ja tutkimusten valinnan)?
o Kansalliset ohjeistukset eri silmäsairauksien hoidossa - Käypähoito?
o Tiedottaminen asiakkaalle eri medioissa (esitteet, elokuvat, esitykset)?
o Optometristen tutkimusten tarve asiakkaan iän mukaan?
o Ohjaus elintapojen vaikutuksesta silmäsairauksiin ja terveyteen?
o Terveyden edistämisen edistäjät ja esteet?
Opintojakson sisältö:
- Työskentely KyläOPTIKOSSA > optisen alan palveluiden tuottamisen määräykset ja toimintaa ohjaavat lait käytännön työssä > työelämäyhteistyö optisella alalla
- Work Shop -aiheet: ICF ja näkeminen, konsultaatio, monialaisuus, seulonta, palvelumuotoilu, asiakaskommunikointi, haastattelutehtävä ja ryhmäytyminen, tutkimustehtävä, ICD-10, Käypähoito, Yleinen patologia (soveltava oppiminen case- esimerkkien avulla), innovaatioseminaari
- Kansainvälinen ja moniammatillinen diabetes seminaaripäivä (diabetes seminar in english) yhdessä kätilö- ja terveydenhoito-opiskelijoiden kanssa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Annetut oppimistehtävät tehtyinä hyväksytysti
Osaamispassi
HyMy-kylän perehdytys Moodle hyväksytysti
Projektin julkaisu
Tutkimustehtävä (numeerinen arviointi)
Itseis-, vertaisarvioinnit
KyläOPTIKKO päivät ja reflektio KyläOPTIKKO ajasta
Lisätiedot
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.