Siirry suoraan sisältöön

Innovaatioprojekti (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3519

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Päivi Nokipii
Mira Järvinen
Saija Flinkkilä
Kajsa Sten
Vastuuopettaja
Kajsa Sten
Ryhmät
SXE22K1
Optometrian tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Opintojakso
XX00BH18

Toteutuksella on 31 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 65 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 09.01.2024 klo 08:30 - 16:30
(8 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPB1029 Kotikulma
MPA4016c Digitila
Ke 10.01.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPB2005 Anatomia
Pe 12.01.2024 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPB2003 Anatomia
To 25.01.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPC4013 Oppimistila
Ma 29.01.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
To 01.02.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
Ma 05.02.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
To 08.02.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
To 15.02.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
To 22.02.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
Ma 26.02.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPB2031 NÄKÖ-oppimiskeskus 2
To 29.02.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
To 07.03.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
Ke 13.03.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPC5011 Oppimistila
To 14.03.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
Ke 20.03.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
To 21.03.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
Ti 26.03.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPC4011 Oppimistila
To 28.03.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
To 04.04.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
To 11.04.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
Ma 15.04.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPB2024 Optometrian opetuskeskus
Ti 16.04.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPB2024 Optometrian opetuskeskus
To 18.04.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
Ma 22.04.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPC4001 Oppimistila
Ma 22.04.2024 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Portfolioinfo ja harjoittelu Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPB2030 Anatomian opetustila
To 25.04.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
To 02.05.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
Ma 06.05.2024 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
Ke 08.05.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
MPC3001 Oppimistila
To 16.05.2024 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
Innovaatioprojekti XX00BH18-3519
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Sisältö

Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.

Aika ja paikka

Opintojakso ajoittuu koko lukukaudelle ja alkaa heti tiistaina 9.1.2024 KyläOPTIKKO perehdytyksellä

Oppimateriaalit

Luentojen materiaalit
Opintojen aikana osoitetut lähteet
Itsenäiset tiedonhaut
Oppimistehtäviin tarvittavat lähteet (osoiteut ja itsenäinen haku)

Opetusmenetelmät

Projektimainen oppiminen
Aktivoivat verkko- tai kontaktiluennot
Oppimistehtävät
Työpajat
Itsenäiset tehtävät
Pari - tai pienryhmätehtävät
Osaamispassi
Käytännönjakso KyläOPTIKKO-liikkeessä (HyMy-kylä)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käytännön harjoitukset KyläOPTIKOSSA
Monialaisuus HyMy-kylässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

selviää myöhemmin

Kansainvälisyys

ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op. vastaa n. 270 h opiskeljan työtä, työ ajottuu koko lukukaudelle

Sisällön jaksotus

Lukujärjestyksen mukaan sekä opiskelijakohtaiset harjoitteluvuorot KyläOPTIKKO-liikeessä. KyläOPTIKKO-vuorot ovat Ma-to klo: 9.30 - 17.15 ja pe 9.30-16.15. Opiskelijakohtaiset harjoitteluvuorot julkaistaan ennen perehdytystä.

Lisätietoja opiskelijoille

Perehdytys 9.1.2024

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että seuraavat opintojaksot ovat suoritettuina hyväsytysti:
- Kaikki näöntutkimukseen ja piilolasisovitukseen liittyvät opinnot:
Näöntutkimuksen perusteet,
Silmän taittovirheen määrittäminen,
Silmien yhteisnäkö,
Ortoptiikka ja työelämäharjoittelu sekä
Piilolasien sovittaminen ja työelämäharjoittelu
- Patologia ja farmakologia (Silmälääketieteen ja kattavan näöntutkimuksen tekemisen tukevat opinnot)
Mikäli näiden edeltävien opintojen osalta on puutteita, olethan yhteydessä tutoropettajaasi.

Innovaatioprojektin substanssisisältö: asiakasosaaminen ja Suomen neljä suurinta silmäsairautta: Glaukooma, Kaihi, Diabeettinen retinopatia, Makulan ikärappeuma > asiakasymmärrys ja sairauden vaikutus asiakkaan toimintkykyyn
Terveyden edistäminen
o Terveyden edistämisen lajit (paikalliset vs. kansalliset)?
o Standardoidut seulontaprotokollat taudin toteamiseksi (sis anamneesin ja tutkimusten valinnan)?
o Kansalliset ohjeistukset eri silmäsairauksien hoidossa - Käypähoito?
o Tiedottaminen asiakkaalle eri medioissa (esitteet, elokuvat, esitykset)?
o Optometristen tutkimusten tarve asiakkaan iän mukaan?
o Ohjaus elintapojen vaikutuksesta silmäsairauksiin ja terveyteen?
o Terveyden edistämisen edistäjät ja esteet?
Opintojakson sisältö:
- Työskentely KyläOPTIKOSSA > optisen alan palveluiden tuottamisen määräykset ja toimintaa ohjaavat lait käytännön työssä > työelämäyhteistyö optisella alalla
- Work Shop -aiheet: ICF ja näkeminen, konsultaatio, monialaisuus, seulonta, palvelumuotoilu, asiakaskommunikointi, haastattelutehtävä ja ryhmäytyminen, tutkimustehtävä, ICD-10, Käypähoito, Yleinen patologia (soveltava oppiminen case- esimerkkien avulla), innovaatioseminaari
- Kansainvälinen ja moniammatillinen diabetes seminaaripäivä (diabetes seminar in english) yhdessä kätilö- ja terveydenhoito-opiskelijoiden kanssa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Annetut oppimistehtävät tehtyinä hyväksytysti
Osaamispassi
HyMy-kylän perehdytys Moodle hyväksytysti
Projektin julkaisu
Tutkimustehtävä (numeerinen arviointi)
Itseis-, vertaisarvioinnit
KyläOPTIKKO päivät ja reflektio KyläOPTIKKO ajasta

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.

Siirry alkuun