Organisaation osaamisen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: K000FK06-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 23
- Koulutus
- Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Tero Aalto
- Vastuuopettaja
- Tero Aalto
- Ryhmät
-
K1324K6Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma ylempiAMK
- Opintojakso
- K000FK06
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 11.09.2024 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Organisaation osaamisen kehittäminen K000FK06-3001 |
Online
|
Ma 23.09.2024 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Organisaation osaamisen kehittäminen K000FK06-3001 |
Online
|
To 10.10.2024 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Organisaation osaamisen kehittäminen K000FK06-3001 |
Online
|
Ti 22.10.2024 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Organisaation osaamisen kehittäminen K000FK06-3001 |
Online
|
Ti 12.11.2024 klo 09:00 - 12:30 (3 t 30 min) |
Organisaation osaamisen kehittäminen K000FK06-3001 |
Musiikkitalo
|
Ma 18.11.2024 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Organisaation osaamisen kehittäminen K000FK06-3001 |
Online
|
Ke 04.12.2024 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Organisaation osaamisen kehittäminen K000FK06-3001 |
Online
|
Ke 18.12.2024 klo 13:30 - 16:30 (3 t 0 min) |
Organisaation osaamisen kehittäminen K000FK06-3001 |
AR341
Oppimistila Montaasi
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa organisaatioteorian keskeiset käsitteet.
• hankkia ja soveltaa teknis-taiteellisten organisaatioiden kehittämiseen liittyvää tietoa.
• huomioida erilaiset toimijat työskentelyssään ja soveltaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita.
• edistää työhyvinvointia tukevaa toimintaa työyhteisössä.
• huomioida diversiteetin johtamisteemat teknis-taiteellisessa työyhteisössä.
• tunnistaa muutoksen johtamisen keskeiset käsitteet, mallit ja teoriat.
• tunnistaa viestinnän merkityksen projektien muutostilanteissa.
• tarkastella muutosta sekä henkilöstön että johdon näkökulmista.
• suunnitella ja toteuttaa kehittämisprojektin raportoinnin ja ymmärtää kehittämisprojektin arvioinnin merkityksen.
Sisältö
• Organisaatioteoria
• Oppiva organisaatio
• Muutosjohtaminen
• Perehdyttäminen ja työhön opastaminen
• Osaamisen johtaminen
• Projektin arviointi
Oppimateriaalit
Hatch, Mary-Jo & Cunliffe, Ann (2006): Organization Theory: Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, Oxford University Press. 4. painos (2018)
Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge: Essentials of Organizational Behavior, Global Edition, Pearson Education Limited, Iso-Britannia, 15. painos (2021)
Kotter John P. (1996) Leading Change. Harvard Business Review Press (2012)
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu etäopetusluennoista ja opetusta tukevasta itsenäisestä opiskelusta. Opintojakso päättyy pienryhmässä toteutettavaan essee- ja sen presentaatiotehtävään. Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa on tentti.
Työmuodot:
Etäopetus
Lähiopetus
Aktivoiva luento
Essee ja presentaatio tai tentti
Pienharjoitustehtävät
Vertaisarviointi
On mahdollista, että osa opetuksena toteutettavasta opintojaksosta tallennetaan joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla. Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.
Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja
opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri. Opintojakson julkisuutta ei ole rajoitettu (Ammattikorkeakoululaki 9 §).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on ekskursio esitys- ja teatteritekniseen toimintaympäristöön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin suoritusaika alkaa 4.12.2024 ja päättyy 28.2.2025. Tentti suoritetaan itsenäisesti EXAM sähköisessä tenttijärjestelmässä. Tenttikertoja on maksimissaan kolme.
Tehtävän julkaisu / Tehtävä / Tehtäväpalautus
11.9.2024 Essee 3.12.2024
11.9.2024 Suoritustapa 9.10.2024
11.9.2024 Viikkokysymykset 14 kpl 18.12.2024
Opintojakson osasuoritukset ovat voimassa vuoden opintojakson alkamisesta. Vastaavasti mahdollisten erikseen sovittavien rästitehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on vuosi opintojakson alkamisesta. Keskustele vaihtoehtoisista suoritustavoista tarvittaessa ohjaajasi kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa tenttimällä. Mikäli haluat suorittaa opintojakson tenttimällä, ilmoita siitä verkko-oppimisalustalla.
Opintojakson tentti pidetään sähköisenä. Tenttikertoja on maksimissaan kolme ja jokainen voi käydä tekemässä tentin itselleen sopivana ajankohtana tentin aukioloajan puitteissa.
Tenttiin tulee kysymyksiä sekä luennoista että kirjallisesta tenttimateriaalista.
1. Kaikki opintojakson luennot
2. Kurssikirjat: Hatch, Mary-Jo & Cunliffe, Ann (2006): Organization Theory: Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, Oxford University Press. 4. painos (2018) ja Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge: Essentials of Organizational Behavior, Global Edition, Pearson Education Limited, Iso-Britannia, 15. painos (2021).
3. Kotter John P. (1996) Leading Change. Harvard Business Review Press (2012)
Tarkempi tenttialue ilmoitetaan verkko-oppimisalustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin opintopistemäärä on viisi opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 135 tuntia. Opintojaksolla on opetuskertoja 28 tuntia eli työmäärästä 107 tuntia sijoittuu opetuskertojen ulkopuolelle. Tämä tuntimäärä jakautuu luentoihin valmistautumiseen (etukäteen luettaviin materiaaleihin tai tehtäviin), kurssimateriaalin lukemiseen, esseen ja presentaation valmistamiseen (yksilötyöskentely ja ryhmätyöskentely) tai vaihtoehtoisesti tenttiin valmistautumiseen ja sen suorittamiseen. Pystyt näiden tuntimäärien mukaan arvioimaan, millaista panostusta sinulta kurssityöskentelyyn odotetaan ja miten kurssin kuormittavuus suhteutuu muihin kursseihin.
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hahmottaa organisaatioteorian keskeiset käsitteet ja osaa hankkia tietoa teknis-taiteellisen organisaation kehittämiseen. Opiskelija huomioi erilaiset toimijat ja tunnistaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita työssään. Opiskelija ymmärtää työhyvinvointia tukevan toiminnan merkityksen työyhteisössä ja tuntee diversiteetin johtamista. Opiskelija tuntee perehdyttämisen ja työhön opastamisen käsitteet. Opiskelija hahmottaa muutoksen johtamisen keskeiset teoriat eri henkilöstöryhmien ja viestinnän näkökulmasta. Opiskelija osaa raportoida kehittämisprojektin tulokset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee organisaatioteorian keskeiset käsitteet ja ymmärtää teknis-taiteellisen organisaation kehittämistarpeita. Hän osaa hankkia tietoa kehittämistyön tueksi. Opiskelija huomioi erilaiset toimijat ja soveltaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita työssään. Opiskelija edistää työhyvinvointia työyhteisössä ja ymmärtää diversiteetin johtamista. Opiskelija tuntee perehdyttämisen ja työhön opastamisen käsitteet ja käytänteet. Opiskelija tuntee muutoksen johtamisen keskeiset teoriat ja mallit eri henkilöstöryhmien ja viestinnän näkökulmasta. Opiskelija osaa raportoida kehittämisprojektin tulokset ja osaa reflektoida työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa organisaatioteorian keskeiset käsitteet ja ymmärtää teknis-taiteellisen organisaation kehittämistarpeita. Hän osaa hankkia tietoa ja soveltaa sitä teknis-taiteellisen organisaation kehittämisessä. Opiskelija huomioi erilaiset toimijat ja soveltaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita työssään. Opiskelija kehittää työhyvinvointia työyhteisössä ja osaa hyödyntää diversiteetin johtamisteemoja työssään. Opiskelija hallitsee perehdyttämisen ja työhön opastamisen käsitteet ja käytänteet. Opiskelija osaa muutoksen johtamisen keskeiset teoriat ja mallit ja osaa viestiä muutoksesta eri henkilöstöryhmille. Opiskelija osaa raportoida kehittämisprojektin tulokset jäsennellysti ja osaa analyyttisesti reflektoida työtään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija hahmottaa organisaatioteorian keskeiset käsitteet ja osaa hankkia tietoa teknis-taiteellisen organisaation kehittämiseen. Opiskelija huomioi erilaiset toimijat ja tunnistaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita työssään. Opiskelija ymmärtää työhyvinvoinnin tukevan toiminnan työyhteisössä ja tuntee diversiteetin johtamisteemat. Opiskelija tuntee perehdyttämis- ja työhön opastamisen käsitteet. Opiskelija hahmottaa muutoksen johtamisen keskeiset teoriat eri henkilöstöryhmien ja viestinnän näkökulmasta. Opiskelija osaa raportoida kehittämisprojektin tulokset.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osallistumalla opetukseen ja laatimalla esseen ja presentaation arviointiperusteet muodostuvat esseestä ja sen presentaatiomateriaalista. Itse presentaatiota ei arvioida. Tällöin opintojaksolla on vähintään 50 % läsnäolovelvollisuus.
Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Essee ja presentaatiomateriaali (50 % arvosanasta)
Pienharjoitustehtävät (20 % arvosanasta)
Jatkuva arviointi (20 % arvosanasta)
Vertaisarviointi (10 % arvosanasta)
Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson tenttimällä arviointi muodostuu kokonaisuudessaan tentin ja pienharjoitustehtävien arvosanasta. Tällöin opintojaksolla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Tentin suoritus tulee olla hyväksytty.
Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Tentti (80 %)
Pienharjoitustehtävät (20 %)
Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.
Esitietovaatimukset
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu -opintojakson aiempi tai samanaikainen suoritus tai vastaava aiemmin hankittu osaaminen.