Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: K000EZ94-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 23
- Koulutus
- Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Tero Aalto
- Vastuuopettaja
- Tero Aalto
- Ryhmät
-
K1324K6Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma ylempiAMK
- Opintojakso
- K000EZ94
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 02.09.2024 klo 13:30 - 16:30 (3 t 0 min) |
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002 |
ARP07
Esitystekniikan paja
|
To 19.09.2024 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002 |
Online
|
Ke 02.10.2024 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002 |
Online
|
Ma 28.10.2024 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002 |
Online
|
Ti 12.11.2024 klo 13:30 - 16:30 (3 t 0 min) |
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002 |
Musiikkitalo
|
Ke 18.12.2024 klo 09:30 - 12:30 (3 t 0 min) |
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002 |
AR341
Oppimistila Montaasi
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa teatterin, kulttuuriorganisaation ja tapahtumatoteutusten erilaiset tuotantoprosessit ja kulurakenteet.
• osaa määrittää ja arvioida esitysteknisten tuotantojen osien tavoitteita.
• osaa soveltaa erilaisia projektinhallinnan työvälineitä teknis-taiteellisessa työssä
• osaa perehtyä konseptisuunnittelun menetelmiin
• tuntee laatuajattelun perusteet ja osaa soveltaa niitä ammattialalla.
• osaa määrittää esitysteknisen projektin keskeiset sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät ja tiedostaa viestinnän tärkeyden.
• hahmottaa esitysteknisen projektin työturvallisuuden ja kestävän kehityksen edellytykset ja osaa huomioida ne suunnittelussa.
• osaa presentoida omaa työtään ja projektejaan.
• osaa kehittää esitysteknisen suunnittelun, teknologisen osaamisen, tuotantotalouden, kestävän kehityksen tai työturvallisuuden valmiuksiaan projektissa.
Sisältö
• Esitys- ja teatteriteknisen suunnittelun menetelmät ja työtavat
• Projektijohtaminen
• Viestinnän suunnittelu
• Projekti
• Työturvallisuus ja kestävä kehitys osana projektisuunnittelua
Oppimateriaalit
Julkaistaan verkko-oppimisalustalla
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu lähi- ja etäopetusluennoista, opetusta tukevasta itsenäisestä opiskelusta ja pienryhmätehtävistä. Opintojakson aikana opiskelija tuottaa esitysteknisestä toimintaympäristössä pien- tai osaprojektin tuotantoprosessin näkökulmasta. Opintojakson aikana opiskelija laatii ohjeistetusti projektipäiväkirjan. Opintojakso päättyy projektin esittelytehtävään.
Työmuodot:
Aktivoiva luento
Etä- ja lähiopetus
Flipped classroom
Projekti
Projektin vertaisarviointi
Presentaatio
Palautekeskustelu
Reflektointi ja arviointi
Harjoitustehtävät
Päiväkirjatyöskentely
On mahdollista, että osa opetuksena toteutettavasta opintojaksosta tallennetaan joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla. Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.
Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja
opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri. Opintojakson julkisuutta ei ole rajoitettu (Ammattikorkeakoululaki 9 §).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on mahdollista toteuttaa kehittämisprojekti tai osa siitä työelämälähtöisesti tai Metropolian opetus tai hanketyössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin opintopistemäärä on viisi opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 135 tuntia. Opintojaksolla on luentoja 28 tuntia eli työmäärästä 107 tuntia sijoittuu luentojen ulkopuolelle. Tämä tuntimäärä jakautuu luentoihin valmistautumiseen (etukäteen luettaviin materiaaleihin tai tehtäviin), projektityön suunnitteluun, toteuttamiseen sekä dokumentoimiseen ja presentaatioon. Pystyt näiden tuntimäärien mukaan arvioimaan, millaista panostusta sinulta kurssityöskentelyyn odotetaan ja miten kurssin kuormittavuus suhteutuu muihin kursseihin.
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hahmottaa teatterin, kulttuuriorganisaation ja tapahtumatoteutusten erilaiset tuotantoprosessit, kulurakenteet ja ymmärtää esitysteknisten tuotantojen osien tavoitteita. Opiskelija tuntee projektinhallinnan työvälineitä ja hahmottaa konseptisuunnittelun menetelmiä teknis-taiteellisessa työssä. Hän osaa kuvailla laatuajattelua esitysteknisessä työssä. Opiskelija tuntee teknis-taiteellisten projektien sidosryhmät viestinnän näkökulmasta. Opiskelija osaa hankkia tietoa työturvallisuudesta ja kestävän kehityksen teemoista projektikohtaisesti. Opiskelija osaa työskennellä suunnittelun, teknologisen osaamisen, tuotantotalouden, kestävän kehityksen tai työturvallisuuden kehittämisprojektissa ja presentoida työtään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee teatterin, kulttuuriorganisaation ja tapahtumatoteutusten erilaiset tuotantoprosessit, kulurakenteet ja ymmärtää syvällisesti esitysteknisten tuotantojen osien tavoitteet. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä ja tuntee konseptisuunnittelun menetelmiä teknis-taiteellisessa työssä. Hän osaa arvioida laatua esitys- ja teatteriteknisen työn kokonaisuudessa. Opiskelija osaa viestiä teknis-taiteellisten projektien sidosryhmille. Opiskelija ottaa huomioon työturvallisuuden ja kestävän kehityksen teemat projektikohtaisesti. Opiskelija osaa kehittää suunnittelua, teknologista osaamista, tuotantotaloutta, kestävää kehitystä tai työturvallisuutta kehittämisprojektissa ja presentoi sekä reflektoi työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee syvällisesti teatterin, kulttuuriorganisaation ja tapahtumatoteutusten erilaiset tuotantoprosessit, kulurakenteet ja kehittää esitysteknisten tuotantojen osien yhteistyötä. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä ja soveltaa konseptisuunnittelun menetelmiä osaamisalueellaan. Hän osaa soveltaa laatuajattelua esitysteknisessä työssä. Opiskelija osaa viestiä teknis-taiteellisten projektien sidosryhmille. Opiskelija ottaa huomioon työturvallisuuden ja kestävän kehityksen teemat projektikohtaisesti. Opiskelija osaa johtaa suunnittelun, teknologisen osaamisen, tuotantotalouden, kestävän kehityksen tai työturvallisuuden kehittämisprojektia itsenäisesti ja analyyttisesti. Hän osaa presentoida ja reflektoida kehittämisprojektia analyyttisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija hahmottaa teatterin, kulttuuriorganisaation ja tapahtumatoteutusten erilaiset tuotantoprosessit, kulurakenteet ja ymmärtää esitysteknisten tuotantojen osien tavoitteita. Opiskelija tuntee projektinhallinnan työvälineitä ja hahmottaa konseptisuunnittelun menetelmiä teknis-taiteellisessa työssä. Hän osaa kuvailla laatuajattelua esitysteknisessä työssä. Opiskelija tuntee teknis-taiteellisten projektien sidosryhmät viestinnän näkökulmasta. Opiskelija osaa hankkia tietoa työturvallisuudesta ja kestävän kehityksen teemoista projektikohtaisesti. Opiskelija osaa työskennellä suunnittelun, teknologisen osaamisen, tuotantotalouden, kestävän kehityksen tai työturvallisuuden kehittämisprojektissa ja presentoida työtään.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on 50 % läsnäolovelvollisuus.
Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Harjoitus- ja projektityöt (40 % arvosanasta)
Jatkuva arviointi (20 % arvosanasta)
Dokumentointi ja oppimispäiväkirja (20 % arvosanasta)
Vertaisarviointi (20 % arvosanasta)
Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.