Siirry suoraan sisältöön

Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: K000EZ94-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 23
Koulutus
Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Tero Aalto
Vastuuopettaja
Tero Aalto
Ryhmät
K1324K6
Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma ylempiAMK
Opintojakso
K000EZ94

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 02.09.2024 klo 13:30 - 16:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002
ARP07 Esitystekniikan paja
To 19.09.2024 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002
Online
Ke 02.10.2024 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002
Online
Ma 28.10.2024 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002
Online
Ti 12.11.2024 klo 13:30 - 16:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002
Musiikkitalo
Ke 18.12.2024 klo 09:30 - 12:30
(3 t 0 min)
Esitysteknisten tuotantoprosessien suunnittelu K000EZ94-3002
AR341 Oppimistila Montaasi
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa teatterin, kulttuuriorganisaation ja tapahtumatoteutusten erilaiset tuotantoprosessit ja kulurakenteet.
• osaa määrittää ja arvioida esitysteknisten tuotantojen osien tavoitteita.
• osaa soveltaa erilaisia projektinhallinnan työvälineitä teknis-taiteellisessa työssä
• osaa perehtyä konseptisuunnittelun menetelmiin
• tuntee laatuajattelun perusteet ja osaa soveltaa niitä ammattialalla.
• osaa määrittää esitysteknisen projektin keskeiset sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät ja tiedostaa viestinnän tärkeyden.
• hahmottaa esitysteknisen projektin työturvallisuuden ja kestävän kehityksen edellytykset ja osaa huomioida ne suunnittelussa.
• osaa presentoida omaa työtään ja projektejaan.
• osaa kehittää esitysteknisen suunnittelun, teknologisen osaamisen, tuotantotalouden, kestävän kehityksen tai työturvallisuuden valmiuksiaan projektissa.

Sisältö

• Esitys- ja teatteriteknisen suunnittelun menetelmät ja työtavat
• Projektijohtaminen
• Viestinnän suunnittelu
• Projekti
• Työturvallisuus ja kestävä kehitys osana projektisuunnittelua

Oppimateriaalit

Julkaistaan verkko-oppimisalustalla

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu lähi- ja etäopetusluennoista, opetusta tukevasta itsenäisestä opiskelusta ja pienryhmätehtävistä. Opintojakson aikana opiskelija tuottaa esitysteknisestä toimintaympäristössä pien- tai osaprojektin tuotantoprosessin näkökulmasta. Opintojakson aikana opiskelija laatii ohjeistetusti projektipäiväkirjan. Opintojakso päättyy projektin esittelytehtävään.

Työmuodot:
Aktivoiva luento
Etä- ja lähiopetus
Flipped classroom
Projekti
Projektin vertaisarviointi
Presentaatio
Palautekeskustelu
Reflektointi ja arviointi
Harjoitustehtävät
Päiväkirjatyöskentely

On mahdollista, että osa opetuksena toteutettavasta opintojaksosta tallennetaan joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla. Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.

Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja
opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri. Opintojakson julkisuutta ei ole rajoitettu (Ammattikorkeakoululaki 9 §).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on mahdollista toteuttaa kehittämisprojekti tai osa siitä työelämälähtöisesti tai Metropolian opetus tai hanketyössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin opintopistemäärä on viisi opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 135 tuntia. Opintojaksolla on luentoja 28 tuntia eli työmäärästä 107 tuntia sijoittuu luentojen ulkopuolelle. Tämä tuntimäärä jakautuu luentoihin valmistautumiseen (etukäteen luettaviin materiaaleihin tai tehtäviin), projektityön suunnitteluun, toteuttamiseen sekä dokumentoimiseen ja presentaatioon. Pystyt näiden tuntimäärien mukaan arvioimaan, millaista panostusta sinulta kurssityöskentelyyn odotetaan ja miten kurssin kuormittavuus suhteutuu muihin kursseihin.

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hahmottaa teatterin, kulttuuriorganisaation ja tapahtumatoteutusten erilaiset tuotantoprosessit, kulurakenteet ja ymmärtää esitysteknisten tuotantojen osien tavoitteita. Opiskelija tuntee projektinhallinnan työvälineitä ja hahmottaa konseptisuunnittelun menetelmiä teknis-taiteellisessa työssä. Hän osaa kuvailla laatuajattelua esitysteknisessä työssä. Opiskelija tuntee teknis-taiteellisten projektien sidosryhmät viestinnän näkökulmasta. Opiskelija osaa hankkia tietoa työturvallisuudesta ja kestävän kehityksen teemoista projektikohtaisesti. Opiskelija osaa työskennellä suunnittelun, teknologisen osaamisen, tuotantotalouden, kestävän kehityksen tai työturvallisuuden kehittämisprojektissa ja presentoida työtään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee teatterin, kulttuuriorganisaation ja tapahtumatoteutusten erilaiset tuotantoprosessit, kulurakenteet ja ymmärtää syvällisesti esitysteknisten tuotantojen osien tavoitteet. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä ja tuntee konseptisuunnittelun menetelmiä teknis-taiteellisessa työssä. Hän osaa arvioida laatua esitys- ja teatteriteknisen työn kokonaisuudessa. Opiskelija osaa viestiä teknis-taiteellisten projektien sidosryhmille. Opiskelija ottaa huomioon työturvallisuuden ja kestävän kehityksen teemat projektikohtaisesti. Opiskelija osaa kehittää suunnittelua, teknologista osaamista, tuotantotaloutta, kestävää kehitystä tai työturvallisuutta kehittämisprojektissa ja presentoi sekä reflektoi työtään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee syvällisesti teatterin, kulttuuriorganisaation ja tapahtumatoteutusten erilaiset tuotantoprosessit, kulurakenteet ja kehittää esitysteknisten tuotantojen osien yhteistyötä. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä ja soveltaa konseptisuunnittelun menetelmiä osaamisalueellaan. Hän osaa soveltaa laatuajattelua esitysteknisessä työssä. Opiskelija osaa viestiä teknis-taiteellisten projektien sidosryhmille. Opiskelija ottaa huomioon työturvallisuuden ja kestävän kehityksen teemat projektikohtaisesti. Opiskelija osaa johtaa suunnittelun, teknologisen osaamisen, tuotantotalouden, kestävän kehityksen tai työturvallisuuden kehittämisprojektia itsenäisesti ja analyyttisesti. Hän osaa presentoida ja reflektoida kehittämisprojektia analyyttisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hahmottaa teatterin, kulttuuriorganisaation ja tapahtumatoteutusten erilaiset tuotantoprosessit, kulurakenteet ja ymmärtää esitysteknisten tuotantojen osien tavoitteita. Opiskelija tuntee projektinhallinnan työvälineitä ja hahmottaa konseptisuunnittelun menetelmiä teknis-taiteellisessa työssä. Hän osaa kuvailla laatuajattelua esitysteknisessä työssä. Opiskelija tuntee teknis-taiteellisten projektien sidosryhmät viestinnän näkökulmasta. Opiskelija osaa hankkia tietoa työturvallisuudesta ja kestävän kehityksen teemoista projektikohtaisesti. Opiskelija osaa työskennellä suunnittelun, teknologisen osaamisen, tuotantotalouden, kestävän kehityksen tai työturvallisuuden kehittämisprojektissa ja presentoida työtään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on 50 % läsnäolovelvollisuus.

Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Harjoitus- ja projektityöt (40 % arvosanasta)
Jatkuva arviointi (20 % arvosanasta)
Dokumentointi ja oppimispäiväkirja (20 % arvosanasta)
Vertaisarviointi (20 % arvosanasta)

Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.

Siirry alkuun