Siirry suoraan sisältöön

Teknis-taiteellisen työyhteisön johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K000FK02-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

16.01.2024 - 14.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

1 - 23

Koulutus

  • Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Tero Aalto

Vastuuopettaja

Tero Aalto

Ryhmät

  • K1324K6
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma ylempiAMK

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• hahmottaa eri johtamisteorioita osana omaa esitys-, teatteri- tai tapahtuma-alan toimintaympäristöä.
• tunnistaa teknis-taiteellisen toiminnan johtamisen käytänteet ja menetelmät.
• tiedostaa esitys-, teatteri- tai tapahtuma-alan konventiot.
• tunnistaa oman identiteettinsä ja vahvuutensa asiantuntijana ja johtamistehtävissä.
• tunnistaa omat ja/tai organisaationsa vastuut ja vastuiden jakautumisen kehittämiskohteet
• perustella eettisiä toimintatapojaan teknis-taiteellisessa työssä.
• soveltaa johtamistapoja omassa työssään.

Sisältö

• Johtajuuden perusteet
• Management ja leadership
• Oma johtajuus- ja asiantuntijaidentiteetti
• Esitystekniset toimintaympäristöt
• Vastuullinen toiminta työyhteisössä
• Teknis-taiteellisen työyhteisön eettiset kysymykset

Oppimateriaalit

Hatch, Mary-Jo & Cunliffe, Ann (2006): Organization Theory: Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, Oxford University Press. 4. painos (2018)

Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge: Essentials of Organizational Behavior, Global Edition, Pearson Education Limited, Iso-Britannia, 15. painos (2021)

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu etäopetusluennoista ja opetusta tukevasta itsenäisestä opiskelusta. Viimeinen opintokerta on lähitoteutus.

Ensisijainen suoritustapa
Osallistumalla opetukseen ja tehtävien suoritus. Opintojakso päättyy pienryhmässä toteutettavaan essee- ja sen presentaatiotehtävään. Presentaatio tapahtuu viimeisellä lähiopintokerralla.

Työmuodot:
Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
(Lähiopetus)
Presentaatio
Vertaisarviointi

Valinnainen suoritustapa
Opintojakson voi suorittaa tenttimällä. Mikäli haluat suorittaa opintojakson tenttimällä, ilmoita siitä verkko-oppimisalustalla viimeistään 25.2.2024.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti tehdään EXAM-järjestelmässä.

Tentaattori: Tero Aalto
Suoritusaika alkaa 23.4.2024
Suoritusaika päättyy 31.5.2024
Tenttikysymykset ja tentti julkaistaan 8.4.2024

Tenttikertoja on maksimissaan kolme ja jokainen voi käydä tekemässä tentin itselleen sopivana ajankohtana tentin aukioloajan puitteissa. Uusintamahdollisuus 31.8.2024 asti.

Tarkemmat ohjeet verkko-oppimisalustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa tenttimällä. Mikäli haluat suorittaa opintojakson tenttimällä, ilmoita siitä verkko-oppimisalustalla viimeistään 25.2.2024.

Opintojakson tentti pidetään EXAMissa. Tenttikertoja on maksimissaan kolme ja jokainen voi käydä tekemässä tentin itselleen sopivana ajankohtana tentin aukioloajan puitteissa.

Tenttiin tulee kysymyksiä sekä luennoista että kirjallisesta tenttimateriaalista.
1. Kaikki opintojakson luennot
2. Kurssikirjat:
Hatch, Mary-Jo & Cunliffe, Ann (2006): Organization Theory: Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, Oxford University Press. 4. painos (2018): Luku 1 ja 8 (s. 3 - 22 ja s. 283 - 330)
Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge: Essentials of Organizational Behavior, Global Edition, Pearson Education Limited, Iso-Britannia, 15. painos (2021). Part 1 - 4 (s. 27 - 278)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin opintopistemäärä on viisi opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 135 tuntia. Opintojaksolla on opetuskertoja 24 tuntia eli työmäärästä 111 tuntia sijoittuu opetuskertojen ulkopuolelle. Tämä tuntimäärä jakautuu luentoihin valmistautumiseen (etukäteen luettaviin materiaaleihin tai tehtäviin), kurssimateriaalin lukemiseen, esseen ja presentaation valmistamiseen (yksilötyöskentely ja ryhmätyöskentely) tai vaihtoehtoisesti tenttiin valmistautumiseen ja sen suorittamiseen. Pystyt näiden tuntimäärien mukaan arvioimaan, millaista panostusta sinulta kurssityöskentelyyn odotetaan ja miten kurssin kuormittavuus suhteutuu muihin kursseihin.

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hahmottaa johtamisteorioita ja niiden soveltamista esitys-, teatteri- ja tapahtuma-alan toimintaympäristössä. Hän tunnistaa oman roolinsa työyhteisössä ja hahmottaa asiantuntija- ja johtamisvalmiuksiaan ammatillisten arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa tehdä näkyväksi asiantuntijuuttaan ja hahmottaa teknis-taiteellisen toimintaympäristön vastuuroolit. Hän osaa hankkia tietoa johtamisesta ja esihenkilötyöstä ja ymmärtää johtamistapojen merkitystä omassa työssään. Opiskelija osaa kuvailla eettisten toimintatapojen periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää johtamisteorioita ja niiden soveltamista esitys-, teatteri- ja tapahtuma-alan toimintaympäristössä. Opiskelija tunnistaa ja reflektoi omaa rooliaan työyhteisössä ja osaa arvioida asiantuntija- ja johtamisvalmiuksiaan ammatillisten arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida asiantuntijuuttaan ja hyödyntää oppimaansa vastuutehtävissä teknis-taiteellisessa toimintaympäristössä. Hän osaa soveltaa tietoa johtamisesta ja esihenkilötyöstä omaan toimintaansa ja tuntee johtamistapojen merkityksen omassa työssään. Opiskelija osaa perustella eettisten toimintatapojen periaatteet toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää johtamisteorioita ja niiden käytännön soveltamista esitys-, teatteri- ja tapahtuma-alan toimintaympäristössä. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida syvällisesti omaa rooliaan työyhteisössä ja kehittää tavoitteellisesti asiantuntija- ja johtamisidentiteettiään ammatillisten arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida oman työympäristönsä johtamis- ja esihenkilötyötä ja soveltaa oppimaansa teknis-taiteellisen toiminnan kehittämisessä. Hän osaa hankkia, analysoida ja soveltaa tietoa johtamisesta ja esihenkilötyöstä ja tuntee syvällisesti johtamistapojen merkityksen ja vaikutukset omassa työssään. Opiskelija edistää eettisiä toimintatapoja toimintaympäristössään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hahmottaa johtamisteorioita ja niiden soveltamista esitys-, teatteri- ja tapahtuma-alan toimintaympäristössä. Hän tunnistaa oman roolinsa työyhteisössä ja hahmottaa asiantuntija- ja johtamisvalmiuksiaan ammatillisten arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa tehdä näkyväksi asiantuntijuuttaan ja hahmottaa teknis-taiteellisen toimintaympäristön vastuuroolit. Hän osaa hankkia tietoa johtamisesta ja esihenkilötyöstä ja ymmärtää johtamistapojen merkitystä omassa työssään. Opiskelija osaa kuvailla eettisten toimintatapojen periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osallistumalla opetukseen ja laatimalla esseen ja presentaation arviointiperusteet muodostuvat esseestä ja sen presentaatiomateriaalista. Itse presentaatiota ei arvioida. Tällöin opintojaksolla on vähintään 50 % läsnäolovelvollisuus.

Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Essee ja presentaatiomateriaali (70 % arvosanasta)
Jatkuva arviointi (20 % arvosanasta)
Vertaisarviointi (10 % arvosanasta)
Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.

Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson tenttimällä arviointi muodostuu kokonaisuudessaan tentin arvosanasta. Tällöin opintojaksolla ei ole läsnäolovelvollisuutta.

Arvioinnin perusteet ja painotukset:
Tentti (100%)

Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.