Siirry suoraan sisältöön

Perusteet paperin puhdistamisesta, paikkauksesta ja tukemisesta (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FH25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

02.12.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät

  • KXA23S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- Opiskelija oppii paperikonservoinnin perustoimenpiteet: puhdistuksen ja fyysisen lujuuden vahvistamisen paikkaus ja tukemistoimenpiteiden sekä täydentämisen avulla.
- Opiskelija tunnistaa erilaisia likatyyppejä ja osaa valita soveltuvan puhdistusmenetelmän erilaisille paperilaaduille ja esinetyypeille ja tehdä puhdistustoimenpiteitä.
- Opiskelija tuntee paperin puhdistuksessa käytetyt konservointimateriaalit.
- Opiskelija tuntee paperin tukemisessa käytetyt konservointimateriaalit ja tietää niiden valintaperusteet.
- Opiskelija osaa minimoida toimenpiteisiin liittyviä riskejä.
- Opiskelija osaa valmistaa liisteriä ja muita paperikonservoinnissa yleisesti käytössä olevia liima-aineita.
- Opiskelija tutustuu paperikonservoinnin kosteuskäsittelyihin, pesumenetelmiin ja pesuliuoksiin.
- Opiskelija ymmärtää pesuliuosten kemiaa ja erilaisten liuosten käyttökohteita ja
valintaperusteita.
- Opiskelija tuntee pesutoimenpiteet osana konservointiprosessia.
- Opiskelija osaa perusteet paperin kuivatus- ja suoristusmenetelmistä ja tietää, koska niitä on turvallista käyttää.

Sisältö

- Paperin puhdistaminen, puhdistusmenetelmät ja -välineet
- Paperin paikkauksen ja tukemisen perusteet
- Paikkausmenetelmät, -välineet, -materiaalit ja japaninpaperi
- Liimat paperikonservoinnissa
- Paperi ja vesi, paperin kosteuskäsittelyihin ja pesuliuoksiin liittyvä kemia
- Paperin kostutus ja suoristus ja pesutoimenpiteet
- Menetelmät, -materiaalit ja -välineet
- Kuivaus, suoristus ja prässääminen, menetelmät ja välineet

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija on saavuttanut hyvän kädentaidon tason konservoinnissa ja muissa kädentaitoa vaativissa toimenpiteissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan sekä erinomaisen kädentaidon tason konservoinnissa ja muissa kädentaitoa vaativissa toimenpiteissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Esitietovaatimukset

Paperin valmistus, kuiduntunnistus ja vaurioituminen 5 op

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.