Siirry suoraan sisältöön

Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FH23-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

11.11.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Häkäri

Vastuuopettaja

Anna Häkäri

Ryhmät

  • KXA23S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää tekstiilien puhdistukseen ja pesuun liittyvät eettiset näkökohdat ja osaa perustella tekemänsä ratkaisut.
- Opiskelija ymmärtää ja tunnistaa eri puhdistusaineiden ja –menetelmien vaikutuksia tekstiiliin ja osaa minimoida toimenpiteestä aiheutuvat riskit.
- Opiskelija tuntee ja osaa toteuttaa tekstiilikonservoinnissa käytettyjä vesipohjaisia peruspuhdistustoimenpiteitä.
- Opiskelija tuntee kosteuskäsittelyn eri menetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytännössä tekstiilin suoristukseen.
- Opiskelija tuntee eri pesuaineita ja tensidejä ja osaa valita ja toteuttaa tekstiilille asianmukaisen puhdistusmenetelmän.
- Opiskelija osaa soveltaa kemian tietämystään ja oppimaansa käytännön konservoinnin puhdistustapahtumassa.
- Opiskelija osaa laatia konservoitavasta kohteesta asiamukaisen kohteenkuvauksen, vauriokartoituksen, konservointisuunnitelman ja konservointikertomuksen sekä tekemään havainnoistaan kirjallisen, graafisen ja kuvallisen dokumentoinnin.

Sisältö

- Tekstiilikonservoinnin pesu- ja puhdistuksen etiikka
- Puhdistukseen liittyvät riskit ja reversibiliteetti
- Konservoinnin puhdistuksen ja pesukemian perusteet puhdistusprosessissa
- Tekstiilien suoristusmenetelmät kosteuden avulla
- Tensidien ja pesuaineiden ominaisuudet
- Vesipohjaisten aineiden käyttö konservoinnissa
- Erilaiset lika-aineet ja tahranpoisto tekstiileistä tarvittavilta osin
- Kemian soveltaminen käytännön työskentelyssä
- Tasotekstiilin ja kolmiulotteisen tekstiilin vesipesu, kuivaus ja viimeistely

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Esitietovaatimukset

Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Kemia I 5 op, Kemia I jatko, 5 op, Kemia II 5 op

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.