Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FH23-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 08.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
11.11.2024 - 10.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 17
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Häkäri
- Vastuuopettaja
- Anna Häkäri
- Ryhmät
-
KXA23S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00FH23
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 101 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 11.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 12.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 13.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 14.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 15.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ma 18.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 19.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 20.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 21.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 22.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ma 25.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ti 26.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Ke 27.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
To 28.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Pe 29.11.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I KX00FH23-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
|
Tavoitteet
- Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää tekstiilien puhdistukseen ja pesuun liittyvät eettiset näkökohdat ja osaa perustella tekemänsä ratkaisut.
- Opiskelija ymmärtää ja tunnistaa eri puhdistusaineiden ja –menetelmien vaikutuksia tekstiiliin ja osaa minimoida toimenpiteestä aiheutuvat riskit.
- Opiskelija tuntee ja osaa toteuttaa tekstiilikonservoinnissa käytettyjä vesipohjaisia peruspuhdistustoimenpiteitä.
- Opiskelija tuntee kosteuskäsittelyn eri menetelmiä ja osaa soveltaa niitä käytännössä tekstiilin suoristukseen.
- Opiskelija tuntee eri pesuaineita ja tensidejä ja osaa valita ja toteuttaa tekstiilille asianmukaisen puhdistusmenetelmän.
- Opiskelija osaa soveltaa kemian tietämystään ja oppimaansa käytännön konservoinnin puhdistustapahtumassa.
- Opiskelija osaa laatia konservoitavasta kohteesta asiamukaisen kohteenkuvauksen, vauriokartoituksen, konservointisuunnitelman ja konservointikertomuksen sekä tekemään havainnoistaan kirjallisen, graafisen ja kuvallisen dokumentoinnin.
Sisältö
- Tekstiilikonservoinnin pesu- ja puhdistuksen etiikka
- Puhdistukseen liittyvät riskit ja reversibiliteetti
- Konservoinnin puhdistuksen ja pesukemian perusteet puhdistusprosessissa
- Tekstiilien suoristusmenetelmät kosteuden avulla
- Tensidien ja pesuaineiden ominaisuudet
- Vesipohjaisten aineiden käyttö konservoinnissa
- Erilaiset lika-aineet ja tahranpoisto tekstiileistä tarvittavilta osin
- Kemian soveltaminen käytännön työskentelyssä
- Tasotekstiilin ja kolmiulotteisen tekstiilin vesipesu, kuivaus ja viimeistely
Aika ja paikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu, Konservonnin tutkinto-ohjelman tilat.
Oppimateriaalit
Lehtorin antamat kirjallisuusluettelot ja luentomateriaalit ennen opintojakson alkua ja sen aikana.
Englanniksi.
Opetusmenetelmät
Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa, tentti. Opetus on suomeksi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä jonkun paikallisen museon kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson lopussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita toteutustapoja. Muita konservoinnin puhdistuskursseja ei hyväksytä, koska kyseessä on tekstiilien puhdistuksen peruskurssi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena, Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 80 %, jatkuva arviointi 20 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana. Vähintään 80 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla.
Esitietovaatimukset
Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Kemia I 5 op, Kemia I jatko, 5 op, Kemia II 5 op
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.