Siirry suoraan sisältöön

Museologia II: Kokoelmanhallinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FH21-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 15.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 18

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Konservointi Virtuaali
  • Anna Häkäri

Vastuuopettaja

Anna Häkäri

Ryhmät

  • KXA23S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee laaja-alaisesti museolaitoksen toimintaperiaatteet koskien kulttuuriperinnön säilyttämistä, käyttöä ja saavutettavuutta sekä kokoelman hoitoa, ja osaa soveltaa sitä työssään.
- Opiskelija ymmärtää esineiden alkuperän ja historian merkityksen ja huomio tämän työssään konservaattorina.
- Opiskelija ymmärtää esineen muutoksen museoesineeksi.
- Opiskelija ymmärtää mitä on kulttuuriperintöaineistojen kokoelmanhallinta niin museoissa kuin muissakin kokoelmissa.
- Opiskelija osaa toimia kokoelmanhallinnan periaatteiden ja ohjeiden mukaan niin projektityöskentelyssään kuin esim. työharjoitteluissaan.
- Opiskelija on perehtynyt niin kokoelmien kerryttämisen kuin kokoelmapoistoihinkin.
- Opiskelija osaa soveltaa käytännössä ennalta ehkäisevän konservoinnin menetelmiä erilaisissa kokoelmanhallinnan tilanteissa.
- Opiskelija ymmärtää museoiden näyttelytoiminnan perusteet ja konservaattoriin roolin näyttelytoiminnassa.
- Opiskelija osaa neuvoa eri materiaaleista valmistettujen esineiden käsittelyssä, näytteille asetuksessa, pakkaamisessa ja kuljetuksessa.
- Opiskelija ymmärtää ja sisäistää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksessä.
- Opiskelija on perillä ympäristön uhkatilanteista kulttuuriperinnön suojelussa ja tietää miten ongelmakenttää lähestytään.
- Opiskelija on perehtynyt ympäristöolosuhteiden riskikartoitukseen sekä hoito- ja pelastussuunnitelman laatimiseen kulttuuriperinnön suojelemiseksi (vesivahinko, tulva, tulipalo, maanjäristys, varkaus, yms.).
- Opiskelija tuntee museoiden käyttämiä kokoelmanhallintaohjelmia sekä ymmärtää dokumentoinnin merkityksen sekä osaa dokumentoida kulttuuriperintökohteen kontekstin edellyttämällä tavalla (konservointi, inventointi, luettelointi, dokumentointi, yms.)
- Opiskelijalla on käsitys erilaisista konservointidokumenteista ja dokumentointitavoista ja hän osaa soveltaa näitä erilaisissa konservointikohteissa.
- Opiskelija oppii tuottamaan konservointidokumentteja ja lukemaan niitä.
- Opiskelija oppii konservointialan sanastoa ja ymmärtää niiden merkityksen ja osaa käyttää niitä harjoitustöissään.
- Konservointiasiakirjat ja niiden käyttö ja tuottaminen. Vaurio- ja kuntokartoitusten sekä konservointikertomusten laadinta. Konservointisanastot ja dokumentointimenetelmät.

Sisältö

- Kokoelmanhallinta ja kokoelmapolitiikka teoriassa ja käytännössä
- Esineiden inventointi ja dokumentointi
- Konservointiasiakirjat ja niiden käyttö ja tuottaminen
- Vaurio- ja kuntokartoitusten sekä konservointikertomusten laadinta
- Konservointisanastot ja dokumentointimenetelmät
- Esineen merkitys ja alkuperän tunnistaminen (merkitysanalyysi)
- Museoiden näyttelytoiminta ja näytteille asettaminen
- Museoiden ja kokoelmien saavutettavuus ja käytettävyys
- Kokoelmien hoito ja konservointi
- Säilytystilat ja niiden hallinta
- Esineiden käsittely, pakkaus, kuljetus, lainat
- Riskikartoitus, hoito- ja pelastussuunnitelma
- Kokoelmiin liittyvät turvallisuuskysymykset
- Kestävä kehitys museotyössä ja konservoinnissa

Aika ja paikka

Lähiopetus järjestetään Arabian kampuksella Hämeentie 135 D.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Opetusmenetelmät

Esittävä luento, lähiopetus, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen ja/tai vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta sekä Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kanssa kehittävänä dokumentointiprojektina.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 17 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovaatimus 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen. Oppimispäiväkirja ja oppimistehtävät.

Esitietovaatimukset

Museologia I ja museografia 5 op

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.