Siirry suoraan sisältöön

Paperin valmistus, kuiduntunnistus ja vaurioituminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FH18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

29.02.2024 - 28.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 18

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät

  • KXA23S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee paperinvalmistuksen periaatteet ja menetelmät sekä tuntee paperinvalmistuksen historian pääpiirteitä.
- Opiskelija ymmärtää paperin kuiturakenteen ja tuntee kasvikuidun ominaisuudet.
- Opiskelija ymmärtää paperin ominaisuuksien ja valmistusmenetelmien välisen suhteen ja pystyy arvioimaan paperin käyttäytymistä ja ikääntymisominaisuuksia.
- Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia paperityyppejä sekä tehdä suuntaa antavia ajoituksia.
- Opiskelija osaa paperin kemian ja ymmärtää sen perusteella paperin käyttäytymistä ja tunnistaa paperille tyypilliset vaurioitumis- ja ikääntymisominaisuudet.
- Opiskelija tietää paperin vaurioitumiseen johtavat sisäsyntyiset ja ulkoapäin vaikuttavat syyt ja osaa ennaltaehkäistä paperin vaurioitumista.
- Opiskelija havaitsee ja tunnistaa paperin vaurioita sekä osaa kuvailla ja selittää ne konservoinnin dokumentoinnin tarkoituksiin.
- Opiskelija tuntee vaurioiden termistön ja niiden käytön.

Sisältö

- Paperin historia ja valmistus
- Paperin raaka-aineet ja paperin kuidut, kuitumassa ja sellu
- Paperin ominaisuudet, paperilajit ja paperin käyttö
- Kuitukoostumuksen määrittäminen mikroskopian avulla
- Paperialan standardit
- Laboratoriotyöskentely
- Paperin kemia, paperilajit ja valmistusmenetelmien vaikutus paperin säilymiselle
- Vaurioitumisen sisäiset ja ulkoiset syyt, paperin vauriotyypit ja niiden tunnistaminen ja dokumentointi
- Kunto- ja vauriokartoitusharjoitukset
- Terminologia ja käsitteet
- Ennaltaehkäisevä konservointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.