Kemia I jatko (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FH14-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.11.2023 - 14.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.04.2024 - 17.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 18
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kirsi Perkiömäki
- Anna Häkäri
- Vastuuopettaja
- Kirsi Perkiömäki
- Ryhmät
-
KXA23S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00FH14
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 81 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 08.04.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
Ma 15.04.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
To 18.04.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
Ma 22.04.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
Ma 29.04.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
Ti 07.05.2024 klo 09:00 - 16:30 (7 t 30 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
Ke 08.05.2024 klo 09:00 - 16:30 (7 t 30 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
Ma 13.05.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
Ti 14.05.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
Ke 15.05.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
To 16.05.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
Pe 17.05.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Kemia I jatko KX00FH14-3001 |
ARP44
Konservoinnin oppimistila 4
ARP48a Laboratorio |
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä ja piirtää orgaanisten yhdisteiden rakenteita ja tunnistaa molekyylien funktionaaliset ryhmät.
Opiskelija ymmärtää miten poolittomat ja pooliset liuottimet eroavat toisistaan kemialliselta rakenteeltaan ja liuotusvaikutukseltaan.
Opiskelija pystyy tunnistamaan museoissa esiintyviä tuhohyönteisiä ja niiden aiheuttamia vaurioita. Opiskelija osaa havainnoida homeita orgaanisissa materiaaleissa ja perehtyy homeiden kasvutekijöihin ja niiden aiheuttamiin vaurioihin. Opiskelija ymmärtää ympäristöolosuhteiden vaikutuksen mm. homeiden kasvulle.
Sisältö
Orgaanisen kemian perusteet, rakenteet ja funktionaaliset ryhmät. Liuottimien ominaisuudet ja liuotusvaikutus.
Museokokoelmien haitalliset aineet, tuhohyönteiset ja -eläimet sekä homeet museokokoelmissa. Vaurioille altistavat tekijät sekä ennaltaehkäisevät toimenpiteet.
Työmuodot
Esittävä luento, lähiopetus, ohjatut harjoitukset, laboratoriotyöt, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.
Kurssi sisältää luentoja, jotka saatetaan nauhoittaa.
Kurssi sisältää lähiopetusta kampuksella, joka on laboratoriotyöskentelyä konservoinnin laboratoriossa sekä hyönteisten tunnistusta ja mikrobiologian töitä.
Aika ja paikka
Lähiopetus järjestetään Arabian kampuksella Hämeentie 135 D
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lehtorin antama kirjallisuuslista ja luentomateriaalit. Oheislukemistona esimerkiksi Pirjo Napari, Orgaaninen kemia tai lukion kemiasta kurssi, joka sisältää orgaanista kemiaa.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritustapoja, kuin osallistuminen opintojaksolle: luennot ja labratyöt.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pidetään opintojakson lopussa. Tentin uusiminen on mahdollista erikseen järjestettävänä uusintatenttiajankohtana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 tuntia (h).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä yksinkertaisten orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja -käsitteistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija hallitsee aihekokonaisuuden ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä monimutkaisten orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija pystyy hahmottamaan opintojakson aiheen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja osaa piirtää ja nimetä yksinkertaisten orgaanisten yhdisteiden kaavoja. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.