Siirry suoraan sisältöön

Kehittämismenetelmät ja -valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FC88-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

07.11.2024 - 10.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Nursing

Opettaja

  • Marianne Pitkäjärvi
  • Jukka Kesänen
  • Anna-Kaisa Partanen

Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Partanen

Ryhmät

  • S2724S6
    Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Nursing, ylempiAMK

Tavoitteet

Oppimistavoitteet
Tämän opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista erityisesti kehittämistyöhön liittyvissä menetelmissä.

Osaamistavoitteet
• Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, johtaa, hallinnoida ja arvioida projekteja.
• Opiskelija tunnistaa keskeiset menetelmät oman kliinisen toimintaympäristönsä hoidon laadun kehittämiseksi.
• Opiskelija tunnistaa hoidon laadun kehittämiseen (quality improvement) ja projektihallintaan liittyvät keskeiset menetelmät ja työkalut.
• Opiskelija osaa arvioida kriittisesti laadun kehittämiseen (quality improvement) liittyvien projektien vahvuuksia ja heikkouksia.
• Opiskelija osaa soveltaa projektinhallintaan ja kehittämismenetelmiin liittyvää osaamistaan.

Sisältö

• Kehittämismenetelmien -ja valmiuksien perusteet.
• Laadun kehittäminen (quality improvement)
• Projektin suunnittelu
• Projektinhallinta
• Projektityökalut
• Projektin raportointi ja arviointi sekä tulosten levittäminen
• Kehittämistyön eettisyys, luotettavuus, ja tulosten juurruttaminen.

Aika ja paikka

Moodle workspace: Name of the workspace: Development methods and skills 5 ECTS

Interactive online teaching:

07.11.2024 at 10.00 - 16.00
20.11.2024 at 10.00 - 16.00

Exam 10.12.2024 at 12 -14


Course Evaluation deadline for students: 1.12 - 22.12.2023

Oppimateriaalit

Satake E. 2015. Statistical methods and reasoning for the clinical sciences

Creswell J.W. 2014 (or newer). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches.

NHS Institute for Innovation and Improvement. The Handbook of Quality and Service Improvement Tools. available from: https://wessexahsn.org.uk/img/projects/NHS%20III%20Handbook%20Service%20Improvement.pdf

NHS Improving quality. 2014. First steps towards quality improvement: A simple guide to improving services. available from: https://www.england.nhs.uk/improvement-hub/wp-content/uploads/sites/44/2011/06/service_improvement_guide_2014.pdf

Shah A. 2019. Using data for improvement. British Medical Journal, 364. available from: https://www.bmj.com/content/364/bmj.l189

Opetusmenetelmät

Online lectures that may be live or pre-recorded.

• Directed work/activities

• Online small group work

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Written assignment due 15.12.2023 by 12.00 (midday) . Please refer to the more specific assessment criteria in the Moodle workspace.

Re-submission Week 2: 8th January 2024 by 12:00 (midday)

Kansainvälisyys

Some lectures and workshops will be organized in collaboration with King’s College, London, Faculty of Nursing, Midwifery and Palliative Care.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 hours in total student work (5 ECTS).

Sisällön jaksotus

Week 40: Introduction to the course, what is quality improvement (QI) - in collaboration with King’s College London

Week 47: Choosing a QI topic, literature searching for QI

Week 48: QI designs, methods and ethical issues; SuSQi workshop

Week 49: Measurement and data analysis in QI

Week 50: Project planning, management & leadership and project tools

Lisätietoja opiskelijoille

The learning materials and workbooks designed by the teachers are protected by the Finnish Copy Right Act (404/61). According to the legislation, teachers reserve all the rights for the study material. The study material cannot be used for any other than personal study purposes. The study material (e.g., learning materials and workbooks) can only be shared if permitted by the teacher/s.
Finnish Copy Right Act: https://www.finlex.fi/fi/laki/kaannokset/1961/en19610404_20150608.pdf


Course Evaluation for students:
As part of the Metropolia UAS strategy, we use an electronic course feedback system. This provides an opportunity for you to feedback on different aspects of the course through a series of pre-set questions and qualitative comments. Approximately two weeks before the end of the course, you will receive an automated invitation via your Metropolia email account to complete your evaluation online.

Please take the time to complete as your feedback is important. It informs ongoing developments to individual courses to ensure that the learning needs and expectations of the School of Health Care student community are met to a high standard.

To strengthen the feedback cycle, a report summarizing the course lead’s reflections on your feedback will be sent to you after the online evaluation survey has closed.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hylätty:
Opiskelija ei osoita osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisältöjä, ja itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa opittua työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Please refer to the more specific assessment criteria in the Moodle workspace.