Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00EI53-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 31.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 20.10.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Johanna Niemi
- Vastuuopettaja
- Leena Björkqvist
- Ryhmät
-
KXB21S1Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KU00EI53
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 46 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 27.08.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät KU00EI53-3002 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 03.09.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät KU00EI53-3002 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 10.09.2024 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät KU00EI53-3002 |
AR341
Oppimistila Montaasi
|
Ti 10.09.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät KU00EI53-3002 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 17.09.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät KU00EI53-3002 |
AR304
Oppimistila Venue
|
Ti 24.09.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät KU00EI53-3002 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Ti 01.10.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät KU00EI53-3002 |
AR342
Oppimistila Konsepti
|
Ti 08.10.2024 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät KU00EI53-3002 |
AR128b
Tapahtumasali 2
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- valita ja soveltaa tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmiä työelämän kehittämistyössä
- kuvata kehittämisprosessin vaiheet ja tietää ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset
- käyttää teoreettista tietopohjaa tutkimuksellisessa kehittämistyössä
- valita omaan kehittämistyöhön sopivan lähestymistavan
- kerätä ja analysoida kehittämistyössä tarvittavia aineistoja
- kirjoittaa tutkimuksellisesti ja reflektoiden
Sisältö
- Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät
- Tiedonhaku, tiedonhaun menetelmät, tiedonkäsitys
- Lähdekriittinen tiedon hankinta ja käyttö
- Kartoituksen ja selvityksen tekeminen
- Kehittämisprosessin kuvaaminen
- Ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tavoitteet
- Tutkimuksellinen kirjoittaminen ja reflektio
Aika ja paikka
Arabian kampus ja online
Oppimateriaalit
Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Kananen, Jorma (2014) Netnografia, verkkoyhteisöjen tutkiminen opinnäytetyönä.
Kostamo, Pipsa ym., (2022, Kirjoita itsesi asiantuntijaksi Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
Opetusmenetelmät
Luentoja, keskusteluja. Ryhmätyönä tehdään tehtäviä, jotka kattavat koko tutkivan kehittämisprosessin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen verkkototeutus, joka tehdään samaan aikaan kuin lähiopetuksessa oleva ryhmä.
Avain verkko
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät - kulttuurituotanto, suora linkki https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=2530
Avain verkko
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämistyön käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisprosessin pääpiirteissään. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston ja raportoida selvitystyöstään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla useita käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavaa tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin.Opiskelija osaa käyttää teoreettista tietopohjaa sekä tunnistaa alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa autettuna soveltaa niitä työelämälähtöisessä tutkimuksellisessa kehittämistyössä. Hän osaa valita omaan kehittämistyöhön sopivan lähestymistavan sekä kerätä ja analysoida kehittämistyössä tarvittavia aineistoja. Opiskelija osaa raportoida selvitystyöstään selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön menetelmiä. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla ja verrata monia erilaisia käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavia tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa sujuvasti käyttää teoreettista tietopohjaa oman tutkimuksellisen kehittämistyönsä tukena sekä tunnistaa useita alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä työelämälähtöisessä tutkimuksellisessa kehittämistyössään. Hän osaa valita omaan kehittämistyöhön sopivan lähestymistavan sekä kerätä ja analysoida oivaltavasti kehittämistyössä tarvittavia aineistoja. Opiskelija osaa raportoida selvitystyöstään selkeästi ja johdonmukaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämistyön käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisprosessin pääpiirteissään. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston ja raportoida selvitystyöstään.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämistyön käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisprosessin pääpiirteissään. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston ja raportoida selvitystyöstään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla useita käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavaa tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin.Opiskelija osaa käyttää teoreettista tietopohjaa sekä tunnistaa alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa autettuna soveltaa niitä työelämälähtöisessä tutkimuksellisessa kehittämistyössä. Hän osaa valita omaan kehittämistyöhön sopivan lähestymistavan sekä kerätä ja analysoida kehittämistyössä tarvittavia aineistoja. Opiskelija osaa raportoida selvitystyöstään selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön menetelmiä. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla ja verrata monia erilaisia käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavia tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa sujuvasti käyttää teoreettista tietopohjaa oman tutkimuksellisen kehittämistyönsä tukena sekä tunnistaa useita alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä työelämälähtöisessä tutkimuksellisessa kehittämistyössään. Hän osaa valita omaan kehittämistyöhön sopivan lähestymistavan sekä kerätä ja analysoida oivaltavasti kehittämistyössä tarvittavia aineistoja. Opiskelija osaa raportoida selvitystyöstään selkeästi ja johdonmukaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämistyön käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa kuvailla yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata tutkimuksellisen kehittämisprosessin pääpiirteissään. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston ja raportoida selvitystyöstään.