Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EE98-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anu Luoma
Vastuuopettaja
Anu Luoma
Ryhmät
KXE23S1GS
Visuaalisen viestinnän muotoilu - Graafinen suunnittelu
Opintojakso
KX00EE98

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 15 min.

Aika Aihe Tila
To 29.08.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
AR302 Digitila Konehuone
To 05.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Itsenäinen / Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
To 05.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
AR302 Digitila Konehuone
To 19.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
AR302 Digitila Konehuone
To 26.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
AR302 Digitila Konehuone
To 03.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Itsenäinen / Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
To 03.10.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
AR303 Oppimistila Stage
To 10.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Itsenäinen / Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
To 10.10.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
AR303 Oppimistila Stage
To 24.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Itsenäinen / Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
To 24.10.2024 klo 12:15 - 16:30
(4 t 15 min)
Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
AR225 Yhteistyötila Aisti
To 31.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Itsenäinen / Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
To 31.10.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Ammatillinen ruotsi KX00EE98-3022
AR342 Oppimistila Konsepti
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.

Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
• Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
• Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
• Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.

Lisätiedot

Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkintosuunnitelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin. Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Siirry alkuun