Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4 (Ryhmä 2) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP78-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2024 - 20.09.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Annariika Anundi
Janett Halonen
Ryhmät
SXI23K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EP78

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 02.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄ ALOITUS/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4 (Ryhmä 2) SX00EP78-3009
Pe 06.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ETÄ/ Interventioon liittyvä ohjaus/ Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4 (Ryhmä 2) SX00EP78-3009
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää terapeuttisen toiminnan ja jatkuvan arvioinnin merkityksen osana toimintaterapiaprosessia ja toimintakokonaisuuksiin osallistumisen mahdollistamista. Opiskelija arvioi kriittisesti toimintaterapian toteutusta. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen yhteistyön ja monialaisen tiedon merkityksen asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija harjoittelee yhteenvedon tekemistä asiakkaan toimintaterapian vaikutuksista ja toiminnallisuuden edistymisestä. Opiskelija laatii suosituksia ja ohjeita toiminnallisuuden, osallistumisen ja terveyden edistämiseksi sekä toiminnallisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Opiskelija tekee suosituksen jatkokuntoutuksesta. Opiskelija tietää tavallisimpia mielenterveyden häiriöitä, niihin vaikuttavia taustatekijöitä sekä tutkimusta ja hoitoa.

Sisältö

-Terapeuttinen toiminta ja jatkuva arviointi
-Toimintakokonaisuudet
- Moniammatillinen yhteistyö
- Monialaisen tiedon hyödyntäminen
- Toimintaterapia yhteenveto ja suositukset
- Mielenterveyden tavallisimmat häiriöt ja oireet sekä tutkimus ja hoito

Aika ja paikka

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: 2.9-20.9.2024 , lähiopetuskerrat merkitty lukujärjestykseen.

Oppimateriaalit

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: Opintojakson kaikki materiaalit löytyvät Oman työtilasta opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4:
- Itsenäinen opiskelu
- Exam-tentti Metropolian kampuksella Myllypurossa tai Myyrmäessä
- Kirjalliset tehtävät
- Ohjatut interventiot pareittain/pienryhmissä kampuksella tai jalkautuen kumppaneiden tiloihin.

Psykiatria:
- Perustuu opiskelijan itseopiskelumateriaaliin. IO-materiaalista koostetaan yhteenveto, josta palautus. Lisätietoa tehtävästä orientaatiossa.
- Opetuskeskustelu: opiskelijoiden kysymysten pohjalta keskustelu. Kts. lukujärjestys.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: Interventio-osuus (1 interventio/ opiskelijapari )toteutuu HyMy-Kylän hyvinvointi- ja terveyspalveluissa Myllypuron kampuksella tai jalkautuen kumppaneiden toimipisteisiin aikavälillä 9-18.9.2024. Intervention valinta toteutuu 2.9 aloituskerran aikana.

Poissaolon korvaava interventio: Sovittava Janett Halosen kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: Exam-tentti 9-13.9 kampuksella (tenttiakvaario)
Hylätyn tentin voi uusia: 7-9.10. (Exam - tenttiakvaario)

Psykiatria: Itseopiskelumateriaali + yhteenvetotehtävä.
Hylätyn yhteenvetotehtävän voi täydentää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: 4 op = 108 tuntia

Psykiatria 1 op = 27 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä Ahot-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4: oppimistehtävät H tai H-5:
- Exam-tentti 0-5 (2/3op intojakson arvosanasta)
- HyMy-Kylä perehdytys (0-H)
- Interventiosuunnitelma (0-H)
- Intervention toteuttaminen asiakkaiden kanssa (0-H)
- Interventiotehtävä 0-5 (1/3 opintojakson arvosanasta)

Lisätietoa orientaatiokerralla 2.9 tehtävistä ja niiden suoritus-/palautuspäivistä. Tietoa myös OMAn työtilassa 2.9 alkaen löytyvistä ALOITUS -dioista.

Hyväksytysti suoritettua oppimistehtävää ei voi uusia.

Psykiatria 1 op kokonaisuus toteutuu itseopiskelumateriaalin avulla. Arviointi hyl./hyv.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta:
Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää toiminnallisuuden mahdollistamista 4 op ja mielenterveyden-/ psykiatrian opintoja 1 op.

Siirry alkuun