Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan alan ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00BP91-3215

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 10.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Puhtaat ja älykkäät ratkaisut

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Paananen-Porkka

Ryhmät

  • TXM22S1A
    Bio- ja kemiantekniikka

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Pohjoismaissa että Suomen ruotsinkielisillä alueilla (kuten Ahvenanmaalla ja Pohjanmaalla) ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
- osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa eteenpäin sekä kirjallisesti että suullisesti.
- tutustuu oman tekniikan alansa ruotsinkielisiin julkaisuihin.
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen
taitotasoa B1.
Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.

Sisältö

- opiskelijan ammattialaan liittyviä suullisia ja kirjallisia harjoituksia mm. seuraavista aiheista: opinnot ja työ, alan organisaatiot sekä työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- ammattialan tekstejä ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista
- ammattialan keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö- ja ryhmäviestintää
- kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Aika ja paikka

lähioppitunnit lukujärjestyksen mukaan

Oppimateriaalit

e-kirja Kontakt - Svenska inom teknik (Anna-Maija Pietilä, 2022, Edita)
Opinaika- kielioppi
Moodle

Opetusmenetelmät

suulliset ja kirjalliset harjoitukset yksin, pareittain sekä pienryhmissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

EXAM

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei

Sisällön jaksotus

viikko aihe
12 1 Vid yrkeshögskolan: 1A Introduktion, kielioppi, 1B Studier, kielioppi
13 2 Arbetslivet: 2A Arbetspraktik, kielioppi, 2B Telefon
14 Koe 1. 2B e-post
15 3A Gäster på arbetsplatsen, kielioppi, 3B Om företaget i ett nötskal
16 Koe 2, alan tekstit
17 alan tekstit, kielioppi
18 alan teksti, kielioppi, suulliset esitykset
19 Koe 3, suulliset esitykset ja haastattelut

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy juuri hyväksyttävästi tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä; virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta
- hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa
- käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti
- ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy virheistä tai sanaston puutteista huolimatta
- osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa
- osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa myös suullisesti; sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää
- ääntää ymmärrettävästi eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perillemenoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa hyvin
- osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla tavalla
- osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialansa tilanteissa; puhuminen sujuu vaivattomasti, ja opiskelija osaa ottaa huomioon keskustelukumppaninsa
- käyttää sekä oman alansa että yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi
- ääntää selkeästi ja lauserytmi on luonteva.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy juuri hyväksyttävästi tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä; virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta
- hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa
- käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti
- ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

3 lyhyttä kirjallista koetta
suullinen esitys + haastattelu arvosanoille 3-5
tehtävien suorittaminen (taso, aikataulussa pysyminen)
osallistuminen (tuntiaktiivisuus, kotitehtävät)
opiskelijan mahdollinen oma arvio suullisesta ja kirjallisesta osaamisestaan peilaten OMAssa oleviin toteutuksen arviointikriteereihin

Esitietovaatimukset

Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.