Siirry suoraan sisältöön

Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FG96-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 25.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jorma Lehtinen
Jarkko Könönen
Karoliina Hoppu
Vastuuopettaja
Karoliina Hoppu
Ryhmät
TXR24S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00FG96

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 67 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 06.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96
MPA3015 Oppimistila
Pe 13.09.2024 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96
MPA4015 Luentosali
Pe 13.09.2024 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3002
MPA3015 Oppimistila
Pe 27.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
To 10.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96
MPA2008 Oppimistila
To 24.10.2024 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96
MPA3010 Digitila
Pe 15.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ma 18.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3002
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Pe 22.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Pe 29.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3002
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ti 10.12.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 1 Rakennussuunnittelun perusteet TR00FG96-3002 // Palautepäivä
MPA3015 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija suunnittelee pienen yleisörakennuksen.
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa rakennussuunnittelun periaatteita, joilla saadaan aikaan esteettisesti, teknisesti, toiminnallisesti ja ekologisesti kestävä pieni yleisörakennus. Opiskelija osaa käyttää arkkitehtuurikirjallisuutta ja muita ammattialalle tyypillisiä lähteitä ilmaisunsa tukena.
Opiskelija ymmärtää pienen yleisörakennuksen erityispiirteet ja osaa huomioida ne rakennussuunnittelijan tehtävissä.
Opiskelija osaa selvittää ja noudattaa pienen yleisörakennuksen suunnittelutehtävään liittyviä määräyksiä ja ohjeita.
Opiskelija osaa pienen yleisörakennuksen suunnitteluprosessin. Hän osaa laatia ehdotuksestaan ammattialalle tyypillisen esitysmateriaalin ja esitellä oman ehdotuksensa.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida kriittisesti pienen yleisörakennuksen arkkitehtuuriin ja rakennussuunnitteluun liittyviä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa hyödyntää aiemmin kertynyttä teoria- ja suunnitteluosaamistaan.
Opiskelija osaa analysoida lähtötietoja ja muodostaa päätelmiä sekä kehittää päätelmistä suunnitteluratkaisuja.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena ja itseohjautuvana oppijana ja ryhmän jäsenenä.

Sisältö

Pienen yleisörakennuksen rakennussuunnittelun periaatteet.
Pienen yleisörakennuksen erityispiirteet.
Pienten yleisörakennusten arkkitehtuuri.
Kestävyyden periaatteet.
Pienen yleisörakennuksen suunnitteluprosessi.
Tietolähteiden käyttö ja tiedonhaku.
Ilmiölähtöinen projektioppiminen työelämää simuloivassa yhteisössä ja ympäristössä.
Ryhmätyöskentely.
Referenssi- ja mallityöskentely.
Viitesuunnitelman laatiminen (ehdotussuunnitteluvaihe, luonnostasoiset piirustukset).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Esitietovaatimukset

Suunnitteluperusteet ja johdanto arkkitehtuurin ja rakennussuunnittelun opintoihin.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena.
Sisältö omaksutaan ja osaamistavoitteet saavutetaan tekemällä rakennussuunnitteluprojekti.
Opiskelija toimii aktiivisena tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Siirry alkuun