Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00BZ51-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 25.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarkko Könönen
- Janne Järvinen
- Jenni Pellinen
- Ryhmät
-
TXR21S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TR00BZ51
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 62 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 03.09.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3009 |
MPA5019
Oppimistila
|
Ke 11.09.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3009 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
To 19.09.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ti 08.10.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 09.10.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3009 |
MPA4018
Oppimistila
|
Ma 21.10.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Pe 15.11.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51 |
MPA5019
Oppimistila
|
To 28.11.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
Ke 04.12.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 Teräs- ja lasirakentaminen, suunnittelu TR00BZ51-3009 |
MPA3016
Arkkitehtistudio
|
To 12.12.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Projekti 11 / Palautepäivä |
MPA2022
Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee teräs- ja lasirakentamiseen liittyvät määräykset ja ohjeet.
Opiskelija pystyy suunnittelemaan arkkitehtonisesti korkeatasoisia teräs- ja lasirakenteita ja tuottamaan niihin liittyviä piirustuksia ja työselityksiä.
Opiskelija tuntee teräs- ja lasirakentamiseen liittyvät rakenne- ja energiaratkaisut sekä vaatimukset.
Opiskelija osaa valita teräs- ja lasirakentamisen rakennejärjestelmiä.
Opiskelija pystyy arvioimaan teräs- ja lasirakentamisen rakenteiden vaikutukset suunnitteluun.
Opiskelija pystyy toimittamaan käytetyn teräs- ja lasirakentamisen tiedot kustannuslaskentaa varten.
Opiskelija osaa verrata lasi- ja teräsrakenteiden käytettävyyttä muihin rakenteisiin.
Sisältö
Teräs- ja lasirakenteisten rakennusten arkkitehtuuri ja historia.
Teräs- ja lasirakentamiseen kohdistuvat lait, asetukset, määräykset ja ohjeet.
Pienen teräs- ja lasirakenteisen rakennuksen suunnittelu.
Teräs- ja lasirakentamiseen rakennejärjestelmät sekä niiden valinta ja vaikutus suunnitteluun.
Teräs- ja lasirakenteisten rakennusten energiaratkaisut.
Teräs- ja lasirakenteiden kustannuslaskenta arkkitehtisuunnittelun osalta.
Teräs- ja lasirakenteiden vertaaminen puu ja betonirakenteisiin.
Tarvittaessa ko. rakenteita ja rakennusmateriaaleja tukeva matematiikka, fysiikka ja kemia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Opiskelija toimii tyydyttävästi tutkivana oppijana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija toimii itsenäisesti tutkivana oppijana.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.
Esitietovaatimukset
Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin projektikurssit.
Perustiedot rakentamisesta, materiaaleista, rakenteista, kustannuslaskennasta ja suunnittelusta.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.