Siirry suoraan sisältöön

Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00BZ48-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 14.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2024 - 28.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jarkko Könönen
Kaisa Hyyti
Janne Järvinen
Mauri Konttila
Ryhmät
TXR22S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00BZ48

Toteutuksella on 27 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 164 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 08.01.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Itsenäinen työskentely
Ti 09.01.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Itsenäinen työskentely
Ti 16.01.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu TR00BZ48-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 17.01.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Itsenäinen työskentely
Ti 23.01.2024 klo 09:30 - 16:00
(6 t 30 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu TR00BZ48-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ma 29.01.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu TR00BZ48-3010
MPA2018a Digitila
MPA2018b Digitila
MPA2018c Digitila
Ti 30.01.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu TR00BZ48-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 31.01.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Itsenäinen työskentely
Ti 06.02.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu TR00BZ48-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 07.02.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Itsenäinen työskentely
Ti 13.02.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu TR00BZ48-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ti 20.02.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / itsenäinen työskentely
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 21.02.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Itsenäinen työskentely
Ti 27.02.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projekti 8 / Tite
MPA2018a Digitila
MPA2018b Digitila
MPA2018c Digitila
Ti 27.02.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu TR00BZ48-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 28.02.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Itsenäinen työskentely
Ti 05.03.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Välinäyttö
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Ti 12.03.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Itsenäinen työskentely
MPA3016 Arkkitehtistudio
To 14.03.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 8 / Itsenäinen työskentely
Pe 15.03.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 Palvelurakennuksen suunnittelu / Rakenneohjaus
MPA3018 Oppimistila
Ti 19.03.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu TR00BZ48-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ti 26.03.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 27.03.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Itsenäinen työskentely
Ti 02.04.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu TR00BZ48-3010
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ti 09.04.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Itsenäinen työskentely
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ke 10.04.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Itsenäinen työskentely
To 11.04.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Projekti 8 palvelurakennuksen suunnittelu / Palautepäivä
MPA3015 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee erilaisiin palvelurakennuksiin ja niiden rakenteisiin liittyvät määräykset ja ohjeet.
Opiskelija pystyy suunnittelemaan pienen arkkitehtonisesti korkeatasoisen palvelurakennuksen ja tuottamaan siihen liittyvät arkkitehtipiirustukset ja työselitykset.
Opiskelija tuntee palvelurakennuksissa käytettävät erilaiset lvis- ja energiaratkaisut.
Opiskelija osaa valita palvelurakennuksen rakennusmateriaalit ja rakennejärjestelmät.
Opiskelija pystyy arvioimaan palvelurakennuksen erilaisten rakenteiden vaikutukset suunnitteluun.
Opiskelija pystyy toimittamaan tiedot palvelurakennuksen kustannuslaskentaa varten.
Opiskelija osaa selvittää ko. palvelurakennuksen toiminnat ja toimintavaatimukset ja pystyy täyttämään näiden vaatimukset suunnittelussa.

Sisältö

Palvelurakennusten arkkitehtuuri ja historia.
Julkisiin rakennuksiin kohdistuvat lait, asetukset ja määräykset.
Pienen palvelurakennuksen arkkitehtipiirustusten teko.
Pienen palvelurakennuksen arkkitehdin työselityksen laatiminen.
Palvelurakennuksen rakennejärjestelmät sekä niiden valinta ja vaikutus suunnitteluun.
Palvelurakennuksissa käytetyt lvis- ja energiaratkaisut.
Palvelurakennuksen kustannuslaskenta arkkitehtisuunnittelun osalta.
Palvelurakennuksen toiminnan asettamat vaatimukset suunnittelulle.
Tarvittaessa ko. rakenteita ja rakennusmateriaaleja tukeva matematiikka, fysiikka ja kemia.

Aika ja paikka

Myllypuron kampus

Oppimateriaalit

Annetaan kurssin alussa.

Opetusmenetelmät

Tietoiskut
Harjoitustehtävät
Ohjatut harjoitukset
Tutkielma

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma on 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti.
Jos kurssissa on alkutentti, se tulee läpäistä ennen kurssiin aloittamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorituksen edellytyksenä on harjoituksiin ja ohjauksiin osallistuminen.
Kurssiin kuuluu opintomatkatyöskentelyä ja mahdollisesti opintomatka (joko kotimaahan tai ulkomaille).

Katso tarvittaessa etäopetustoteutukseen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä ja henkilötietojen käsittelyssä käytettävistä järjestelmistä, ohjelmistoista, IT-sovelluksista ja sähköisistä työvälineistä Metropolian laajasta opiskelija- ja opintorekisterin tietosuojaselostuksesta (joka löytyy Omasta: Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Opiskelija toimii tyydyttävästi tutkivana oppijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija toimii itsenäisesti tutkivana oppijana.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Aktiivisuus lähiopetuksessa ja tutkivana oppijana.

Esitietovaatimukset

Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin projektikurssit.

Perustiedot rakentamisesta, rakenteista, kustannuslaskennasta, rakentamisen ohjausjärjestelmistä ja suunnittelusta.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.

Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.

Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Siirry alkuun