Rakennushanke ja sen ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TR00FG38-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 25.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarkko Könönen
- Kaisa Hyyti
- Karoliina Hoppu
- Ryhmät
-
TXR23S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- TR00FG38
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 62 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 20.09.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Pe 04.10.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Pe 11.10.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
To 31.10.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Rakennushanke ja sen ohjaus 5 op TR00FG38 |
MPA5026
Luentosali
|
Pe 08.11.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ma 18.11.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38 |
MPA3015
Oppimistila
|
Pe 22.11.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Pe 29.11.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ma 09.12.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Rakennushanke ja sen ohjaus // Tentti |
MPA3018
Oppimistila
|
Pe 13.12.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Rakennushanke ja sen ohjaus // Uusintatentti |
MPA2008
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennushankkeen kulkuun, rakentamista ohjaaviin järjestelmiin ja keinoihin, rakennushankkeessa mukana oleviin osapuoliin sekä heidän tehtäviinsä ja vastuualueisiinsa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää rakennushanketta koskevien lakien ja asetusten tavoitteet. Hän ymmärtää, miksi rakentamista ohjataan.
Opiskelija tuntee maankäytön ja rakentamisen ohjausmenetelmät.
Opiskelija tuntee rakennushankkeen riskit, sopimukset, aikataulut, tiedonhallinnan sekä laadun ja kustannusten muodostumisen periaatteet.
Opiskelija tietää rakennussuunnittelijan roolin ja tehtävät hankkeen eri vaiheissa.
Sisältö
Keskeiset käsiteet.
Rakennushankkeen kulku.
Rakennushankkeen osapuolet, tehtävät ja vastuut.
Rakennussuunnittelijan rooli ja tehtävät rakennushankkeessa.
Rakennushanketta ohjaavat lait ja määräykset.
Maankäytön ohjaus.
Rakennusluvat.
Urakkamuodot.
Sopimukset.
Aikataulutyypit.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
Esitietovaatimukset
Suoritettu kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman projektimuotoiset rakennussuunnittelun kurssit ja Johdanto arkkitehtuurin ja rakennussuunnitteluun
Lisätiedot
Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.