Siirry suoraan sisältöön

Rakennushanke ja sen ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FG38-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 25.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jarkko Könönen
Kaisa Hyyti
Karoliina Hoppu
Ryhmät
TXR23S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00FG38

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 62 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 20.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001
MPA2008 Oppimistila
Pe 04.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001
MPA2008 Oppimistila
Pe 11.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001
MPA2008 Oppimistila
To 31.10.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus 5 op TR00FG38
MPA5026 Luentosali
Pe 08.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001
MPA2008 Oppimistila
Ma 18.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38
MPA3015 Oppimistila
Pe 22.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001
MPA2008 Oppimistila
Pe 29.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus TR00FG38-3001
MPA2008 Oppimistila
Ma 09.12.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus // Tentti
MPA3018 Oppimistila
Pe 13.12.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Rakennushanke ja sen ohjaus // Uusintatentti
MPA2008 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennushankkeen kulkuun, rakentamista ohjaaviin järjestelmiin ja keinoihin, rakennushankkeessa mukana oleviin osapuoliin sekä heidän tehtäviinsä ja vastuualueisiinsa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää rakennushanketta koskevien lakien ja asetusten tavoitteet. Hän ymmärtää, miksi rakentamista ohjataan.
Opiskelija tuntee maankäytön ja rakentamisen ohjausmenetelmät.
Opiskelija tuntee rakennushankkeen riskit, sopimukset, aikataulut, tiedonhallinnan sekä laadun ja kustannusten muodostumisen periaatteet.
Opiskelija tietää rakennussuunnittelijan roolin ja tehtävät hankkeen eri vaiheissa.

Sisältö

Keskeiset käsiteet.
Rakennushankkeen kulku.
Rakennushankkeen osapuolet, tehtävät ja vastuut.
Rakennussuunnittelijan rooli ja tehtävät rakennushankkeessa.
Rakennushanketta ohjaavat lait ja määräykset.
Maankäytön ohjaus.
Rakennusluvat.
Urakkamuodot.
Sopimukset.
Aikataulutyypit.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Esitietovaatimukset

Suoritettu kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelman projektimuotoiset rakennussuunnittelun kurssit ja Johdanto arkkitehtuurin ja rakennussuunnitteluun

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Siirry alkuun