Siirry suoraan sisältöön

Arkkitehtuuri 1 - yleinen arkkitehtuurin historia (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FH53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 28.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kiinteistö- ja rakennusala

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jorma Lehtinen
  • Kaisa Hyyti
  • Janne Järvinen

Ryhmät

  • TXR23S1
    Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy yleisellä tasolla yleiseen arkkitehtuurin historiaan. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hahmottaa arkkitehtuurin eri elementtejä ja niiden vaikutuksen kokonaisuuteen.
Opiskelija osaa liittää arkkitehtuurin historiallisesti oikeaan yhteyteen ja tunnistaa erilaisia arkkitehtuurin aika- ja tyylikausia.
Opiskelija ymmärtää mistä arkkitehtuuri muodostuu ja pystyy näkemään rakennusten rakenteet ja rakennusmateriaalit osana arkkitehtuurin kokonaisuutta.
Opiskelija ymmärtää arkkitehtuurin merkityksen yhteiskunnallisena ilmiönä.
Opiskelija ymmärtää arkkitehtuurin aseman taiteen, tekniikan ja talouden yhdistelmänä.
Opiskelija ymmärtää opintojaksolla käytettyjen tutkimusmenetelmien merkityksen ja niiden käyttömahdollisuudet jatkuvan oppimisen näkökulmasta.
Opiskelija osaa toimia aktiivisena ja itseohjautuvana ryhmän jäsenenä.

Sisältö

Yleinen arkkitehtuurin historia: aika- ja tyylikaudet.
Aiheeseen liittyvät käsitteet.
Arkkitehtuuri ja yhteiskunta.
Rakennustekniikan historialliset kehitysvaiheet.
Opintomatka ja sen järjestäminen.
Pienryhmätyöskentely.
Tieteellisen kirjoittamisen perusteet.

Aika ja paikka

Myllypuron kampus

Oppimateriaalit

Annetaan kurssin alussa.

Opetusmenetelmät

Harjoitustehtävät
Ohjatut harjoitukset
Opintomatka
Tutkielma
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma on 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti.
Jos kurssissa on alkutentti, se tulee läpäistä ennen kurssiin aloittamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorituksen edellytyksenä on harjoituksiin ja ohjauksiin osallistuminen.
Kurssiin kuuluu opintomatkatyöskentelyä ja mahdollisesti opintomatka (joko kotimaahan tai ulkomaille).

Katso tarvittaessa etäopetustoteutukseen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä ja henkilötietojen käsittelyssä käytettävistä järjestelmistä, ohjelmistoista, IT-sovelluksista ja sähköisistä työvälineistä Metropolian laajasta opiskelija- ja opintorekisterin tietosuojaselostuksesta (joka löytyy Omasta: Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Aktiivisuus luennolla

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.