Siirry suoraan sisältöön

Syventävä osteopatian filosofia käytännössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EH93-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 30.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 23.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kevin Collet
Laura Lee Calonius
Eeva Tawast
Sandra Rinne
Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Laura Lee Calonius
Ryhmät
SXF21S1
Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00EH93

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 13.01.2025 klo 14:15 - 16:00
(1 t 45 min)
ETÄ Syventävä osteopatian filosofia käytännössä SX00EH93-3002
Ti 21.01.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Syventävä osteopatian filosofia käytännössä SX00EH93-3002
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Ti 28.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Syventävä osteopatian filosofia käytännössä SX00EH93-3002
MPB2025a Manuaalinen terapia 3a
Pe 07.02.2025 klo 10:00 - 17:00
(7 t 0 min)
VISD - Osteopathic Identity
Ti 25.02.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Syventävä osteopatian filosofia käytännössä SX00EH93-3002
MPA2028 Aikuisten toimintaterapia
To 20.03.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Syventävä osteopatian filosofia käytännössä SX00EH93-3002
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
To 03.04.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Syventävä osteopatian filosofia käytännössä SX00EH93-3002
MPB2023 Manuaalinen terapia 2
To 10.04.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Syventävä osteopatian filosofia käytännössä SX00EH93-3002
MPB2023 Manuaalinen terapia 2
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija yhdistää kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen, holistisen ihmiskäsityksen, biopsykososiaalisen viitekehyksen ja osteopaattiset periaatteet osaksi ammatillista toimintaansa. Opiskelija tuo käytäntöön osteopatian filosofian ymmärrystä ja yhdistää sitä päivitettyyn tieteelliseen tutkimukseen. Opiskelija pohtii terveyden merkitystä osteopaattisessa hoidossa ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija kuvaa terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa terveytensä hallintaa. Opiskelija kartoittaa motivoivan keskustelun avulla asiakkaan terveyteen vaikuttavia tekijöitä osteopatian filosofian mukaisesti. Opiskelija käyttää osteopatian filosofian käsitteitä sekä tekee itsenäisiä valintoja, tarkastelee eri alojen rajapintatietoihin liittyviä kysymyksiä ja pystyy keskustelemaan niistä yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija ohjaa yksilötason terveyden edistämistä kokonaisvaltaisesti ja tukee autonomisen hermoston harmonista toimintaa osteopaattisen hoidon myötä. Opiskelija edistää eri elämäntilanteissa olevien ja eri sairauksien kanssa elävien ihmisten terveyttä yhteistyössä heidän kanssa. Opiskelija kykenee käsittelemään vaativia, monimuotoisia asiakastapauksia liittyen terveyden edistämisen haasteisiin, tarkastelemaan niitä eri näkökulmista, etsimään uutta tietoa kriittisesti ja asiakaslähtöisesti.

Kliininen psykologia
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää nykykäsityksen mielenterveydestä ja psyykkisestä toimintakyvystä ja ymmärtää psyykkisten voimavarojen merkityksen ihmisen sopeutumiselle sekä hyvinvoinnille. Opiskelija tunnistaa asiakkaan traumaattisen kriisin sekä psyykkisen oireilun tunnusmerkkejä, osaa sovittaa tukitoimia asiakkaan tarpeisiin traumaattisissa tilanteissa ja ohjata asiakasta tarvittaessa eteenpäin mielenterveyspalveluihin. Opiskelijalla on perusvalmiuksia psyykkisesti ja psykosomaattisesti oireilevan asiakkaan hyvään kohtaamiseen.

Sisältö

Terveyden merkitys osteopaattisessa lääketieteessä. Yksilötason terveyden edistäminen osteopaatin ammatissa sekä ohjauksen että hoidon myötä. Salutogeneesi ja terveysteoriat. Biopsykososiaalinen malli ja osteopatian filosofian. Stressin vaikutukset terveyteen sekä autonomisen hermoston harmonisen toiminnan tukeminen. FirstBeat. Ravinnon, unen ja levon merkitys. Liikunta ja sairaudet. Liikkujan varotoimenpiteet.

Kliininen psykologia
Mielenterveys, traumaattiset kriisit ja psyykkiset voimavarat. Psyykkisesti oireileva asiakas: yleisimpien mielenterveyden häiriöiden tunnistaminen, ennaltaehkäisevä mielenterveystyö ja hoitoonohjaus. Psykosomatiikka: ruumiin ja mielen yhteys, somaattisen ja psyykkisen kivun erotusdiagnostiikka sekä somatoformiset oireet.

Aika ja paikka

Aloitus - Person-centered care
Syventävä osteopatian filosofia
ANS
7.2. Virtual international student day VISD
Debriefing-kerta
Kliininen psykologia
Kliininen psykologia/ Lopetus
Seminaari - kauden päätös

Oppimateriaalit

Moodle-työtila on käytössä. Kirjallisuus löytyy sieltä.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Itsenäinen työskentely moodle-työtilassa
Pienryhmäkeskustelut
Seminaarit

Kansainvälisyys

Virtual international student day VISD eli virtuaalinen kansainvälinen opiskelupäivä muodostaa osan opintojaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö 5 x 27 h = 135 h

Johdanto 4 h
Kontaktiopetus 28 h
Kv tapahtuma 10 h
(Hyvinvointiryhmät 12 h)
Tehtävät 24 h
Itsenäinen työskentely 48 h
Seminaarityöskentely 12 h

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät
Seminaarityöskentely

Esitietovaatimukset

Osteopatian historia, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 1-3, Osteopaattiset periaatteet käytännössä, Kraniaali- ja viskeraaliosteopatia 1, Ohjattu kliininen harjoittelu 1

Siirry alkuun