Tekniikan alan englanti ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00ED22-3029
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 25.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jonita Martelius
- Ryhmät
-
TXG23S2Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- TX00ED22
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 28.08.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3029 |
MPA6008
Oppimistila
|
Ke 04.09.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3029 |
MPA6008
Oppimistila
|
Ke 11.09.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3029 |
MPA6008
Oppimistila
|
Ke 18.09.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3029 |
MPA6008
Oppimistila
|
Ke 02.10.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3029 |
MPA6008
Oppimistila
|
Ke 09.10.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3029 |
MPA6008
Oppimistila
|
Ke 30.10.2024 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3029 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ke 06.11.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3029 |
MPA6008
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana.
Sisältö
Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutus- ja esittämistilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit alan omissa teksteissä
Ammattialan tekstikäytänteet ja tekstityypit
Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen sekä tieteellisen tiedon lukeminen vieraalla kielellä
Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B2.