Siirry suoraan sisältöön

Pelifysiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EW60-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 16.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Kopu
Ryhmät
TVT23-PE
Pelikehitys
Opintojakso
TX00EW60

Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 48 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 13.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
To 16.01.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
Ma 20.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
To 23.01.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
Ma 27.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
To 30.01.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
Ma 03.02.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
To 06.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
Ma 10.02.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
To 13.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
Ma 24.02.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
To 27.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
Ma 03.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
To 06.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
Ma 10.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD759 Oppimistila
To 13.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Pelifysiikka TX00EW60-3001
KMD550 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on laajentaa ensimmäisen vuoden opintoteemojen fysiikan sisältöjä siten, että opiskelija

- ymmärtää fysiikan merkityksen peliohjelmoinnille olennaisen realistisen liikkeen kuvaamisen kannalta
- tuntee peliohjelmoinnissa käytettyjen yleisimpien fysiikkamoottorien hyödyntämän käsitteistön ja niiden taustalla olevat lainalaisuudet
- osaa itse mallintaa kappaleiden liikeratoja ja törmäyksiä fysiikan lakien avulla
- osaa realistisesti arvioida fysiikkalaskennan edellyttämää muisti- ja suorituskykyresurssien tarvetta

Sisältö

- erilaiset voimatyypit ja niiden mallintaminen
- partikkelien liike voimakentässä
- törmäysten käsittely
- pyörimisliikkeen peruskäsitteistö
- jäykän kappaleen dynamiikka
- liikeratojen ja erilaisten animaatioiden numeerinen laskenta

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja liikelait, ja osaa hyödyntää niitä yksinkertaisten liiketilanteiden analysoinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee yhdistelemään eri asiakokonaisuuksista omaksumaan tietoja, ja pystyy tältä pohjalta toteuttamaan myös vaativampia liikeanimaatioita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen perusteellisen hallinnan lisäksi myös kykyä ja motivaatiota hyödyntää tietojaan osaamisensa itsenäiseen kehittämiseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja liikelait, ja osaa hyödyntää niitä yksinkertaisten liiketilanteiden analysoinnissa.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (Orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Siirry alkuun