Siirry suoraan sisältöön

Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FG73-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 25.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Martiina Nyman
Taru Lyly
Ryhmät
TXR23S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00FG73

Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 60 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 02.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ti 03.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ma 09.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ti 10.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ma 16.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ti 17.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ma 23.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ti 24.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ma 30.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ti 01.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ma 07.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ti 08.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ma 21.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ti 22.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ma 28.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ti 29.10.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ma 04.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ti 05.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
ALOITUS KLO 9.15 Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Ma 11.11.2024 klo 13:30 - 17:00
(3 t 30 min)
KOE Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPC4012 Oppimistila
Ti 12.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Uusintatentti klo 9, luokka MPA0001 Suomen kielen viestintä 1 ja kieliopinnot (ruotsi) TR00FG73-3001
MPA3018 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää viestintää sekä ruotsin kieltä arkkitehtuurin opinnoissa ja rakennusarkkitehdin ammatissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hahmottaa kirjallisen ja suullisen asiantuntijaviestinnän vaatimukset ja hallitsee tiedonhankinnan perusteet. Opiskelija osaa laatia omaa alaansa käsittelevän esseen ja osaa valmistaa oman alansa asiantuntijaesityksen. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja antaa muille rakentavaa palautetta.
Opiskelija pystyy toimimaan opiskeluaikana kaikissa vuorovaikutustilanteissa, mm. ryhmätöissä.
Opiskelija pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Hän osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (Asetus ammattikorkakouluista 352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaan hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti.
Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.

Sisältö

Opintojakso toteutetaan rakennusarkkitehtuurin, viestinnän ja kieltenopetuksen yhteisopetuksena, jonka teema määritellään kurssin toteutussuunnitelmassa.
Asiantuntija- ja ryhmäviestintä:
- ryhmätyötaidot
- viestijä- ja vuorovaikutusosapuolet
- työelämän vuorovaikutustilanteet
- esiintymistekniikka
- vakuuttavan viestinnän ja asiaviestinnän vaatimukset
- tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot.

Ruotsinkielen opetuksen sisältö määräytyy koulutusohjelmakohtaisesti.
Sisältöinä on seuraaviin aihekokonaisuuksiin liittyviä, kullekin opiskelualalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Kieli- ja viestintätaidon itsearvionti ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Koulutus ja ura
- Alan organisaatioita, työympäristöjä, -tehtäviä, -prosesseja, -välineitä
- Ammattialan tekstejä ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista
- Ammattialan keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö- ja ryhmäviestintää
Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Aika ja paikka

Suomi: Lukujärjestyksen mukaisesti

Oppimateriaalit

Ruotsi: Anna-Maija Pietilä: Kontakt, teknisk svenska
Suomi: Opettajan materiaali, opiskelijan valitsemat tekstit, valintaan annetaan ohjeet.

Opetusmenetelmät

Ruotsi:
Aktivoivat oppitunnit
Etätehtävät

Suomi: Lähiopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suomi: Kirjallinen tentti 22.10. Ensimmäinen uusinta 12.11.2024 Toinen uusinta tarpeen mukaan EXAM-tenttitilassa 6.-11.1.2025

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomi: Lähitunnit ja tentit 40 %, oppimistehtävät 60 %, yhteensä 54 tuntia.

Sisällön jaksotus

Suomi:
viestintäosaaminen
tiedonhaku ja tiedon arviointi
referointi
lähteiden pohjalta kirjoittaminen
essee
esiintyminen
CV

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovaatimus 80 %, katso tarkemmin opintojakson Moodle-työtilan kuvauksesta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet toteutuksessa määritellyllä tavalla.
Opiskelija pystyy nimeämään oman viestintänsä ominaispiirteitä saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella ja tunnistaa viestintäprosessin osatekijät.
Opiskelija osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin, vastaanottaa ja antaa palautetta. Hän tunnistaa yhteisöjen vuorovaikutustilanteiden ominaispiirteet.
Opiskelija laatii viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan, hankkii ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.

Ammattialaansa liittyvissä ruotsinkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
• Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija pystyy arvioimaan omaa viestintäosaamistaan ja muodostamaan viestinnällisiä kehittämistavoitteita. Opiskelija toimii tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa, tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Hän kuuntelee, havainnoi ja tulkitsee viestejä tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija viestii asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija hankkii alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija hyödyntää tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Ammattialaansa liittyvissä ruotsinkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
• Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy.
• Osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.
• Osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää.
• Ääntää ymmärrettävästi. Lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija haluaa ja osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti.
Opiskelija käyttää viestintätapoja luovasti ja hyödyntää viestintäkanavia ja –välineitä tarkoituksenmukaisesti yhteisöjen sisäisissä ja ulkoisissa vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija argumentoi taitavasti ja osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan yhteisössä.
Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Ammattialaansa liittyvissä ruotsinkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
• Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla.
• Osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin.
• Käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi.
• Ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

• Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi:
Kirjallinen koe 50%
Suullinen koe 50%

Molemmat kokeet pitää suorittaa hyväksytysti.

Suomi: Riittävä pistemäärä kurssin pakollisista tehtävistä ja tentistä. Riittävä osallistuminen opetukseen. Katso tarkemmin opintojakson Moodle-työtila.

Esitietovaatimukset

Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.

Lisätiedot

Opiskelija osoittaa sellaisen ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon, joka vastaa julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain 424/2003, 6 § mukaista toisen kotimaisen kielen taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla hyvä tai tyydyttävä. (arviointiasteikko: 4-5 = hyvä ja 1-3 = tyydyttävä).

Siirry alkuun