Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan alan englanti ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00ED22-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 09.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2024 - 19.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Taija Salminen
Ryhmät
TXI22S1A
Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma päivä, LVI-tekniikan suuntautuminen
Opintojakso
TX00ED22

Toteutuksella on 23 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 34 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 17.01.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
To 18.01.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA3010 Digitila
Ke 24.01.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
To 25.01.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA3010 Digitila
Ke 31.01.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
To 01.02.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
Ke 07.02.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
To 08.02.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
Ke 14.02.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
To 15.02.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
Ke 28.02.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
To 29.02.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
Ke 06.03.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
To 07.03.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
Ke 13.03.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
To 14.03.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2014 Kemian laboratorio
To 21.03.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA3010 Digitila
To 28.03.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA3010 Digitila
To 04.04.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA3010 Digitila
To 11.04.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA3010 Digitila
To 18.04.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA3010 Digitila
To 25.04.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
TENTTI. Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA2018b Digitila
MPA2018c Digitila
To 02.05.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
REPORT WRITING,Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027
MPA3010 Digitila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana.

Sisältö

Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutus- ja esittämistilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit alan omissa teksteissä
Ammattialan tekstikäytänteet ja tekstityypit
Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen sekä tieteellisen tiedon lukeminen vieraalla kielellä
Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti

Oppimateriaalit

Opettajan materiaali ja opiskelijan opintojaksototeutuksella annettujen ohjeiden mukaisesti valitsemat tekstit.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viikolla 17, uusinnat EXAM-tenttiakvaariossa viikolla 23 (ensimäinen uusinta) ja viikolla 35 (toinen uusinta).

Kansainvälisyys

Opintojaksototeutuksen kommunikaatiokieli on englanti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunnit n. 40%, oppimistehtävät n. 60%, yhteensä 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Job Hunting
Professional Communication
Academic English

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovaatimus 75%

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana perustuu lähitunneilla tehtyihin tehtäviin, videoituihin tehtäviin ja tenttiin.

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B2.

Siirry alkuun