Tekniikan alan englanti ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00ED22-3027
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 09.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
15.01.2024 - 19.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Taija Salminen
- Ryhmät
-
TXI22S1ARakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma päivä, LVI-tekniikan suuntautuminen
- Opintojakso
- TX00ED22
Toteutuksella on 23 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 34 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 17.01.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
To 18.01.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA3010
Digitila
|
Ke 24.01.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
To 25.01.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA3010
Digitila
|
Ke 31.01.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
To 01.02.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
Ke 07.02.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
To 08.02.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
Ke 14.02.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
To 15.02.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
Ke 28.02.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
To 29.02.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
Ke 06.03.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
To 07.03.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
Ke 13.03.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
To 14.03.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2014
Kemian laboratorio
|
To 21.03.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA3010
Digitila
|
To 28.03.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA3010
Digitila
|
To 04.04.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA3010
Digitila
|
To 11.04.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA3010
Digitila
|
To 18.04.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA3010
Digitila
|
To 25.04.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
TENTTI. Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA2018b
Digitila
MPA2018c Digitila |
To 02.05.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
REPORT WRITING,Tekniikan alan englanti ja viestintä TX00ED22-3027 |
MPA3010
Digitila
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana.
Sisältö
Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutus- ja esittämistilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit alan omissa teksteissä
Ammattialan tekstikäytänteet ja tekstityypit
Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen sekä tieteellisen tiedon lukeminen vieraalla kielellä
Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja omien oppimisstrategioiden kehittäminen
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Oppimateriaalit
Opettajan materiaali ja opiskelijan opintojaksototeutuksella annettujen ohjeiden mukaisesti valitsemat tekstit.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viikolla 17, uusinnat EXAM-tenttiakvaariossa viikolla 23 (ensimäinen uusinta) ja viikolla 35 (toinen uusinta).
Kansainvälisyys
Opintojaksototeutuksen kommunikaatiokieli on englanti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit n. 40%, oppimistehtävät n. 60%, yhteensä 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Job Hunting
Professional Communication
Academic English
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovaatimus 75%
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana perustuu lähitunneilla tehtyihin tehtäviin, videoituihin tehtäviin ja tenttiin.
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B2.