Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: LY00FF86-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.03.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala)
Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala)
Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Master's Degree Programme in Procurement (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettajat
Pia Hellman
Vastuuopettaja
Kaija Haapasalo
Ryhmät
L1223S6
Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma, ylempi amk , liiketalous
LITO_VV
Vapaastivalittavat, liiketalous
L1123S6
Master's Degree Programme in Procurement, ylempi
Opintojakso
LY00FF86

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 18.04.2024 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digital Service Design LY00FF86-3001
Online
Ti 07.05.2024 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digital Service Design LY00FF86-3001
Online
To 23.05.2024 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digital Service Design LY00FF86-3001
Online
To 06.06.2024 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digital Service Design LY00FF86-3001
Online
To 13.06.2024 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Digital Service Design LY00FF86-3001
Online
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää digitaalisten palvelujen vaikutuksen kilpailuetuun.
• osaa kehittää digitaalisia liiketoimintamalleja
• osaa suunnitella digitaalisia palvelukonsepteja ja kehittää palveluja monikanavaisessa ympäristössä erityyppisille sidosryhmille.
• osaa luoda verkossa toimivia arvolupauksia erityyppisille sidosryhmille.
• osaa kehittää, suunnitella ja toteuttaa tapoja, joilla yritykset voivat hankkia, myydä, palvella ja säilyttää digitaalisten palvelujen asiakkaita.
• perehtyy digitaalisiin palvelukanaviin, työkaluihin, ratkaisuihin ja alustoihin
• osaa suunnitella ja toteuttaa uuden tai olemassa olevan digitaalisen palvelun kehitysprojektin.

Sisältö

• Palveluprosessien kehittäminen erityyppisille sidosryhmille
• Digitaalisten palveluliiketoimintamallien ja digitaalisten strategioiden kehittäminen erityyppisille sidosryhmille.
• Palvelumuotoilu ja ketterät menetelmät ja työkalut erityyppisille sidosryhmille.
• Digitaalisen palvelun käsitteet
• Digitaaliset palvelukanavat, työkalut, ratkaisut ja alustat
• Suunnittelu ja arvon luominen verkossa

Aika ja paikka

Online course, Zoom meetings, see schedule on Oma

Oppimateriaalit

• Luentomateriaali
• Curedale, Robert: Service Design, Process & Methods (any edition ok but not
available as an e-book on MetCat)
• Stickdorn, Marc, This is service design methods (available as an e-book)
and This is service design doing (available as an e-book) (any edition ok.)
• Wirtz and Lovelock, Essentials of Service Marketing, 3 rd ed. Pearson 2018 or earlier (no e-book on MetCat)
• Chaffey & Smith: Digital Marketing Excellence: Planning, Optimizing and
Integrating Online Marketing, Routledge 2017(available as an e-book)

Opetusmenetelmät

• Luennot ja videot verkossa
• Ennakkotehtävä ennen 1. verkkoluentoa (0-10 p.)
• Kehityssuunnitelma (2-3 hlön ryhmissä = projektityö, esitysmuotona video/screencast) (0-90p.)
• Projektitöiden vertaisarviointi (yksilötyö) (hyväksytty/hylätty)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yritykselle tehtävä projektityö ryhmissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

• Tiimityön video kesäkuun 2024 loppuun mennessä Omaan
• Vertaisarvionnit elokuun 2024 alkuun mennessä Omaan
HUOM! Kurssin arviointi elokuussa 2024!

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 20 tuntia
Itsenäinen työ ja ryhmätyö 115 tuntia

Sisällön jaksotus

• Intro to the course content, team project and assignments, team building for the team project
• Developing service business models and strategy
Team project brief: Building a business model for a service company

• Service Design methods and tools
Team project brief: Choosing service design methods and tools

• Personas and tools
Team project brief: Creating personas

• Service Concepts
Team project brief: Building a Service Concept

• Online services and OVP
• Service channels and GTA/CTA
Team project brief: Creating the OVP and service channels

• Developing service processes
Team project brief: Designing Service Blueprints

For a more detailed plan, pls see Oma two weeks before the course starts.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• Ennakkotehtävä (yksilötyö) 10% suoritettuna
• Projektittyö (tyhmässä) ja niiden vertaisarviointi (yksilötyö) 90%
• Jokainen arvioitava osa-alue on suoritettava hyväksytysti ja palautettava/esitettävä alla olevan aikataulun mukaisesti.
• Tehtävä uusintojen ja myöhästyneiden tehtävä palautusten mahdollinen maksimipistemäärä on 50%.

Esitietovaatimukset

Suoritettu alempi korkeakoulututkinto

Lisätiedot

Opetuskieli on englanti

Siirry alkuun