Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000ER35-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
02.12.2024 - 14.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Arja Liinamo
- Pirjo Vesa
- Vastuuopettaja
- Arja Liinamo
- Ryhmät
-
S1924S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000ER35
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 02.12.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004: https://metropolia.zoom.us/j/5344405054?omn=66209939370 |
|
Pe 13.12.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004: https://metropolia.zoom.us/j/5344405054?omn=66209939370 |
|
Ti 14.01.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004 |
|
Ti 21.01.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004 https://metropolia.zoom.us/j/5344405054?omn=66209939370 |
|
Ti 04.02.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004, zoom: https://metropolia.zoom.us/j/5344405054?omn=66209939370 |
|
Ke 05.03.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004: zoom: https://metropolia.zoom.us/j/5344405054?omn=66209939370 |
Tavoitteet
Opiskelija:
- tuntee keskeiset terveyskäyttäytymistä ja terveysneuvontaa koskevat teoriat ja mallit
- hallitsee vaikuttavia asiakas- ja voimavaralähtöisiä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää terveyden edistämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa ja muissa yhteisöissä (settings)
Sisältö
- terveyden edistämisen yksilötason teoriat ja mallit
- terveysneuvonnan vaikuttavuus
- yhteisöjen (settings) terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettavat teoriat
- asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja eri yhteisöissä (settings)
Aika ja paikka
Periodit 2-3
Oppimateriaalit
Cragg, L., Davies, M. & Macdowall, W. (2013). Health promotion theory. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press. Metropolian kirjasto. Section II, Chapter 5 https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/reader.action?docID=1564342. Alla kpl pdf.
Nutbeam, D., & Harris, E. (2004). Theory in a nutshell: A practical guide to health promotion theories (2nd ed.). McGraw-Hill. Metropolian kirjasto
Patja K, Absetz P, Rautava P (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim. 2022. Luvut 13-16 , 42 sekä 43
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa.
Opiskelijan oma tiedonhaku oppimistehtävään.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutus tarkentuu opintojakson alussa.
Osallistuminen luennoille, läsnäolovelvoite
Moodle-työskentely
Itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Innovaatiokeskittymät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävä opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op luennot ja oppistehtävän ohjaus
4 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti sekä
oppimistehtävä
Vertaisarviointi
Sisällön jaksotus
Terveyden edistämisen yksilötason teoriat ja mallit
Yhteisöjen (settings) terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettavat teoriat
Terveysneuvonnan vaikuttavuus
Asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja eri yhteisöissä (settings)
Oppimistehtävän integrointi työelämän kehittämiseen
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen.
Tiedon soveltaminen (teoria - käytännön työ)
Asiantutijaksi kehittyminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Eettinen toiminta:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta (Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §). Opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia, mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähi/etäopetukseen
Orientoitumistehtävä: hyv - hyl
Arvioitava oppimistehtävä (0-5)
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.