Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000ER35-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Arja Liinamo
  • Pirjo Vesa

Vastuuopettaja

Arja Liinamo

Ryhmät

  • S1924S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija:
- tuntee keskeiset terveyskäyttäytymistä ja terveysneuvontaa koskevat teoriat ja mallit
- hallitsee vaikuttavia asiakas- ja voimavaralähtöisiä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää terveyden edistämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa ja muissa yhteisöissä (settings)

Sisältö

- terveyden edistämisen yksilötason teoriat ja mallit
- terveysneuvonnan vaikuttavuus
- yhteisöjen (settings) terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettavat teoriat
- asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja eri yhteisöissä (settings)

Aika ja paikka

Periodi 2

Oppimateriaalit

Cragg, L., Davies, M. & Macdowall, W. (2013). Health promotion theory. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press. Metropolian kirjasto. Section II, Chapter 5 https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/reader.action?docID=1564342. Alla kpl pdf.

Nutbeam, D., & Harris, E. (2004). Theory in a nutshell: A practical guide to health promotion theories (2nd ed.). McGraw-Hill. Metropolian kirjasto

Patja K, Absetz P, Rautava P (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim. 2022. Luku 42 (Terveyden edistäminen terveydenhuollon asiakas- ja potilaskontakteissa. Absetz P) SEKÄ 43 (Digitalisoituva terveyden edistäminen ja Digitalisaation tuomat mahdollisuudet, Harjumaa M).

Lähdemateriaali tarkentuu opintojakson aikana
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus tarkentuu opintojakson alussa.

Osallistuminen luennoille, läsnäolovelvoite (Syksyn 2022 toteutustapa tarkentuu lokakuun lopussa Metropolian ohjeiden mukaan)
Moodle-työskentely
Itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Innovaatiokeskittymät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävä opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op luennot ja oppistehtävän ohjaus
4 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti sekä
oppimistehtävä
Vertaisarviointi

Sisällön jaksotus

Terveyden edistämisen yksilötason teoriat ja mallit
Yhteisöjen (settings) terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettavat teoriat
Terveysneuvonnan vaikuttavuus
Asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja eri yhteisöissä (settings)

Oppimistehtävän integrointi työelämän kehittämiseen
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen.
Tiedon soveltaminen (teoria - käytännön työ)
Asiantutijaksi kehittyminen

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähi/etäopetukseen
Arvioitava oppimistehtävä

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.