Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000ER35-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.12.2024 - 14.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Arja Liinamo
Pirjo Vesa
Vastuuopettaja
Arja Liinamo
Ryhmät
S1924S6
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000ER35

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 02.12.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004: https://metropolia.zoom.us/j/5344405054?omn=66209939370
Pe 13.12.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004: https://metropolia.zoom.us/j/5344405054?omn=66209939370
Ti 14.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004
Ti 21.01.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004 https://metropolia.zoom.us/j/5344405054?omn=66209939370
Ti 04.02.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004, zoom: https://metropolia.zoom.us/j/5344405054?omn=66209939370
Ke 05.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen S000ER35-3004: zoom: https://metropolia.zoom.us/j/5344405054?omn=66209939370
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija:
- tuntee keskeiset terveyskäyttäytymistä ja terveysneuvontaa koskevat teoriat ja mallit
- hallitsee vaikuttavia asiakas- ja voimavaralähtöisiä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää terveyden edistämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa ja muissa yhteisöissä (settings)

Sisältö

- terveyden edistämisen yksilötason teoriat ja mallit
- terveysneuvonnan vaikuttavuus
- yhteisöjen (settings) terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettavat teoriat
- asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja eri yhteisöissä (settings)

Aika ja paikka

Periodit 2-3

Oppimateriaalit

Cragg, L., Davies, M. & Macdowall, W. (2013). Health promotion theory. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press. Metropolian kirjasto. Section II, Chapter 5 https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/reader.action?docID=1564342. Alla kpl pdf.

Nutbeam, D., & Harris, E. (2004). Theory in a nutshell: A practical guide to health promotion theories (2nd ed.). McGraw-Hill. Metropolian kirjasto

Patja K, Absetz P, Rautava P (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim. 2022. Luvut 13-16 , 42 sekä 43
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa.
Opiskelijan oma tiedonhaku oppimistehtävään.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus tarkentuu opintojakson alussa.

Osallistuminen luennoille, läsnäolovelvoite
Moodle-työskentely
Itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Innovaatiokeskittymät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävä opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op luennot ja oppistehtävän ohjaus
4 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti sekä
oppimistehtävä
Vertaisarviointi

Sisällön jaksotus

Terveyden edistämisen yksilötason teoriat ja mallit
Yhteisöjen (settings) terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettavat teoriat
Terveysneuvonnan vaikuttavuus
Asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja eri yhteisöissä (settings)

Oppimistehtävän integrointi työelämän kehittämiseen
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen.
Tiedon soveltaminen (teoria - käytännön työ)
Asiantutijaksi kehittyminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Eettinen toiminta:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta (Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §). Opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia, mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähi/etäopetukseen
Orientoitumistehtävä: hyv - hyl
Arvioitava oppimistehtävä (0-5)

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Siirry alkuun