Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ98-3050

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
  • Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Saila Pakarinen
  • Suska Veltheim
  • Leena Piironen
  • Päivi Leskinen
  • Heini Maisala-McDonnell

Vastuuopettaja

Saila Pakarinen

Ryhmät

  • SXJ23K2
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXM23K2
    Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXP23K2A
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ A
  • SXP23K2B
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ B
  • SXP23K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö

Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet

Aika ja paikka

Oppimisalustana Moodle, joka aukeaa 19.8. ja sulkeutuu 8.12.2024.

Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti, aikataulu on täällä ja myös Moodlessa. Menetelmäpajoja toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana.

Pakollinen osallistuminen ke 2.10 klo 8-16.00 Myllypuron kampuksella järjestettävään monialaiseen Mahdollisuuksien maisemia tapahtumaan. Tarkempi ohjelma tiedoksi myöhemmin.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on Moodle-alustalla. Osa materiaalista on nauhoitettuina verkkoluentoina.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Verkkokurssi, jonka teoriaosuus suoritetaan kokonaan Moodle-alustalla, myös menetelmäpajat. Alusta auki 19.08.-8.12.2024.

Tähän opintojaksoon kuuluu pakolliset menetelmäpajat. Opiskelijan on suoritettava 5 pajaa.

Menetelmäpajoja on tarjolla viisi: 1) kvantitatiivinen (määrällinen), 2) kvalitatiivinen (laadullinen), 3) kehittämistyön paja sekä 4) tiedonhaun, etiikan ja kirjallisuuskatsauksen paja sekä 5) tilastopaja.

Yhden menetelmäpajan pituus on 1 x 4 tuntia. Opiskelija valitsee omaan aikatauluun parhaiten sopivat pajat, siten että hän suorittaa yhden kerran jokaisen teeman mukaisen pajan.

Menetelmäpajojen ajankohdat ovat:

1) Pakarinen Saila, Määrälliset pajat, 4 x 4t: to 29.8 klo 8.00-11.00, ke 25.9 klo 12.00-15.00, ma 21.10 klo 13.00-16.00 to 21.11 klo 8.00-11.00

2) Saila Pakarinen, Laadulliset pajat 4x 4t: ma 26.8 klo 9.00-12.00, ma 23.9 klo 13.00-16.00, ti 29.10 klo 9.00-12.00 ma 25.11 klo 13.00-16.00

3) Saila Pakarinen, Kehittämistyön pajat 4 x 4t: to 29.8 klo 12.00-15.00, ke 25.9 klo 8.00-11.00, ke 23.10 klo 9.00-12.00, to 21.11 klo 12.00-15.00

4) Suska Veltheim ja Lotta Kuosmanen, tiedonhaku, etiikka ja kirjallisuuskatsaus 4x4t:
pe 30.8 klo 9.00-12.00, pe 20.9 klo 9.00-12.00, ti 5.11 klo 13.00-16.00 sekä to 28.11 klo 13.00-16.00

5) Opintojaksoon kuuluu lisäksi itsenäisesti omalla aikataululla opintojakson aikana tehtynä: Tilastopaja 1, opettaja: Päivi Leskinen (3 tuntia). Moodlen työtilassa. Tarkempi ohjeistus kerrotaan, kun opintojakso alkaa.

Vastuuopettaja Saila Pakarinen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pakollinen osallistuminen ke 2.10 klo 8-16.00 Myllypuron kampuksella järjestettävään monialaiseen Mahdollisuuksien maisemia tapahtumaan. Tarkempi ohjelma tiedoksi myöhemmin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti Moodlessa.
Saa uusia 2 x kolmen päivän välein. Hyväksytty suoritus 50% oikein (hyväksytty/hylätty arviointi). Myös uusinnat on tehtävä ennenkuin Moodle sulkeutuu.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Verkkokurssi auki Moodlessa 19.8.-8.12.2024.

Opintojaksossa suoritetaan: aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen menetelmäpajoissa, osallistuminen työelämäpäivään 2.10.2024, orientaatiokeskustelu, etiikan yksilötehtävä (arvioidaan hyväksytty/hylätty), tilastopaja 1 testi (arvioidaan hyväksytty/hylätty), verkkotentti menetelmäkirjallisuudesta (arvioidaan hyväksytty/hylätty) sekä pienryhmätehtävä (2-3 hlöä, arvioidaan asteikolla 0-5). Opintojakson arvosana muodostuu pienryhmätehtävän arvosanasta.

Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti. Menetelmäpajoja järjestetään useita kertoja lukukauden aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Tervetuloa opiskelemaan!

Edellisten opintojakson suorittaneiden opiskelijoiden terveiset poimittuna edellisten toteutusten opintojaksopalautteesta, vastauksena kysymykseen "Minkä ohjeen antaisit seuraaville opiskelijoille?":

-Mukava opintojakso! Innokkaasti mukaan vaan ja ryhmätyötä ei kannata jättää viimetippaan.
-Perehdy oikeasti huolella TENK:n materiaaliin.
-Kurssi oli mielenkiintoisempi, mitä ensivaikutelma antoi ymmärtää!

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:

- etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia asiakaslähtöisesti
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, tehtävien tekemisen ja verkkotentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa, sekä menetelmäpajojen suorittamista.

Yksilötehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla, pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5, verkkotentti hyv/hyl. Kaikki suoritukset palautettava ennenkuin Moodle sulkeutuu.