Strateginen johtaminen ja tulevaisuuden johtajuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DJ89-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 10.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
11.09.2024 - 31.10.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 100
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, palliatiivisen hoidon asiantuntija (YAMK)
- Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Vastuuopettaja
- Jukka Kesänen
- Ryhmät
-
S3023S6Kliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija
-
S2624S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
-
S2824S6Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S2224S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
-
S1824S6Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000DJ89
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 11.09.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
S000DJ89-3008 Strateginen johtaminen ja tulevaisuuden johtajuus |
|
Ma 07.10.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
S000DJ89-3008 Strateginen johtaminen ja tulevaisuuden johtajuus |
|
To 10.10.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
S000DJ89-3008 Strateginen johtaminen ja tulevaisuuden johtajuus |
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti omaa aiempaa kehittymistään ja osaamistaan sekä rakentaa näiden pohjalta strategisen toimintansa urasuunnitelmaa tukevaksi. Opiskelija on omaksunut itsensä johtamisen työvälineitä jatkuvaan johtajana kehittymiseen. Opiskelija hallitsee strategisen johtamisen periaatteet sekä ennakoinnin ja kykenee ottamaan vastuuta strategian toteuttamisesta ja uudistamisesta lähijohtajan roolissa. Opiskelija osaa luoda yhdessä asiantuntijaorganisaation henkilöstön kanssa työyhteisön työntekoa ja moninaisuutta tukevan työilmapiirin. Hän tukee henkilöstöä kehittämään osaamistaan tulevaisuuden tarpeisiin ja strategian mukaiseen toimintaan. Opiskelija osaa arvioida toimintastrategian mukaisen toiminnan tuloksia suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.
Sisältö
- itsensä ja henkilöstön johtaminen muutoksessa
- strategisen johtamisen periaatteet
- asiantuntijaorganisaatio
- toimiva työyhteisö
- moninaisuus työyhteisöissä
- strategisen toiminnan arviointi ja sen mittarit
Aika ja paikka
Verkkototeutus 11.9 - 10.10.2024
Orientaatioluento 11.9.2024 klo 13.00-14.00
Orientaation osuus tallennetaan ja se on katsottavissa 2 viikkoa opintojakson Moodle työtilassa. Tallenne sisältää vain opettajan osuuden. Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta.
Webinaarit (ei tallenteita vuorovaikutuksellisuuden vuoksi):
1.osa Itsensä johtaminen 11.9.2024 klo 13 (14)-16
2.osa Strateginen johtaminen 7.10.2024 klo 13-16
3 osa Henkilöstöjohtaminen 10.10.2024 klo 13-16
Katso linkit lukujärjestyksestä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Moodlen työtilassa https://moodle.metropolia.fi/my/. Työtila aukeaa opintojakson alkaessa. Opiskelijoille lähetetään infokirje sähköpostilla noin viikkoa ennen toteutuksen alkamista.
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus Moodle työtilassa sisältäen webinaareja, oppimistehtävät aikataulutettu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti seuraavilla toteutuksilla. Uusimis- tai korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia. Opintojaksolla ei ole korotusmahdollisuutta hyväksyttyihin arvosanoihin. Tutkintosääntö 34 §.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 27h x 5 = 135h
Sisällön jaksotus
Luentojen lisäksi itsenäistä opiskelua 5 op. Moodle työtilassa annettuihin ohjeisiin ja oppimateriaaleihin perustuen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Eettinen toiminta:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Paikan vahvistaminen:
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)
Ahot:
Opintojaksoa ei voi ahotoida kokonaan. Ahot päätös toimitetaan ennen toteutuksen alkua vastuuopettajalle,Tutustu Metropolian AHOT-ohjeisiin OMAssa: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/opinnot/opintojen-suunnittelu-ja-opinto-ohjaus/ahot/ahot-alakohtaiset-ohjeet#sote
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.
Kielimallien käyttö opiskelussa:
• Opiskelija on aina itse vastuussa tiedon oikeellisuudesta kaikessa tuottamassaan tekstissä.
• Huomioi, ettei tekoälyllä ole sisällöllistä osaamista tai ymmärrystä.
• Arvioi aina itse kriittisesti tekoälyn käytön ja tiedon tuottamisen soveltuvuutta – tarkista itse relevantista lähdeaineistosta.
• Jos käytät, muista viitata tekoälyn käyttöön: Ilmoita mitä kielimallia käytit ja mihin tarkoitukseen. Jos jätät kertomatta kielimallin käytöstä, on toiminta vilppiä. Erottele oma luomasi osuus ja tekoälyn tuottama teksti viittauksella esim. 'Kysyttäessä Chat GPT vastaa… (viittaus esim. open AI 15.3.2024).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioidaan kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) tai perustellusta syystä jaolla hylätty/hyväksytty. Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n tutkintosääntö; 33 § Opintosuorituksen arviointi).
Osallistuminen kaikkiin osioihin. Opintojakso arvioidaan hylätyksi, mikäli opiskelijalta puuttuu jaksosta jokin suoritus.
Lisätiedot
Opintojaksoa ei voi kokonaan hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella.