Siirry suoraan sisältöön

Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisena (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EA56-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Emma Salomaa
  • Julia Dolk
  • Päivi Leskinen
  • Lilian Snellman

Vastuuopettaja

Heli Patanen

Ryhmät

  • SXM24K2
    Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa selittää kuvantamisen ja sädehoidon palveluorganisaation rakenteet ja toimintaperiaatteet
-ymmärtää oman roolinsa ja vastuunsa röntgenhoitajana osana terveydenhuollon toimintaympäristöä
-osaa määritellä omaa toimintaansa röntgenhoitajana lainsäädännön kautta
-sisäistää asiakaspalvelun ja potilasohjauksen merkityksen
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja ymmärtää asiakkaiden moninaisuuden sekä ymmärtää asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin
-Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa potilastyössä
-osaa oman alan keskeiset käsitteet ruotsiksi ja osaa hyödyntää ruotsinkielisiä potilasohjeita työssään
-osaa käyttää yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä

Sisältö

Ruotsi 2 op
Röntgenhoitajan työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Asiakaspalvelu ja potilasohjaus röntgenhoitajan työssä
Asiakas palveluiden keskiössä
Kliinisen radiografian tutkimus- ja hoitoprosessi
Annostietojen havainnollinen esittäminen ja analyysi (tilastomatematiikan perusteet)

Aika ja paikka

Kevät 2024

Oppimateriaalit

Lainsäädäntö opettajan ohjeistuksen mukaan: www.finlex.fi
Oppiportti verkkokurssi: asiakaspalvelu terveydenhuollossa
Koivunen, K. 2017. Asiakas- tai ihmislähtöisyys – tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelun käyttäjien kanssa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 6.
Tilastomatematiikan materiaali Moodlessa

Ruotsin materiaalit Moodlessa.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, ohjatut harjoitukset
Oppimista tukevat tehtävät
Ruotsi: Osallistuminen opetukseen, pari- ja ryhmätyöt, itsenäinen työskentely. Osallistuminen etäopetukseen edellyttää toimivaa mikrofonia, kameraa sekä internetyhteyttä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lainsäädäntötentti 15.5.2024

Ruotsi: Kirjallinen tentti järjestetään opintojakson lopussa akvaariotenttinä (opiskelijat varaavat itselleen sopivan ajan EXAM-järjestelmässä kampuksen aukioloaikojen puitteissa). Uusinnat kampuksen yhteisinä tenttipäivinä. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran.

PAKOLLISET OPETUSKERRAT:
Potilasohjaamisen laboraatio pakollinen 20.5.2024
Miia Merikallion vierailuluennolle osallistuminen pakollinen 14.5.2024.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opinnot tai näyttö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 h
Ruotsi 2 op = n. 54 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Ruotsi: Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Tekoälyn käyttö arvioitavissa tehtävissä ei ole sallittua, ellei opettaja toisin ohjeista.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija ja edistynyt

Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä
työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja
vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tilastomatematiikan tehtävä (hyv/hyl)
Lainsäädäntötentti (0-5)
Ohjauslaboraatio (Hyv/hyl)

Ruotsin kirjallinen kielitaito arvioidaan asteikolla 0-5.

Jos opiskelija ei pysty palauttamaan vaadittavia tehtäviä toteutuksen päättymiseen mennessä, hänen tulee ilmoittautua opintojakson uudelle toteutukselle. Mahdollinen uusintatentti on suoritettava seuraavan lukukauden aikana.