Siirry suoraan sisältöön

Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ96-3043

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

18.11.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Degree Programme in Nursing

Opettaja

  • Bioanalytiikka1 Virtuaali
  • Minna Lifländer

Vastuuopettaja

Suska Veltheim

Ryhmät

  • SXN23S1A
    Degree Programme in Nursing päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää yleisimpien aiheuttajamikrobien tartuntatiet ja pystyy kuvaamaan yleisimpien infektiotautien taudinkuvaa ja oireita sekä tietää mikrobitartunnoilta suojautumisen perusteita ammatissaan
- osaa selittää mikrobien vastaisen lainsäädännön ja torjuntatyön organisoitumisen Suomessa.
- tuntee mikrobien vastaisen puolustusjärjestelmän toiminnan erityisesti solujen tasolla veressä ja imunesteessä
- tuntee yleisimpien mikrobiologisten näytteiden (sieni-, bakteeri- ja virusnäytteet) ottotavat esim. nielusta, virtsasta ja haavasta
- ymmärtää kliinisten laboratoriopalveluiden kokonaisuuden osana terveyspalvelujärjestelmää
- tunnistaa laboratoriotutkimusten merkityksen potilaan hoidossa
- ymmärtää laboratoriotutkimusten preanalyyttiset vaatimukset
- osaa ohjata potilaita laboratoriotutkimuksiin suositusten mukaisesti
- osaa ohjatusti ottaa ihopistos- ja laskimoverinäytteitä vakuumitekniikalla
- tunnistaa vieritestin käyttöalueet, laadunvarmistuksen ja dokumentoinnin
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen) suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö

- kliininen mikrobiologia tieteenalana, tarttuvat taudinaiheuttajat, normaalifloora, mikrobien vaikutus tautien synnyssä, hoitoon liittyvät infektiot
- infektioita aiheuttavien mikrobien endogeeniset ja eksogeeniset tartuntatiet
- mikrobienvastaisen puolustusjärjestelmän toiminta veressä ja imunesteessä
- infektiotautien torjunnan lainsäädäntö ja organisoituminen Suomessa
- kliininen laboratoriotoiminnan merkitys terveydenhuollossa
- kliinisen laboratoriotyön prosessi, viitearvot ja laadunvarmistus
- preanalytiikan merkitys kliinisessä laboratoriotoiminnassa
- potilaan ohjaus laboratoriotutkimuksiin
- ihopistos- ja laskimovernäytteiden otto suositusten mukaisesti
- mikrobiologisen näytteenoton perusteet
- vieritestaus terveydenhuollossa
- ammattialan suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa tarvittava keskeinen sanasto ruotsin kielitaidon syventämiseksi
- omien ruotsin kielen oppimisstrategioiden kehittäminen ja oman ruotsin kielen taidon realistinen arviointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheäntekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Esitietovaatimukset

Ruotsi: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.

Lisätiedot

Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin osuuden Suomi toisena kielenä -osuutena