Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EA03-3039

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.04.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
  • Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Emilia Vesanto
  • Lotta Kuosmanen

Vastuuopettaja

Lotta Kuosmanen

Ryhmät

  • SXB22K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXE22K1
    Optometrian tutkinto-ohjelma päivätoteutus
  • SXM22K2
    Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXB22K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
  • SXA23S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXJ22K2
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXP22S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Toiminta- ja kustannusympäristö
- opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tavat sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
- opiskelija ymmärtää organisaatioiden ja yritysten tuottavuuden ja kannattavuuden merkityksen toiminnassa sekä osaa arvioida toiminnan kustannuksia ja tuottavuutta.

Työyhteisön kehittäminen
- opiskelija ymmärtää ja tuntee kehittämisen ja laadun merkityksen palvelun tuottamisessa.
- opiskelija osaa luoda uusia työn toimintatapoja ja liikeideoita.

Yrittäjyys ja toiminnan organisointi
- opiskelijalla on perusvalmiudet yritystoiminnan aloittamiseen ja hän osaa myös hyödyntää julkisia neuvontapalveluja yritystoiminnan käynnistämisessä.
- opiskelija tietää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä talouden ja toiminnan välisen suhteen.

Esimiestyö ja johtaminen
- opiskelija ymmärtää johtamistapojen ja henkilöstön merkityksen organisaation ja yrityksen menestykseen.
- opiskelija tunnistaa yleiset työelämävalmiudet, vastuut ja työn organisointitavat ja omaksuu yrittäjämäisen työskentelytavan.

Sisältö

- sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialaa koskeva lainsäädäntö, sopimuskäytännöt ja rahoitus
- yhteiskunnalliset haasteet ja vaikutukset palveluiden tarpeeseen ja tuotantoon
- yrittäjämäinen asenne ja taidot
- palvelujen tuotteistamisen, hinnoittelu, laatu, brändäys ja markkinointi
- yrityksen perustaminen liikeideasta liiketoimintasuunnitelmaan
- erilaiset yritysmuodot
- hankintamenettelyt ja kilpailutus
- johtamistaidot ja laadun kehittäminen organisaation toiminnassa
- työelämätaidot ja niiden merkitys organisaatioiden ja yritysten toiminnassa: elämänhallinta, kommunikaatiotaidot, innovaatiokyvykkyys sekä digitaaliset taidot
- saatavilla olevan tiedon kerääminen ja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä ja johtamisessa
- asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen
- kumppanuusverkostot osana yrityksen ja organisaation menestystä

Aika ja paikka

Orientaatio tiistaina 3.9.2024 klo 16-17

Join Zoom Meeting
https://metropolia.zoom.us/j/66508525207

Meeting ID: 665 0852 5207

Kysy mitä vain -luento 1.10.2024 klo 16-17

Join Zoom Meeting
https://metropolia.zoom.us/j/63242348363

Meeting ID: 632 4234 8363

Kysy mitä vain -luento 12.11.2024 klo 16-17

Join Zoom Meeting
https://metropolia.zoom.us/j/67480694104

Meeting ID: 674 8069 4104


Orientaatioluennon opettajan osuus tallennetaan ja se on katsottavissa Moodlessa ja vain toteutuksen opiskelijoiden käytössä. Opiskelijoiden kysymyksiä tai kysy mitä vain -luentoja ei tallenneta.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Moodlen työtilasta jakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkossa. Opintojaksolla on aikataulutettuja yksilötehtäviä sekä ryhmätehtäviä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso koostuu tehtävistä eikä sisällä tenttejä.

Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerrran. Uusimis- tai korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia. (Tutkintosääntö 34 §)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 27h x 5 = 135h

Sisällön jaksotus

Tämä opintojakso jakautuu neljään osioon; johdantoon, sosiaali- ja terveysalaan palvelujärjestelmään ja lainsäädäntöön, johtajuuteen ja yrittäjyyteen.

Johdanto- osiossa pääset orientoitumaan johtamisen ja yrittäjyyden teemaan. Ymmärrät henkilöstön merkityksen organisaation ja yrityksen menestymisessä sekä tunnistat yleiset työelämävalmiudet

Sosiaali ja terveysalan palveluiden palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö- osioissa orientoidut sote-palveluihin, sote uudistukseen sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden keskeiseen lainsäädäntöön. Ymmärrät palveluiden tuottamisessa julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin merkityksen.

Johtamisen osiossa perehdyt erilaisiin johtamistapoihin monikulttuurisissa työyhteisössä ja verkostoissa. Tutustut työelämän toimintaan haastattelemalla yrittäjää/ esimiestä.

Yrittäjyyden osiossa ymmärrät mitä on yrittäjyys ja mitä asioista tulee huomioida alan yritystoimintaa käynnistäessä. Ymmärrät.
verkostojen ja yhteistyökumppaneiden merkityksen yrityksen menestymiselle ja mahdollisuuksille laajentaa yritstoimintaa paikallisesti ja/tai kansainvälisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Harjoitustehtävien, opinnäytetöiden ja muiden valmiiden opintosuoritusten tai aineistojen kopiointi omiksi opintosuorituksiksi on kielletty. Opintosuoritus hylätään, mikäli opiskelijan katsotaan syyllistyneen vilppiin. (Tutkintosääntö 40 §)

Tekoälyn käyttö kurssin tehtävissä on sallittua, mutta se tulee mainita selvästi. Opiskelijan tulee kertoa selvästi mitä tekoälypohjaista työkalua on käytetty, millä kehotteilla ja mitä saaduilla vastauksilla on tehty ja missä kohdissa nämä oppimistehtävässä näkyvät.

Tekoälyä käyttäessä tulee huomioida, että opiskelija on aina itse vastuussa palauttamansa työnsä eheydestä, oikeellisuudesta ja omaperäisyydestä.

Jos opiskelija jättää kertomatta kielimallin käytöstä tai käyttää kielimallia, kun se on kielletty, on toiminta vilppiä. Metropolian toimintamalli vilppitapauksissa on kuvattuna tutkintolautakunnan kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeessa.

Ahot hakemukset toimitetaan:
Ahot hakemukset toimitetaan tutor-opettajalle tai ahot-vastuuopettajalle.

AHOT- päätöksen jälkeen toteutuksen suoritettavista tehtävistä lisätietoja antaa Lotta Kuosmanen

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisarvosana muodostuu osioiden hyväksytyistä suorituksista sekä tehtävien arvosanan keskiarvosta.

Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
- Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään.
- Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön.
- Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen.
-Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita.
-Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.