Skip to main content

The Basic Practice of Clinical Nursing 1 (5 cr)

Code: SX00DZ84-3054

General information


Enrollment

27.11.2023 - 31.01.2024

Timing

22.01.2024 - 26.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 50

Degree programmes

  • Nursing (in Finnish)

Teachers

  • Sara Pesonen
  • Tanja Tsokkinen
  • Pasi Miettinen

Teacher in charge

Sara Pesonen

Groups

  • SXO24K1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B

Objective

Students
- are aware of the key competence areas of nursing
- can implement several methods in assisting and supporting client/patient’s daily activities considering patient safety
- detect changes in client/patient’s basic vital signs and are capable of supporting these vital signs with assistive methods
- understand the significance of ethicality and professional interaction to nursing and consider patient’s needs for psychosocial support
- can adopt an individually-oriented approach to encountering clients/patients from different cultures
- understand the importance of quality in nursing to improve patient care and their own development

Content

- working methods considering patient safety
- consider patient safety issues in their work
- significance of professional interaction
- cultural background in client encounters and interaction
- ethics in nursing
- basics of reporting
- laws and decrees on quality management and quality assessment in nursing
- post-mortem nursing care

Location and time

Spring 2024

Materials

Oppikirjaksi soveltuu mikä tahansa alla mainituista kolmesta kirjasta.

Blomqvist M, Rummukainen T, Sainio T, Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. SanomaPro.
- luvut 1-10
- Kuolevan potilaan hoito (opettajan materiaali)
- Muistiinpanot ja opettajien ohjeistama materiaali
__________

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. Hoitotyön taidot ja toiminnot. 2019. SanomaPro.

- luku 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
- luku 3 Ihmisen ja hoitotyön monimuotoisuus; ei 3.1 Elämänvaiheisiin liittyvät osatekijät
- luku 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
- luku 6 Ihmisen aistit ja niiden toiminta ei 6.1 Aistien toiminta
- luku 7 Aseptiikka hoitotyössä; ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen, ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
- luku 9 Päivittäiset toiminnot; ei Aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
- luku 10 Sairaan iho ja haavojen hoito
- luku 11 Ravitsemus
- luku 12 Erittäminen; ei Virtsa-avanne ja rakkoavanne
- luku 13 Nestetasapaino; ei 13.6 Laskimoverinäytteen ottaminen
- luku 14 Hengitys; ei 14.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
- luku 15 Verenkierto; ei Sydämen rytmin seuranta
- Kuolevan potilaan hoito (opettajan materiaali)
- Muistiinpanot ja opettajien ohjeistama materiaali
_________

Kirjallisuus vuoden 2015 painoksessa: Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. Hoitotyön taidot ja toiminnot. 2015. SanomaPro.
- luku 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
- luku 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö
- luku 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
- luku 6 Ihmisen aistit ja niiden toiminta ei 6.1 Aistien toiminta
- luku 7 Aseptiikka hoitotyössä ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
- luku 9 Aktiviteetti, ei Esimerkkinä aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
- luku 10 Päivittäiset toiminnot
- luku 11 Kudoseheys
- luku 12 Ravitsemus
- luku 13 Erittäminen, ei avannepotilaan hoito
- luku 14 Nestetasapaino
- luku 15 Hengitys ei 15.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
- luku 16 Verenkierto, ei sydämen rytmin seuranta
- Kuolevan potilaan hoitotyö (opettajan materiaali)
- Muistiinpanot ja opettajien ohjeistama materiaali

Toteutuksella käytettävä muu suositeltava kirjallisuus, opettajien osoittamat artikkelit ja luentomateriaali
Oppiportin verkkokurssit: Tavanomaiset varotoimet infektioiden torjunnassa, Kaatumisen ehkäisy, Painehaavojen ehkäisy ja Asiakaspalvelun ABC.
_____________

HUOM! Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Flipped learning

· Case study work with evidence based nursing solutions

· Interactive lecture

· Task oriented teaching

· Small group working

· Clinical laboratory teaching

· Skills lab working

· Web courses

· Independent study

Employer connections

N/A

Exam schedules

Course exam: 26.3.2024 room MPB1005, 12:45 (Moodle exam, take your own computer with you)

Retake can be tried twice on pre-scheduled times, in case of failure in both the course has to be repeated. Elevating grade can be tried once in next possible retake. Instructions how to enroll for retake are found in Oma.
1st retake in Exam: 13.5. - 19.5.2024 (week 20)
2nd retake in Exam

International connections

N/A

Completion alternatives

N/A

Student workload

1 cr = 27 hours

Total number of hours on course is 135 h:
- contact teaching 15 hours (theory lessons )
- labs 20 hours
- independent study 100 h (skill stations, assignments etc.)

Content scheduling

More information on progress of the course and course materials are in Moodle, presented during the orientation.
Orientation:

Further information

It is the responsibility of a single student, being absent from either orientation or other classes, to find out about the contents of previous from the fellow students

Clinical laboratory are of compulsory attendance and students are required to wear appropriate protective uniforms. Instructions given in asepsis lectures are being followed during practising

RECOGNITION OF PRIOR LEARNING

There is RPL-exam for students with practical nurse´s background and possibility to get the pedagogical solutions for the studies.

Partial AHOT decision has to be received prior to taking part on the course. Student will enroll on the course and participate in Orientation. Partial AHOT has to be presented to the course teacher before Orientation, when it is agreed how student will accomplish the required parts of the course

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"

Assessment methods and criteria

Assessment:
- Passing grade 50% in Exam
- Web courses and independent single/group course assignments 100%
- Clinical laboratory teaching 100% attendance

Exam 0-5
Exam scoring:
0-49.99% = 0/fail
50%- 59,99% = T1
60%-69,99% = T2
70% - 79,99% H3
80%-89,99% = H4
90% - 100% = K5