Skip to main content

Advanced research and development (5 cr)

Code: SX00EQ83-3004

General information


Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

23.01.2024 - 21.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Social Services

Teachers

  • Miia Ojanen

Groups

  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The students can justify, evaluate and choose appropriate approaches and methods with which the work and work communities can be researched and developed in their field of education. They identify the starting points and concepts of key research and development methods used in their field. The students are able to collect appropriate research and development data and have the basic abilities to process and analyse the data as well as to argue and report the results.

Content

Key research and development methods in one's professional field (e.g. evaluation study, action research, case study, qualitative and quantitative research). Research material acquisition, processing and analysis. Reporting, presenting and utilizing the results.

Materials

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson moodle -työskentelyalustalla.

Suositeltavaa oppimista tukevaa täydentävää kirjallisuutta/materiaalia, jota voi vapaaehtoisesti hyödyntää:
- Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
-Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: https://blogs.helsinki.fi/kielijelppi
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet

Teaching methods

Toteutus on itsenäisen työskentelyn toteutus. Orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta. Opintojakso alkaa etäorientaatiolla zoomissa pe 26.1.2024 klo 12-13.30

Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/63668761078

Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila. Moodleen pääsy vaatii kirjautumisen. Kirjautumisavain ilmoitetaan viimeistään orientaatioajankohtana. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta suositeltava ja tukee opiskelun aloittamista. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen sekä opiskelun aloitus perehtymisen jälkeen.

Opintojakson suoritus koostuu seuraavista osista, joiden aikataulut ja tarkemmat ohjeet ilmoitetaan Moodlessa ja käydään lisäksi läpi orientaatiossa.
1. Annetun oppimateriaalin itseopiskelusta Moodle -alustalla. Opiskelu tulee itsenäisesti aikatauluttaa siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu.
2. Oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta annetussa aikataulussa

Exam schedules

Opintojakson suoritus koostuu annetuista oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta ohjeiden mukaisesti

Student workload

Itsenäinen opiskelu ja tehtävät, 5 op=135h.
Itsenäisen työskentelyn toteutuksella opiskelu edellyttää oman ajankäytön suunnittelua ja viikoittain tapahtuvaa itsenäistä opiskelua sekä itsenäistä ongelmanratkaisua. Kyseessä ei ole etäopetustoteutus. Tehtäväohjausta on saatavilla.

Further information

Toteutus on itsenäisen työskentelyn toteutus - orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta. Tehtäväohjausta on saatavilla opettajan myöhemmin määrittäminä ajankohtina. Opintojakso alkaa orientaatiolla, joka järjestetään Zoomissa pe 26.1 klo 12-13.30

Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/63668761078


Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila, johon pääsee kirjautumaan viimeistään orientaation yhteydessä. Kirjautumisavain ilmoitetaan. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta erittäin suositeltava. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen ja opiskelun aloitus 26.1 alkaen.

Opintojaksolla tehdään itsenäisesti oppimistehtäviä, jotka edellyttävät huolellista paneutumista opintojakson oppisisältöön sekä kykyä itsenäiseen viikoittaiseen työskentelyyn ja oman aikataulussuunnitelman laadintaan. Osassa tehtäviä voi olla mahdollisuus parityöskentelyyn. Oppimistehtäviin ohjeistetaan ja palautusaikataulu ilmoitetaan orientaation yhteydessä sekä on nähtävillä Moodle -työtilassa.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti orientaatiossa annetun ohjeistuksen mukaisesti. Opiskelussa käytetään Moodle -alustaa. Huom! Opintojakso ei ole etäopetustoteutus (ei etäluentoja)
- Osallistuminen edellyttää tutkimus- ja kehittämistyön perusteiden hallintaa (edeltävä perusteet -opintojakso suoritettu tai suoritetaan yhtäaikaisesti) sekä kykyä ja sitoutumista itsenäiseen opiskeluun ja työskentelyyn, oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön sekä tiedonhakuun.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä ja lähiopetusta, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.
- Opintojaksolle otetaan maksimissaan 35 opiskelijaa. Jos opintojaksolle ilmoittautuneita on enemmän kuin mitä maksimimäärä osoittaa, noudatetaan seuraavia valintaperusteita järjestyksessä:
1. pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys
-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 35 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta keväällä 2024 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä lähitoteutukselle mikäli siirtoa ei tehdä automaattisesti.
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan: miia.ojanen@metropolia.fi.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen
miia.ojanen@metropolia.fi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Tehtävät 0-5 tai hyväksytty/hylätty Koko opintojakso arvioidaan 0-5.