Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP05-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jyrki Konkka
Anna Niinitanner
Sini Vuojärvi
Ryhmät
SXH23S2
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto, varhaiskasvatus
Opintojakso
SX00EP05

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 31 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 26.08.2024 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3010
MPA6012 Oppimistila
Ma 26.08.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3010
MPA6012 Oppimistila
Ma 26.08.2024 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3010
MPA6020 Oppimistila
Ti 27.08.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3010
MPA5020 Oppimistila
Ma 09.09.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3010
MPA3007 Oppimistila
Ma 09.09.2024 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3010
MPA4008 Oppimistila
Ti 10.09.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3010
MPA4008 Oppimistila
Ma 23.09.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3010
MPA5020 Oppimistila
Ma 23.09.2024 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3010
MPA5020 Oppimistila
Ti 24.09.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3010
MPA5020 Oppimistila
Ti 08.10.2024 klo 09:00 - 16:30
(7 t 30 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3010
MPA6020 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisen perustan merkityksen sosiaalialan työssä ja osaa soveltaa eettisiä käsitteitä ja periaatteita ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisten näkökulmien moninaisuuden ja osaa arvioida kriittisesti erilaisten eettisten ratkaisujen oikeutusta sosiaalialan työssä. Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen sosiaalialan työssä, sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja osaa toimia niiden mukaisesti.
Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa arvioida kriittisesti erilaisia mediatekstejä ja niiden merkityksiä. Hän ymmärtää median roolin yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentajana ja osaa hyödyntää mediaa ja mediataitoja sosiaalialan kontekstissa.
Opiskelija tuntee erilaisia empowerment-käsityksiä. Hän osaa suunnitella ja käyttää yksilöiden ja yhteisöjen voimaantumista ja valtaistumista tukevia sosiaalipedagogisia työmenetelmiä asiakastyössä.
Opiskelija ymmärtää asiakastyön kirjaamisen eettisyyteen liittyvät kysymykset. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia haasteellisissa ja uhkaavissa asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiakasturvallisuuden merkityksen. Opiskelija osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa ja työhyvinvointiaan.

Sisältö

Sosiaalialan ammattietiikka, sosiaalialan ammattietiikan eettinen perusta (arvoteoria, keskeiset normatiivisen etiikan teoriat, oikeudenmukaisuusteoria), eettinen ajattelu ja ongelmanratkaisu.
Empowerment-käsitykset ja käyttö sosiaalialalla. Voimaantumista ja valtaistumista tukevat käytännön työmenetelmät.
Yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Mediakasvatus, kriittinen medialukutaito ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli. Eettisyys asiakastyön kirjaamisessa. Itsemääräämisoikeuden tukeminen ja rajoittaminen. Haasteelliset ja uhkaavat asiakastilanteet. Asiakasturvallisuus. Tunteiden merkitys ja käsittely sosiaalialan työssä. Työhyvinvointi.

Aika ja paikka

Tarkista aina lähiopetuksen aika ja tila lukujärjestyksestä. Opiskelijan tulee ITSE varata omasta kalenteristaan aikaa myös itsenäiseen työhön ja ryhmätyöskentelyyn.

Aloitus 26.8.2024 klo 9. Osallistuminen aloitukseen on pakollista!
Seminaari 8.10.2024 klo 9. Osallistuminen seminaariin on pakollista!
TENTTI 12.10.2024 - 19.10.2024 välisenä aikana EXAMissa.

Oppimateriaalit

Mediakasvatus:
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Ikäheimo, Hannu-Pekka & Vahti, Jukka 2021. Mediavälitteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen – Murros ja tulevaisuus. Sitran selvityksiä 178. Sitra: Helsinki. Saatavana osoitteesta https://media.sitra.fi/app/uploads/2021/01/mediavalitteinen-yhteiskunnallinen-vaikuttaminen.pdf

Kanerva, Anna, Lahtinen, Emmi & Oksanen-Särelä, Katja 2022. Näkökulmia mediakasvatuksen ja medialukutaitojen yhdenvertaisuuteen. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteesta https://mediataitokoulu.fi/nakokulmia.pdf

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf

Mediakasvatusseuran materiaaleja (tarkemmat tiedot avausluennolla)

Empowerment:
Luentomateriaali sekä seuraava tenttikirjallisuus:

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. Luvut 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127).

Ryynänen, S. & Nivala, E. 2017. Empowerment or emancipation? Interpretations from finland and beyond. Journal of research in social pedagogy. 30. 33-46. Linkki artikkeliin: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/55785

Rantamäki, N. & Matthies, A. 2022. Kansalaiset ja asiakkaat sosiaalityön monitoimijaisen toimijaverkoston osana. Teoksessa Liukko, E. & Muurinen, H. & Kokkonen, T. & Santalahti, V. (toim.) Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/2022. 51-58. Linkki julkaisuun: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6


Etiikka: (Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus (HUOM! Lähiopetuksessa esitellään myös muuta kirjallisuutta, joka kuuluu oppimismateriaaliin):

Shelly Kagan: Normative Ethics, luvut 1 - 3 ja 5 (oppimispiirin teeman mukaan)

Ammattieettiset ohjeet:

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

NASW: The Code of Ethics
Englanniksi

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Kirjallisuus ja tentti
Luku-/oppimispiiri
Seminaarityö
Itseohjautuva oppiminen
Ryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti EXAM-järjestelmässä (ilmoittaudu itse noin 10 päivää ennen):
12.10.2024 - 19.10.2024 
1. uusinta: 18. – 23.11.2024
2. uusinta: 9. – 14.12.2024

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötentti (75 %), arviointi asteikolla 0– 5
Hyväksytty suoritus edellyttää koko tenttikirjallisuuden hallintaa. Koko aihealue otetaan haltuun oppimispiirityöskentelyllä.

Ryhmäkohtainen seminaarityö ja oppimispiirin kirjallinen koonti (25 %), arviointi asteikolla 0– 5
Oppimispiirin kirjallinen koonti sekä seminaarityön suullinen esittely

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on suoritettuna seuraavat opintojaksot:
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan, Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen, Harjoittelu 1 – sosionomin työ ja asiakkaan arki

Lisätiedot

Opintojakson hyväksytty suoritus on esitietovaatimuksena Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla.

Siirry alkuun