Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EO99-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 44
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Milla Karvonen
- Tuomas Leisti
Ryhmät
-
SXH24K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Varhaiskasvatuspolun opiskelija tuntee erityisesti lapsen varhaislapsuuden kehitysvaiheet.
Sisältö
Keskeisiä kehitysteorioita. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu eri ikäkausina. Varhaiskasvatuspolun opiskelija keskittyy erityisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen.
Aika ja paikka
21.08.2024 08.30 - 11.45 MPA6009 Opintojakson orientaatioluento ja aivojen kehitys, Milla Karvonen
22.08.2024 12.45 - 16.00 MPA6020 Kiintymyssuhteet ja itsesäätelytaidot, Milla Karvonen
04.09.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys, Milla Karvonen
06.09.2024 12.45 - 16.00 MPC4001 Kielellinen kehitys. Sukupuoli ja seksuaalisuus. Milla Karvonen
19.09.2024 12.45 - 16.00 MPC4001 Nuoruus, aikuisuus, Tuomas Leisti
20.09.2024 08.30 - 11.45 MPC4013a Vanhuus, Tuomas Leisti
03.10.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Tehtävän purku, Milla Karvonen ja Tuomas Leisti
- HUOM! Exam-tentti, opettajan kertovat tarkemmat tiedot opintojakson alussa.
- Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.
- Muutokset ovat mahdollisia.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Sosiaaliohjauksen polku:
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.
VAKA-polku
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.
- Ennen vuotta 2014 ilmestyneistä painoksista s. 10-123
(sisällöllisesti varhaislapsuus ja keskilapsuus)
- V. 2014 painoksesta s. 14-112, s. 115-129, s. 139-141
Havainnointitehtävän tueksi: Koivunen, P-L . & Lehtinen, T. 2015.
Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus
Opetusmenetelmät
osallistavat luennot
oppimistehtävät
kirjallisuus
tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Haastattelu- tai havainnointitehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan EXAMissa tiettynä ajankohtana. Opettajat antavat tästä opintojakson alussa lisätietoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135 tuntia)
Lisätietoja opiskelijoille
21.08.2024 08.30 - 11.45 MPA6009 Opintojakson orientaatioluento ja aivojen kehitys, Milla Karvonen
22.08.2024 12.45 - 16.00 MPA6020 Kiintymyssuhteet ja itsesäätelytaidot, Milla Karvonen
04.09.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys, Milla Karvonen
06.09.2024 12.45 - 16.00 MPC4001 Kielellinen kehitys. Sukupuoli ja seksuaalisuus. Milla Karvonen
19.09.2024 12.45 - 16.00 MPC4001 Nuoruus, aikuisuus, Tuomas Leisti
20.09.2024 08.30 - 11.45 MPC4013a Vanhuus, Tuomas Leisti
03.10.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Tehtävän purku, Milla Karvonen ja Tuomas Leisti
- HUOM! Exam-tentti, opettajan kertovat tarkemmat tiedot opintojakson alussa.
- Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.
- Muutokset ovat mahdollisia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Tentti
Tentistä tulee numeerinen arviointi, joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi aktiivinen osallistuminen luennoille/korvaavat reflektiotehtävät sekä tehtävien palautus hyväksytysti.