Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EO99-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 44

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Milla Karvonen
  • Tuomas Leisti

Ryhmät

  • SXH24K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Varhaiskasvatuspolun opiskelija tuntee erityisesti lapsen varhaislapsuuden kehitysvaiheet.

Sisältö

Keskeisiä kehitysteorioita. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu eri ikäkausina. Varhaiskasvatuspolun opiskelija keskittyy erityisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen.

Aika ja paikka

21.08.2024 08.30 - 11.45 MPA6009 Opintojakson orientaatioluento ja aivojen kehitys, Milla Karvonen
22.08.2024 12.45 - 16.00 MPA6020 Kiintymyssuhteet ja itsesäätelytaidot, Milla Karvonen
04.09.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys, Milla Karvonen
06.09.2024 12.45 - 16.00 MPC4001 Kielellinen kehitys. Sukupuoli ja seksuaalisuus. Milla Karvonen
19.09.2024 12.45 - 16.00 MPC4001 Nuoruus, aikuisuus, Tuomas Leisti
20.09.2024 08.30 - 11.45 MPC4013a Vanhuus, Tuomas Leisti
03.10.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Tehtävän purku, Milla Karvonen ja Tuomas Leisti

- HUOM! Exam-tentti, opettajan kertovat tarkemmat tiedot opintojakson alussa.

- Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.

- Muutokset ovat mahdollisia.

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:

Sosiaaliohjauksen polku:
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.


VAKA-polku
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2014). Ihmisen psykologinen kehitys (5. uud. p.). PS-kustannus.

- Ennen vuotta 2014 ilmestyneistä painoksista s. 10-123
(sisällöllisesti varhaislapsuus ja keskilapsuus)
- V. 2014 painoksesta s. 14-112, s. 115-129, s. 139-141

Havainnointitehtävän tueksi: Koivunen, P-L . & Lehtinen, T. 2015.
Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus

Opetusmenetelmät

osallistavat luennot
oppimistehtävät
kirjallisuus
tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Haastattelu- tai havainnointitehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan EXAMissa tiettynä ajankohtana. Opettajat antavat tästä opintojakson alussa lisätietoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (135 tuntia)

Lisätietoja opiskelijoille

21.08.2024 08.30 - 11.45 MPA6009 Opintojakson orientaatioluento ja aivojen kehitys, Milla Karvonen
22.08.2024 12.45 - 16.00 MPA6020 Kiintymyssuhteet ja itsesäätelytaidot, Milla Karvonen
04.09.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Sosiaalinen ja kognitiivinen kehitys, Milla Karvonen
06.09.2024 12.45 - 16.00 MPC4001 Kielellinen kehitys. Sukupuoli ja seksuaalisuus. Milla Karvonen
19.09.2024 12.45 - 16.00 MPC4001 Nuoruus, aikuisuus, Tuomas Leisti
20.09.2024 08.30 - 11.45 MPC4013a Vanhuus, Tuomas Leisti
03.10.2024 12.45 - 16.00 MPA6009 Tehtävän purku, Milla Karvonen ja Tuomas Leisti

- HUOM! Exam-tentti, opettajan kertovat tarkemmat tiedot opintojakson alussa.

- Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.

- Muutokset ovat mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä
Tentti

Tentistä tulee numeerinen arviointi, joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi aktiivinen osallistuminen luennoille/korvaavat reflektiotehtävät sekä tehtävien palautus hyväksytysti.